|
|
|
|---|---|
|
Är mkt intr hur M# /m5 bilarna är på vintern Finns det ngn som har erf av detta? då mest intr av E61 variant eller E90. Stryps man hela tiden av antispinn eller sladdar man bara runt? Ser fram emot era erfarenheter Mvh Pelle | |
|
Man stryps hela tiden av antispinn... ...Är inte bara en fråga om väggrepp då de mjukare däcken också spelar in. Nu skall du veta att du kommer få en massa klämmiga "entusiast"-kommentarer om att du är tokig och framförallt skändlig som tänker på att använda din bil på vintern :o) Jag säger som goesta; det är en fenomenal bil (han syftar då på M5 E39, men jag tror tamejtusan alla M-bilar är fenomenala) och varför skulle man inte kunna använda den på vintern? Min M5 E39 har en fenomenal väghållning, komfort och pulver och det går alldeles utmärkt att använda den på vintern. Jag kör kanske något 100-tal mil på vintern på långkörningar och då är den fantastiskt, men visst blinkar DSC-lampan på motorvägspåfarter :o) Jag sträcker mig dock inte så långt som att bruxa den till-å-från jobbet... vore lite synd (kallstarter) åsså sörplar det ju en del då - kör vinterskrutten istället. Under jan-mars när det saltas och slaskas får man vara noggrann med att tvätta bilen. "Normalanvändaren" Håkan |
|
|
Kör hela vintern, bättre vinterbil finns inte. Köp kontinentala dubbfria vinterdäck typ Nokian WR G2 som inte är alltför mjuka. Diffspärren gör ändå att du käkar dig uppför alla backar som finns. Koppla ur antispinnen och du blir driftkungen i stan. Lättkontrollerad som få, man åker lätt på ställ i 120 blås. Dessutom bästa värmepaketet som finns, bullhett i bilen efter någon kilometer bara. |
|
|
Jag har precis skaffat mig en m5:a e39:a...Måste nog säg att det är den bästa bil jag haft, den är dyr, den tär på folk som vill åka. Varmkör den i varmgaraget, tar inte ens 1min, backa ut....du sitter i en m5:a med nya vintersulor. Det är bilen man vill köra/åka...spelar ingen roll vilket väglag, är du van vid det går det. |
|
| capman: du måste ha det väldigt varmt i garaget om det tar 1 minut att varmköra:) | |
| Ska man köra på vintern bör man ha motorvärmare. finns inte mycket som sliter på motorn så mycket som kallstarter. varm ojla = bra olja. | |
| Går alldeles utmärkt o åka m5 på vintern,så fint balanserad så halka är inga problem. | |
| Men som decerto säger, motorvärmare är ingen dum ide, nån som har nått förslag hur man löser det på m5e60? | |
| Håller med om att M3 är en fantastisk bil, men det är fan inget roligt att hamna på blankis med dubbfria 255:or bak. Har kört fast flera gånger, senast igår. Men lyckligtvis är folk väldigt hjälpsamma här, för saltar, sandar eller plogar gör de inte. | |
|
Till M5 E39 finns vad jag vet ingen blockvärmare men det ska gå att modifiera den som är till 540 E39 något så att det passar. ___ //Ulf |
|
| Om det går att trixa fast en utanpåliggande trågvärmare på oljetråget på en m5e60,finns det några risker med ett sånt montage,antar att det är ett bättre alternativ än att börja mixtra med slangvärmare. | |
|
En m bil borde vara en aningen bättre som vinterbil än en standard 3a eller 5a tack vara diffbromsen. Bara att slänga på dom bästa dubbdäcken och se till att använda motorvärmare :) |
|
|
det värsta tycker jag ändå är saltet. det kommer man ju aldrig ifrån. att tvätta bilen varje dag lockar ju inte så mycket heller. Nej, en skitbil på vintern och att få nöjet att ta ut M5an till våren är mycket roligare tycker jag. Lite tråkigt tycker jag också det skulle vara att man vänjer sig vid kraften och körglädjen i bilen. Har man den avställd så blir det ju samma WOW-känsla varje vår. Men sen har ju iofs inte E39 samma entusiastkänsla som t.ex E34 och E30 enligt mig. |
|
|
Så resonerar jag oxå, anledningen till att jag inte brukar bilen på vintern är ökat slitage med salt och grus och allt vad det innebär. Själv kör jag m3 pga prestandan och den har man ju inte så jättestor nytta av på vintern heller... |
|
|
M är definitivt kanonbra vinterbil. Stor motor = mycket överskottsvärme, diffbroms = grym driftkontroll, salt och slask = tvätta inte för ofta (det repar bara lacken), mycket effekt = du kan spinna loss i 130 km/h. Sammanfattningsvis låta M bilar stå i garaget på vintern är som att ha Angelina Jolie (Brad Pitts snygga ex) i garderoben. |
|
|
ja men sätter man på henne varje dag lär man ju tröttna så småningom också. nej. inget slår den där första soliga dagen när man tar ut den. bilen alltså. |
|
|
Jo jag har de ganska varmt i mitt garage faktiskt, när ja startar bilen så säger ute-tempgivaren runt 15-23 grader ungefär, lite beroende på om de är -10 eller -20, idag vare -19 och den stod på 20 :) Med dubbdäck på 240 runt om så går de hur fint som helst :) |
|
| Jag ställer av min bil av den enkla anledningen att jag samtidigt lägger alla mina funderingar/bryderier på hyllan. Slipper oroa mig vad salt, slask, grus, kall motor, halka i diken, bli på körd av runthalkande 18åring i 240 osv osv. Inte sagt att det nödvändigtvis är så att allt detta är skadligt men jag slipper oroa mig. Sen är det, som det var sagt tidigare jäkligt kul att få ta ut bilen till våren. Påminner mycket om när man var liten och fick ta ut cykeln. Stor glädje. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.