|
|
|
|---|---|
|
Tänkte montera ned bakaxelstället, bärarmarna m.m. och tänkte då passa på och byta alla bussningar. Har inte riktigt koll på hur många det är än dock (4st till bakaxelstället och 4st(?) till bakre bärarmarna och 2st(?)till främre bärarmarna. Min fråga är iaf vilka bussningar man ska satsa på? Har läst en hel del här på här på forumet och andra forum. Den uppfattningen jag har fått är att powerflex (iaf de svarta) spricker väldigt lätt, ibland redan efter 50-100 mil, och att passformen inte är den bästa. Hur är det med de lila? Många verkar även ha uppfattningen att original inte riktigt håller måttet. Millway har aluminiumbussnigar har jag sett. Kan det vara något att satsa på? Eller är de så hårda så bilen blir mycket stötigare? Och att andra delar slits snabbare iom att den blir så stum? Vad ska man satsa på egentligen? | |
|
Millway.... Förstår inte ens att du funderar.... ;) Vart inte alls stötig, bara mera underhållning... |
|
|
Det sliter inte mer på andra delar då? Mer vibrattioner i bilen? Aluminium är ju onekligen mycket hårdare än gummi. Vad säger ni andra? Lila powerflex? Original? Vad är det för bussningar man behöver om man ska byta alla till fram- och bakvagn? På millway hittar jag dessa: * Bussningar Bakvagnsbrygga E46 * Bärarmsbussning bak E36/E46/Z4 * Bärarmsbussning fram M3E46 (Verkar vara gjord i gummi?) Har jag fått med alla då? |
|
| Nej, du har glömt främre bärarmsbussning bak. | |
|
Nu kör jag iofs en M3 E36, men jag tycker powerflex lila bussningar uppfyllde sina krav. Helt annan bil nu än med originalbussningarna. /Jonas |
|
|
Instämmer med "Mats99" Tror inte Powerflex har tagit fram bussningar som passar fram till din bil. På min M3:a fick jag slipa och tirxa en hel del för att få dit dom. Tidiga M3 E46 passar dom däremot till utan mod...:) Kommer att byta mina Powerflex bussningar bak till Millway inför nästa säsong. Fördelen med Millways uniballs liknade bussningar är att hjulvinkeln behålls vid hård körning. |
|
|
Ok låter med andra ord som att Millway innebär bra vägegenskaper. Hög hållbarhet också förutsätter jag? Men frågan kvarstår, slits andra delar mer pga att bilen blir mer stum? |
|
|
Skulle inte tro att Millways bussningar sliter nämnvärt mer på bilen. Frågan är också vad du skall använda bilen till? Känner du dig osäker, kör original. Det är inga dåliga grejer. Sen undrar jag om inte bussningar till CSL är hårdare. Lite osäker på den punkten, men det kanske kan vara ett bra alt. För egen del kör jag min M3:a en hel del på bana. Utifrån det avseendet skulle jag köra på Millways bussningar alla dar i veckan..:) |
|
|
Att bussningarna är stumma är bara bra för hållbarheten. Dock är de kanske lite ihärdigt att köra med. Man får upp riktigt mycket vibrationer i kupén, dock får man mycket bättre vägkänsla. De är sviktande/slut bussningar som dödar! |
|
| Förstår. Men ni som kör Millway, upplever ni mer vibbrationer i bilen? | |
|
Nu läste jag lite noggrannare vad du skrev Gynekologen. Och du har Milway har jag ju sett. Men det låter ju inget vidare om det blir "riktigt mkt vibrationer". Nån annan som monterat Millway som också upplever det? Kanske inte är så dumt med nya originalbussningar annars. Jag kör alrdig hårt med bilen ändå, men man vill ju att allt ska vara fräscht. |
|
|
Alltså jag är nog lite partisk i denna frågan men skulle du fråga någon av mina kompisar så skulle dom nog säga att min bil inte direkt är särskillt komfortabel. Kör på plast bussningar. Billigt alternativ och dom är kraftigt mycket enklare och pressa in. Alu bussningarna var ett helvete att få dit. |
|
|
Ah ok.. Kanske är original som är bäst ändå isf. Har blivit lite avskräckt när jag läst om powerflex. Någon som vet om CSL har bättre bussningar än vanliga m3an? Det kan ju vara ett bra alternativ i så fall! |
|
|
Angående avseendet att byta bussningar, så måste man ha special verktyg från BMW för att pressa i bussningen (bak). Alt. tillverka ett eget. Original (bak) och Millway (bak) kräver verktyg. Powerflex och lik. är i hårdplast (som "Gynekologen" hänvisar till ) och är lätta att montera. Det går att demontera bussningen genom att såga ett spår med tigersåg el. lik. alt. specialverkyg... Fram går att pressa i skruvstäd, då hållarn till bussningen bara sitter med 2 bult. Kolla även in Turner Motorsport Länk som har mkt. bra bussningar. deras koncept påminner en hel del om Millways bussningar... |
|
|
Ok tackar. Jag tror dock att jag lämnar iväg grejerna så någon får montera bussningarna åt mig. Men det lutar åt att det blir original. Om ni inte har fler övertygande argument på lager förstås?:-) Är fortfarande intresserad av o veta om CSL har samma bussningar. Får fråga på bmw vid tillfälle annars, men de har ju inte alltid så bra koll själva. |
|
|
Specialverktyg hit å dit. Jag har inte ett enda och jag har bytt alla bussningar. Allting går bara man har lite fantasi osv. Länk Jag borrade ur alu kärnan sen kan du ta en tigersåg eller vanlig järnsåg och såga sönder ytterhöljet som är gjort i aluminium. När du fått sönder den så försvinner den "klämmande" effekten bussningen har på bryggan och så pass kan du slå in mejslar så den sviktar. Tillslut är de bara å slå ut den. |
|
|
"Gynekolgen" ser trevligt ut med "riktiga" bussningar Fast det är lite skillnad om man har hela bärarmen på golvet när man ska dit med en ny bussning. I vanliga fall byter man bussning genom att bara vika ner bäramen. Om det finns ett verktyg man kan köpa hos BMW, så tycker jag man iaf bör nämna det som ett alternativ till att tillverka ett eget...:) Nu vet jag inte hur tufft det är att pressa in en Millwaybussning, men enligt samuel (millway) rek. han någon slags avdragare. Jag tänkte köra på en gängstång och ett par kraftiga brickor... |
|
| Den metoden kan faktiskt funka. Jag körde med en hydralpress och t.om de var bökigt. | |
|
I detta fall hade jag absolut kört med orignalbussningar för att bibehålla komforten. Att sätta dit plast eller aluminium är trevligt för vägkänslan men komforten dödas fort. Eventuellt att du stämmer av med BMW om CSL bussningar funkar (om dom nu är stummare) Jag vet iallafall att det skiljer rätt brutalt på krängahämmare mellan M3 och CSl så det är ju inte otänkbart att det förekommer en viss skillnad. Angående Powerflex har jag hört från flera oberoende av varandra att dom inte håller. Vad det gäller Millway så är det bara tummen upp! Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
| Tack för svaret! Jag tror jag har bestämt mig för original då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.