|
|
|
|---|---|
|
En kvd-historia.. Behöver skriva av mig lite. Ska både börja och avsluta med att säga att jag har blivit helt korrekt i de kontakter/reklamation jag haft med dom så de har gjort allt vad de kunnat gentemot mig som kund. Hela långa historian: Efter mc-säsongens slut började det bli akut med en andrabil. Med en budget på ca 50000 hade jag spanat på kvd och andra bilauktioner. Helt perfekt kunna köpa bil via nätet, smidig affär hemifrån och man får en lika eller mer genomgången bil än på en bilfirma (skriftligt protokoll på alla bilens brister). men till bättre pris. Och -framförallt- en smidig affär! Hittade till slut en bil i rätt prisklass, en Audi A4 på kvd. Bjöd, och fick den! Lite rostbubblor på bakluckan, glapp i ett styrstag, något rostiga bromsskivor.. Inga allvarligare brister! Bilen var besiktad utan anmärkning ett halvår tidigare vilket kändes extra betryggande även om bilen hunnit gå 1000mil sedan dess. Var inget fyndpris utan snarare något i överkant men som sagt...en bil som kändes i lagom prisklass och "rätt märke och modell" och t o m fin färg. Jag bor i Norrland och bilen fanns i Gbg men inga problem, finns billigt direktflyg! På plats undrade de om jag ville provköra. Tog en snabbsväng, lyssande på motor, växlade igenom växlarna, vred fullt rattutslag och checkade ev oljud i drivknutar. Alles gut. Tyckte det luktade lite avgaser men-men.. Och det skramlade lite väl mycket i gupp (det var ju en jämn asfaltsväg jag körde på men på vändplanen där jag vände var det gropigt) men det var väl kanske styrstagsglapp som gjorde sig påmint? Eller groparna som verkligen var rejäla kantiga gropar med hålig asfalt. Eller att det är en enklare bil.., har haft en Audi 80 förr...de här bilarna upplevs som "billigare" än storebror 100 resp A6. Påbörjade färden hem. Luktade rikligt med avgaser när jag saktade in vid första motorvägsstoppet. Öppnade motorhuven och såg en lös slang (från vevhusventilationen läste jag mig till efteråt) och därtill oljesmet bak på motorn. Stoppade tillbaka slangen hjälpligt, höll koll på oljenivån. Verkade inte dra nån olja. Väl hemma kontaktade jag kvd för att "anmäla" en reklamation på tidigt stadium. De hade när det gällde just den här bilen kontakt med den förra ägaren (=en privatperson!) som sagt att samma fel var avhjälpt för några år sen och att det inte var dyrt alls. De rådde mig att uppsöka en mekonomenverkstad för kostnadsfri felsökning och uppskattning av kostnad för åtgärder och att inte göra något utan fått godkännande av dom. Bokade en tid på "min" verkstad som skulle åtgärda den lösa slangen, göra service och vidare montera motorvärmare. Använder bilen under tiden, inga som helst problem förutom avgaslukt. Vissa mer känsliga som åker tycker att det luktar riktigt illa. Två veckor efter jag kom hem med bilen är det så dags för verkstadsbesök: Slangen byttes. Får förklaring att den mycket riktigt var "lagad" för nåt tag sen med nån slags vulkaniserande tejp, ej oljebeständigt. Ger okej till lagning för några hundralappar. "Nu till det allvarliga" (sa verkstadskillen vars verkstad är mekonomenverkstad och godkänd att "släcka tvåor")... I samband med allmän servicegenomgång hittar han en klar besiktnings-2:a, en länkarm som är slut! Och ytterligare minst en som är på väg att bli en 2:a. Därav oljud/skrammel!!! Han rådde mig att köra vidare till nästa besiktning om nåt halvår och åtgärda punkter efter protokoll. Blev sååå besviken! -Hade inte bilen besiktats i överhuvudtaget i och med att det är en privatperson som på nåt sätt har frikort lägga upp bilar till auktionerna?! Men mest besviken på mig själv som såg till att hamna i situationen.. Hur det än var var det ju slangen som blivit grejen, reklamationsärendet. Det akuta! Iddes inte ta upp frågan med skramlande länkarmar som är en affär på åtskilliga tusenlappar, om än inte akut.. Men som inte stod nämnt i protokoll! Vad hade varit rätt att göra? Ja, hade jag varit mindre stressad att komma iväg därifrån hade jag såklart kunnat tagit upp detta PÅ PLATS i Gbg men troligen hade inte detta gett nåt då de i första hand låter missnöjda kunder dra sig ur köpet utan kostnad och lagt upp bilen på ny auktion. Jag hade då stått där utan returbiljett, utan bil, men med resekostnader och offrad semesterdag och tillbaka på ruta noll. Nå, nu en smula visare, -en auktionsfirmas besiktningsrutiner är bevisligen inte genomschysst eller korrekt rakt igenom. (dock har som jag skrev i början kvd varit både vänligt bemötande och snabb i utbetalning för den reklamation som las fram till dem!) -Den för mig viktigaste lärdomen, -det finns inga genvägar till att bli en nöjd bilägare! Nätauktioner är inget undantag! För att bli en nöjd bilägare ska man vara bilkunnig, prutintresserad, engagerad, tålmodig, läsa annonser, jämföra, provköra och utan besvär kunna lägga den tid det tar att hitta rätt exemplar till rätt pris. Vilket inte jag är såå...jag får helt enkelt stå mitt kast! | |
| Har inte Kvd som firma mer garanti (än två veckor) på begbilen .Dom har ju sålt den med "länkarm som är slut" .Skulle nog ta kontakt igen o fråga iallafall. | |
|
Länkarmar på Audis är standard. Min mor fick byta 2ggr på 4år. Så detta var ingen horribel historia tycker jag. |
|
| Jo men att det är audi standardfel gör ju inte saken bättre, då borde det ju vara ännu enklare att upptäcka och skriva ner i protokoll.. Men nä, inte är det väl "horribelt"..bara det att man som kund känner sig en smula lurad trots allt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.