|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Besiktigarde den gamla bilen igår och fick en tvåa på mönsterdjupet på ett däck. Frågan är om man KAN byta detta till reservhjulen och få igenom besiktningen. Det är ju helt annan storlek på fälg, däck mm, de som sitter på är 19" med 275or, reservhjul är 235or på 17". Blir jag godkänd med reservhjulet på alltså? |
|
Nix, går inte. Ska vara samma typ/storlek på däck på samma axel. Sen är ju frågan varför du ska krångla med det på det viset? Du måste ju ändå skaffa ett nytt däck som ersättning för det som var för slitet, eller hur? För inte tänker/vill du köra runt med tre lika fälgar och en annorlunda fälg med gelt annan storlek m.m.? Ser ju inte klokt ut liksom... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
Ras.mus |
Nä, mest för att få det klart, sen kunde man fixa nytt däck osv till våren när de ändå ska på... |
|
Det är tilåtet enligt deras hemsida: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Ras.mus |
Men de kanske anser att reservdäcket är samma storlek som sitter på bilen? De flesta bilar har ju samma typ fram/bak/reserv... Eller vad säger ni? |
|
Länk Där står det ju att det inte ingår i deras koll... Mvh Janne. |
|
|
Lite "luddigt" var det ju ändå :/...det står>>>"Normalt" kontrollerar vi ej däcksdimensionerna, frågan är ju om detta läge är "normalt"...hmm. Mvh Janne. |
|
|
Ok, kanske jag misstog mig lite. Det kanske kan gå att besiktiga med en annan fälg, om det är uppenbart, eller uppges, vara just ett reservdäck. Men jag är inte helt säker, beroende på vad det är för däck/hjul som sagt. Man kan ju faktiskt få punka på väg till besiktningen, som kanske ligger 5 mil bort för många i landet. Kommer man då med nödhjulet på så vore det ju illa om man inte fick bilen godkänd. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| V ar är Jesperado? Lös tvisten en gång för alla!/ En som kör med samma storlekpå bilen som i skuffen. | |
|
Det står ju att dom inte kan ge körförbud på bilen. Det är skillnad på en tvåa och körförbud. En tvåa får du en månad på dig att åtgärda. Så jag antar att du fick en tvåa på däcket? |
|
Ras.mus |
Ja, en tvåa på däcket var det ju förstås! |
|
Hr ed undrat var jesperado tagit vägen!?? MvH Bmw 4-ever |
|
| Lite symptomatiskt att åka och stila med19" och inte ens ha råd med ett däck, vad gör du när alla fyra är slut? Säljer bilen? Letar urusla Tjing-Tjong däck på skroten?/ 16" och nya däck. | |
Ras.mus |
Egentligen ska man inte bemöta sånt här men... Toomas... Ja, hade du i din oändliga visdom orkat läsa igenom de övriga inläggen hade du kunnat dra slutsatsen att jag bara ville ha bilen igenom. Detta berodde på att vi skulle iväg på semester till Karibien i två veckor (40 000) och inte ville ha en avställd bil att komma hem till! Nya däck köps givetvis till våren när de ska på. Då även av känt märke av bra kvalitet (som även sitter på nu, både sommar 10" och vinter 17"). Så, om du inte orkar läsa igenom texten och inte har något vettigt att säga, håll käften stängd som norrlänningarna brukar säga. Och fortsätt du åka runt på minimi-storleken och snåla (eftersom vi alla kan se i ditt sätt att skriva att du själv inte har råd med mer, avundsjuke människa) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.