AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.493

Denna måste vara lite dyr...eller vad säger alla experter?

74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
535M 1985
Om bilen
En rostfri orignalbil i ovanligt bra skick.
Besiktigad med blankt papper. Avställd. Körs endast fina regnfria dagar mellan April-September.Alla papper finns. Komplett ifylld servicebok. Bara originaldelar. Ompysslad och älskad bil sedan ny. Aldrig omlackad.
Helt orignal förutom 3 saker:
K&N Luftfilter
Superchips trimchip (18hk)
NX lustgassystem (50-150 hk)
Det är lätt att återställa till 100% original:
Byt luftfilter.
byt chip (original medföljer)
koppla ur lustgassystemet eller använd det ej.
Bilen är i otroligt bra skick både in och utvändigt.
OBS !! Ej sliten förarstol.
Visst har de klassiska E28 symptomen funnits men de har blivit åtgärdade efter hand.
Mycket nya delar. Allt som är bytt och åtgärdat finns det kvitto på. Även service som är gjord finns specificerad med åtgärder och pris. Alltså mer info än bara den i serviceboken.

Jag är inte i stort behov av pengarna och bilen säljes endast till en sann BMW entusiast och helst en E28 entusiast. Annars behåller jag bilen.
Jag är väldigt mån om att bilen hamnar i rätta händer så nyblivna körkortsinnehavare mellan 18-25 göre sig icke besvär att ringa eller maila.

Bilen går otroligt bra och åker ifrån betydligt dyrare,nyare och finare sportbilar om man så vill.

Är även trevlig att pysköra i laglig fart :-)

Utöver den vanliga utrustningen finns:

Stora färddatorn
Farthållare
4xelhissar
Modern Stereo med fjärrkontroll och aktiv baslåda

Länk: [LÄNK]

Vill att den som köper denna E28 är mån om att bevara denna fina bil till eftervärlden.
Samt att den körs kontinuerligt fina regnfria dagar:-)
Hon mår inte bra av att stå still för länge:-)

Pris : 900 000:- ej prutbart.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

900 000kr var det ju inte utan ta bort en nolla ;)

Tja, jag skulle inte heller sälja en dylikvagn(om allt är i toppskick) om jag inte fick ca den summan dvs 90 papp.

Nee...inte för dyr för den som vet vad han vill ha och vill betala för det..
Sedan om bilen är i det skick som sägs är ju en annan sak.
Och priset beror ju på "verklighetens skick" s.a.s..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Där var det lite bilder på den...

Mvh Janne.
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Janne ,håller med dig men priset var 900tusen när annonsen kom ut....här på AP.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...
Ja, 900 000kr var naturligtvis en nolla för mycket...det misstaget rättades till ganska så snabbt :)

Mvh Janne.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Mekonomen kylarslang, M-märke sporadiskt placerade. Lustgas monterat och förhållandevis högt miltal (kan vara jättefin, men många entusiaster backar när det står 20000mil eller mer)
90k är för mycket för en icke originalbil. Det är knappt vad man får för en lågmilad m5 e34 som ju är mer bil och framför allt riktig m-bil.
Men sen är det inte fel att begära 90k, det är ju upp till var och en. Ska bli intressant och se var priset hamnar om/när den blir såld.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag hade mycket väl kunnat betala de pengarna för den bilen OM den inte haft lustgas systemet och OM bilen är i den skick som det beskrivs i annonsen! För mig är lustgas systemet ett stort minus, även om den knappt är använd!

M3 E30Länk
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Håller med om att priset hade varit okej om bilen är i mint-kondition och gått lite mindre än 20 000 mil och inte haft lustgas och trimchip. En modern stereo med baslåda känns inte heller kul i en sådan här bil. Orginal kasettradio hade varit trevligare.

BMW 4 Life
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visst, lustgassystemet är ju ingenting som kanske höjer vagnen...

