|
|
|
|---|---|
|
Va ute och körde stängde av antispinn helt för att ha lite kul ett varv runt en rondell efter mitt varv så kom punkterings indikatorn upp. Ser typ ut så här (..!..) Åkte till macken för o kolla däcktryck hade 2,9 bar fram och 3 bar bak förutom ett bakdäck som hade 2,5 bar. Kör fortfarande på sommarfälgarna (19 tummare). Har kanske 2 mm kvar på bakdäcken. Hur ser ett RFT däck ut efter punktering? På sidan 62 i instruktionsboken står de att man kan göra en initering av systemet. 1. Starta motorn direkt före körningen, men kör inte iväg. 2. -tryck på knappen 1 i blinkerspaken kort uppåt eller nedåt, tills motsvarande symbol och "INIT" visas. Nr 2 funkar ej för mig får ej fram "INIT" Någon som kan hjälpa mig? | |
Buspelle |
Vill minnas att man ska hålla kvar knappen tills INIT kommer upp. Om du bara ´"duttar" händer inget. |
|
På min E60, ska man vrida nyckeln till läge 2 utan att starta bilen. Sen ska man via i-driven initiera systemet. Gjorde det senast igår. Vet tyvärr inte hur det ska vara på din. Dubbelkolla om du verkligen ska starta bilen, innan du ska trycka på knappen 1 i blinkersspaken. |
|
|
Det kommer fram en bid med en däcksprofil med ett utropstecken i och texten RESET. Tryck då in knappen 2 under ca 5 s tills det visas en fyrkant med en bock (v) i bredvid RESET, då är det bara att köra iväg så kalibereras mätningen under körningen. Om du har punktering syns det genom att däcket blir lite plattare på undersidan än de andra. |
|
| Ska testa men tror ej de kommer funka har testat de mesta. | |
| Ska testa men tror ej de kommer funka har testat de mesta. | |
| Jag får inte fram fyrkanten med en bock i bredvid RESET. | |
| På RFT är det väldigt svårt att se om man har punka eller ej, indikering kan komma av att du ¨slirar till¨ eller av annat, oftare med vinterdäck. Det enklaste är att kolla lufttrycket på en mack om man får en ¨punka indikering¨ då ser du direkt om det är en riktig indikering eller ej. | |
| Passo222: Läs första inlägget. Jag åkte till macken direkt och titta;) Grejen är att jag vill få bort den röda indikeringen. | |
| Fyrkanten med bock kommer andra gången du trycker in RESET och håller den inne några sekunder. | |
| Det är bara att göra som R1000 beskriver! | |
| Tack för hjälpen Micke. Fick bort symbolen. | |
|
savek... du ska kanske fokusera på att kolla dina däck bättre än att bara nolla indikatorn, du har ju uppenbarligen punktering och ska kanske ta tag i det. kolls efter en skruv i däcket, det är troligtvis det problemet du har. MVH |
|
|
theduke: Det stod i instruktionsboken att vid halka samt om de är lågt däcktryck i något av däcken kan de uppkomma samt om man skiftar hjul. Jag har kollat på däcken och hittar ingen. Det uppkom direkt efter jag sladda runt en rondell. Är det punktering borde symbolen för punka komma upp igen. |
|
|
Det är inte säkert att den indikerar punktering även om det är det då du har satt nuvarande läge som "standard". Om RFT-däcken, trots punktering, fortfarande håller samma lufttryck så märker bilen ingen skillnad. Låt oss säga att du har 3 psi runt om, du får punka på ett hjul som åker ner till 1 psi, du gör enligt beskrivningen ovan (init) och då tolkar bilen det som att det står rätt till även om du kör runt med punktering. |
|
| gjorde en en init. Gjorde som som R1000 sa att jag skulle göra. Reset med en bock i. | |
| bara du gör den med rätt lufttryck i ALLA däcken. har du för lite i ett, ja då har du ett läckage | |
| Det skulle stå jag gjorde inte en init. Fick aldrig fram init texten. Fick bara fram indikeringen med RESET och en bock. 5 min efter indikeringen kom upp första gången kolla jag däcktryck och de va 2.5 bar i ett bakdäck som jag fyllde upp till 3 bar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.