|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag var och tvättade bilen tidigare idag en 318i-91 och jag spolade ganska mycket på bilen och under bilen... När jag sen skulle iväg direkt efter så starta den som den brukar och jag körde nästan en kilometer då stanna den och sen fick jag igång den men den småryckte lite men den gick ju att köra drygt en kilometer till då stanna den igen för att sen tjura ihop och nu vill den inte alls starta! Fyllde på bensin 5liter för att mätaren var på reserv men den ville ändå inte starta inte ens prova tända vill den! Så jag fick den bogserad hem och där drog jag upp tändstiften och kolla på dom och dom var dränkt i soppa så bensin verkar den då få... Hade även upp fördelaren och kolla där, de var inte blött innanför locket däremot var rotorn på upphällningen ser de då ut som de är som bara en vass kant kvar! Om de nu spelar någon roll?! tänkte mest på att de kommit in vatten någonstans och att de är de som är orsaken?! Så om någon har någon aning om eller vet vad som kan vara felet till att den inte tänder får ni gärna skriva! Mvh | |
| ingen som har nån aning?! | |
|
Det lär inte vara rotorn, Jag har ett annat problem med min bil och trodde rotorn var kass för den såg ut som din, bytte den men det blev ingen skillnad. Känns som om du fått in vatten någonstans, det lättaste är att låta bilen stå i rumstemperatur ett dygn och sedan lär den gå att starta. Prova med startgas och se om den tänder. |
|
|
Jo iofs de känns ju mest som att de skulle vara vatten eftersom att de var efter att jag tvätta den som den stanna! men ändå att den gick nån kilometer innan den gav upp helt! Men då är frågan vars kan vattnet ha kommit in? Får försöka att hitta ett varmgarage som den kan stå i närmaste dygnet,,,värsta är att jag behöver den imorgon! |
|
| antigen in där rotor sitter eller i någon elr i flera tändstiftshållen | |
| best att du drar ut alla tänstiftkablar och blåser ordentligt med tryckluft, samt runt där rotor sitter | |
|
Nu är då tändstifts brunnarna urtorkade,rotorn och fördelarlocket är torkade och sprayat 5-56 i fördelarn kollat gnista på stiften men har ingen gnista på dom! Däremot var dom blöt av bensin! Så nu undrar man ju då vad som kan vara fel? har då iaf fått den i ett varmgarage nu så den får stå där tills imorgon eller till på tisdag... Såg ju att både rotorn och piggarna i fördelarlocket var slitna, men borde den inte prova tända nån gång åtminstone? Men mest känns de ju som att de skulle vara fukt eftersom att de var efter att jag tvätta bilen som de hände! men då frågan vars den fukten kan vara?! |
|
|
Ja då går bilen igen! Beställde ny rotor,fördelarlock och en tändkabelsats då de en del av kablarna var skadade! Sen startade den utan problem så de måste bara ha råkat bli så just då jag hade tvättat! |
|
|
Nick3, det där är så klassiskt, det är verkligen ofta man får ett konstigt fel och så får man/eller ett annat fel upptäcks samtidigt. MAn kan ju undra hur länge du hade kunnat åkt med gamla rotorn, fördelarlocket, tändkablarna om du INTE hade fått vatten in i motorn? (Skulle verkligen vara skönt om min 318E30 kunde varva ur om jag bytte rotor, fördelarlock, tändkablar....igen. Min rotor ser ju luggsliten ut, men tyvärr visade det sig inte vara problemet bakom varför min bil inte varvar ur.) |
|
|
Jo men precis tycker ju då att bilen går mindre ryckigt och lite jämnare nu än tidigare! så säkert hade den stannat snart ändå! Men jobbigt att felsöka och inte hitta något fel förstår jag... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.