Men allt det andra som "o-original kylarslang" osv går ju att med små medel rätta till, även lustgassystemet torde vara hyfsat lätt att ta bort om man vill det..

Jag anser ju att man inte kan jämföra denna vagn med en "andra bilar" heller.
En M535:a är en M535:a helt enkelt, det går inte att komma ifrån ;)

Detta är (som det verkar då) vara en av ytterst få fina M535:or rullandes i Sverige idag, det är klart att den är värd några slantar.
Miltalet är mycket beroende på hur man ser på det hela, men jag anser ju att den knappt är inkörd ;)(jag köpte min fd M535:a när den hade rullat kring 25000mil och jag hade den i över 11 år efter det utan motorrenovering t.ex eller andra dryga kostnader).

Sedan beror det ju på om någon i Sverige köper den för den summan(eller kring denna summa iaf), vi här uppe vill ju knappt ge någon slant för fina vagnar oavsett märke osv, dom brukar hamna utomlands till slut..

Mvh Janne.
S.
22
S.Wadstedt
330xdAT M-paket -06
Safirsvartmet/Oyster
Var tvungen att registrera mig igen efter 3 års frånvaro bara för att kommentera priset på den här.

Vet inte riktigt vad som hänt de sista 3 åren vad det gäller prisutvecklingen för M535 men jag tycker spontant att priset är helt galet och att inte en kotte kommer betala i närheten av det. En bil som gått 25.000 mil och endast säljes till "sann Bmw entusiast" för 90.000 kr oprutat.

Jag hade garanterat en av sveriges finaste M535 -1985 som var helt original och orörd, blåmet med beige sportskinn och fungerande AC. 2 tidigare ägare varav den första mellan 1985-2002. Bilen hade gått 7200 mil och var i nyskick. Efter jag sålt den var den på omslaget till Automobil med rubriken "Attachéracern" och förärades hela 6 sidor där reportern bla konstaterat att skicket var "unikt" på den bilen. Med det sagt sålde jag den för drygt 50.000 kr efter en skaplig tids annonsering. Det var alltså inte så att den var speciellt lättsåld trots skicket/milen och priset.

Skulle aldrig sålt den om jag haft den kvar idag men gjort är gjort och kommer aldrig igen. Skulle värdestegringen på en fin M535 varit så kraftig som ovan annonsör låter påvisa skulle ju min före detta pärla varit värd 200".

Där är min åsikt i ämnet...........

SW
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bra att du kommenterade detta "SW", alltid bra med riktiga försäljningar som input i detta med värdering...

Jag skulle aldrig IDAG sålt en dylik för dryga 50 papp iaf, men visst, marknaden styr och här i Svedala vill som sagt ingen ge några slantar mer än "nödvändigt" för en seriöst fin bil..

Men har man en så fin M535:a idag med endast 7000mil rullade så bör man nog försöka sälja den utomlands..
Aldrig under 100 papp för en sådan anser jag...

Men värdet är ju aldrig högre än vad en spekulant vill ge...så, tja drygt 50´är ju hyfsat för en så "gammal bil", men JAG skulle inte sålt den för det...never.
Skulle fortsatt putsat och vårdat den vidare tills den "rätte" spekulanten dykt upp :)

Mvh Janne.
50tkr var billigt... på mobile kostar den billigaste M535i:n €6999 och dyraste €9750 (1äg 9580mil). I USA togs det $12500 för en Alpinvit 86:a i våras Länk

Jämfört med den Tyska för drygt 100tkr med 1äg/9580mil och utrustad med klima är den Svenska dyr.

Stephan
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Har aldrig förstått resonemanget "jag säljer aldrig om jag inte får x kr för den för det är den värd"

Om man bortser från "vardagsbilar" som har en begagnatlista som ganska väl styr begpriset, så är det så att en bil är värd exakt så mycket som en säljare och köpare kan komma överens om vid ett visst tillfälle. Om det inte blir något avslut så är bilen inte värd så mycket, trots säljarens förväntning.

Wadstedts beskrivning bekräftar detta.

