|
|
|
|---|---|
|
Har varit och kikat på en Alpina B10 Touring idag. Länk: Länk Vad tror ni om denna bil? Har läst på forumet att det brukar vara problem med toppackningarna på denna motorn. Vid provkörning idag låg temperaturen stadigt. Oljan såg bra ut och glykolen med. Hittade lite rost på bakluckan. Skulle få byta jämt mot min BMW330XD -03. Länk: Länk Tacksam för svar & tips! | |
|
Synd på bilen att den saknar original frontstötfångare... Sådant sänker värdet på en Alpina i min bok. Ser annars ganska fräsch ut, men det där med rost låter ju - som alltid - tråkigt. Angående toppackningarna skulle ett tips kunna vara att kolla dokumentation om de är utbytta redan eller inte. Kostnaderna jag har hört för detta har annars varierat kraftigt, alltifrån 15 000 kr till 60 000 kr. Sen ska det väl också noteras att inte alla B10 V8 med de äldre packningarna (de byttes från och med 2001 vad jag har förstått) har haft problem med dem. |
|
|
Man ska nog inte köpa en sådan bil utan att kolla om topppackningarna är bytta. Sen måste man ju fråga sig varför Alpina fronten är utbytt. Kan ju vara krockad, eller så har en tidigare ägare helt enkelt föredragit M-fronten. Personligen håller jag med Alecci, det är synd att den inte har orginal front. Känns spontant som att det borde vara lättare at sälja 330:n. Även om den inte är fullutrustad,som det står i anonsen. Noterade att sportstolar saknades. |
|
|
325 Tds: Spontant tror jag att din 330xd borde kunna säljas snabbt med en liten röd pil neråt på blocket, och då har du prutläge hos handlaren... Mvh |
|
|
Motorn var utbytt vid 12000mil på garanti i tyskland finns papper på det! Sedan hade de förre ägaren föredragit M-fronten + facelift på framlysen. Det är därför den var faceliftad. Hittade inga tecken på att den var krockade eller omlackad heller. Jag behöver en större bil för vi har fått barn, så jag behöver en 5 serie. Har kikat på en 520D -07 med på Bmw Group i Göteborg. Men tycker att det blir mycket pengar att lägga ca. 240000:- på en nyare 5 serie. Den kommer ändå sjunka i värde, särskilt när nya 5 serien kommer ut i sommar. Så denna B10 skulle vara rolig att ha som familjebil. Bilen hade nyss varit in på service då kamkedja, kedjesträckare, oljeservice var utfört. |
|
|
Har också varit intresserad utav denna bil. Dock en bra bit för mig att åka och titta på den. Efter jag pratat med säljaren och fått flera bilder på bilen drog jag mig ur. Vad jag fick höra fanns det inga papper på att motorn var bytt, däremot fanns det en notis i serviceboken på det. Lädret såg väldigt slitet ut i bilen också. Byte av ägare inom familjen flera ggr med sista bytet till firman då det vart motortrassel igen i och med att kamkedjan fick lov att bytas. Varför behöva byta kamkedja på en motor som gått 10000 mil? Efter det byttes bilen in hos den firman som har bilen nu. För mig är det helt klart för många frågetecken, men hade det varit närmare för mig att titta på bilen hade jag ju självklart gjort det. |
|
|
Han sa att kemkedjan bytts p.g.a att kedjesträckaren var dålig så då passade de på att byta kamkedjan med. |
|
| 325 Tds: Ett tips när du kollar Alpina; de är SINNESSJUKT mycket dyrare att försäkra än M-modeller och andra motorstarka BMW. Iaf om du ska bruksa bilen. | |
|
@Lus: Instämmer med fösäkringskostnader på Alpinor. En jobbarkompis till mej ägde en B3a-99 för 3år sedan ock han lyckades med konststycket att banta ner försäkringen till bara 14000 kr/år !! Har inte kollat vad denna Alpina B10a skulle kosta mej personligen i försäkring dock? Har varit i kontakt med Per Orshammar på eurobil ang detta objekt ock fick således några bilder hemsända på detta objekt. Alla bilder var på karossen samt 2 på inredningen från förarsidan (Fram+Bak). Inga bilder från motorrummet el dyl. Tyckte mej se att passagerarsidan var i sämre skick än förarsidans bilder,men det kan vara skit på linsen bara ;) Efter att läst denna tråd om just detta objekt så tappade jag intresset för denna bil då avståndet är stort att bara åka ock se bilen typ ock inse att den inte uppfyller mina krav. Får fortsätta mitt sökande när det gäller mitt projekt:Uppgradering av sommarbil ;) |
|
| Ang försäkringspremie på Alpina så fick jag för två år sedan betala 34000:- för en B10 medan en M5 E39 gick på runt 20. Min dåvarande S8 gick på runt 14 och detsamma för nuvarande 545. | |
| Där försvann den drömmen...:( | |
|
Det är några år sedan jag kollade premier på B10 men då upplevde jag samma som Lus...Om jag minns rätt så fick jag ungefär följande premieförslag: 540 - 7.000kr M5 - 10.000kr M3 - 11.000kr B10 3.3 - 14.000kr B10 V8 - 14.000kr Dels var det ju förvånande att B10 var såpass mycket dyrare än M3/M5 men också att dom inte gjorde någon skillnad mellan 3.3 och V8. ___ //Ulf |
|
|
Konstigt det här med försäkringar... När jag köpte min B10 v8 för snart 3år sedan betalade jag strax över 9000:- helförs/helår hos LF. Då 29år och bodde centralt i medelstor stad.. Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
Det finns ju entusiastförsäkringar för Alpina bilar, ifall du uppfyller deras krav. Då är det riktigt låg premie. ______ |
|
|
"weeman" Sant som du säger! Idag betalar jag ca:1500:- helår/helförsäkring genom Alpina klubben. Men då står den ju i garage o körs bara när det är finväder. (500mil/år är gränsen). MB Sprinter funkar ju till vardags.. Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
Själv fick jag en premie på cirka 9000 kr/helår för helförsäkring inkl alla tillval och den lägsta självrisken, beräknad körsträcka 1000 mil/år. Är 29 år gammal och bor centralt på mindre ort (ca 10 000 inv). Har aldrig varit intresserad av att köpa en M5, men jämförde för skojs skull premierna... Hade fått betala mer för M5 jag, cirka 13500 kr/helår under samma förutsättningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.