Vad bilarna annonseras ut för i Tyskland eller USA visar knappast vad de sedan går för, inte heller hur prisbilden är i Sverige.

Så om man tror att man skall få till ett avslut på den omnämnda bilen för 90 så är väl det bara att önska lycka till. Gör bilen till original så får du betydligt fler spekulanter är mitt råd, och sälj den till högstbjudande.

Mats
BMW CS #5847
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...Det jag menar med mitt "skriveri" att jag aldrig skulle sälja en superfräsch M535:a för si eller så är just precis det jag skriver...

Har hellre kvar den i all evighet ty roligare och skönare bil(på alla sätt) osv anser jag inte finns på denna jord ;)

Får man inte bra betalt för den så behåller man den..
Enkelt!

Tror att denna säljare resonerar ungefär likadant..
Men ok, den hade ju gått lite långt för dessa slantar kan jag väl hålla med om.. efter viss vånda :)

Mvh Janne.
S.
22
S.Wadstedt
330xdAT M-paket -06
Safirsvartmet/Oyster
Skulle heller aldrig sålt den för 50" idag oavsett vad de hade "stått" i prismässigt. Var ju lite annrolunda för 3-4 år sen när jag sålde den. Dels var man kanske inte så stadd i kassan så jag kunde ha det värdet stående i ett garage större delen av året och dels så ville ju inte nån betala mer för den.

Jag gav 48" för den och hade den i ungefär ett halvår och hade ute den på annons i säkert 2 månader innan jag sålde den för styvt 50" som jag DÅ var nöjd med. Killen om han har kvar den är nog mer än nöjd med dert priset och är prisbilden så som många antyder så bör den ju åtminstone vara värd betydligt mer utan att man ska behöva spekulera i rena fantasisummor.

Om man däremot återgår till grundfrågan som var om ovanstående bil är "lite för dyr" så måste ju svaret bli ett stort JA. En så gammal bil med så många mil och dessutom långt ifrån originalskick kan bara inte vara värd de pengarna i mitt tycke. Hade den varit en lågmilad originalare i toppskick så kanske. Skulle som sagt vara kul att se vad han får. Jag värderar i alla fall en bil efter vad nån vill betala för den oavsett om säljaren hellre behåller bilen än säljer den för billigt.

Kan i alla fall hålla med om att M535 är en underbar bil på alla sätt!

SW
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En M535:a är som sagt underbar, men den ska ha manuell låda för att helt komma till sin rätt.
Automat sänker bilens värde ganska så rejält..oavsett skick.

Jo...skulle kanske tillägga att det är min högst personliga åsikt det med :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Wadstedt:
Var det du som hade bilen i Uppsala eller var det du som köpte den där? Jag var och tittade på den för skojs skull och med lite extra puts hade den blivit hur fin som helst. Känslan att sätta sig bakom ratten var fantastisk. Bara en sådan sak som en 20 år gammal förarstol i skinn som är mjuk och len som en barnrumpa -otroligt. Men ca 50' var bra då, det är bara att konstatera att M535:orna har börjat stiga i pris. Mer än 635:orna tror jag även om de fortfarande är dyrare.

För att göra ett litet sidospår såg jag i en Brittisk tidning (tror det var Thoroughbred & Classic cars) En 635 -81.a i en firmaannons den stod som såld och hade en prislapp på ca. £13.000 (minns inte exakt). Den kan ju ha prutats på men det är ändå mycket pengar.

Janne T: Förlåt mitt hårklyveri :-) men det finns (för mig) tom två e28.or som slår M535! M5 och B7 Turbo, Hö! Hö!

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"635 Csi":
Visst, men dina exempel på vagnar skulle man nog få ångest av att köra året runt med i alla fall...nästan oavsett skick det med ;)

Men ok...brutalare bilar helt klart, dessutom nästan likadant användningsområde som tavlor idag.

Näää...menar egentligen att jag VILL HA ;)

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.