AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.686

Mätarfuskad 525D Touring

Sida 6 av 6
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag mailade via deras hemsida.. Får se om det blir någon reaktion. Blir det INTE någon så kan an ju avföra LECAB som intressant ställe att köpa bil på.

Bilen såldes ju dessutom PRIVAT med bilder som tagits inne på deras firma = visst ansvar i min bok.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Martin E
Man kan inse hur trist den nye ägaren måste känna att blivit så grundlurad av en riktig skojare.
Frågan är om hon orkar driva detta till sin yttersta spets men som jag ser det borde hon ha en relativt god chans.
Men köparen har ju stora undersökning krav på sig vid privatköp och säljaren visste om att han sålde en bil som var skruvad.
Någon prejudicerande dom måste finnas då det är mycket vanligt och många måste bli lurade ..
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan man inte ta upp det med sitt försäkringsbolag även de skulle ju ha ett intresse att bli av med dessa dumheter tycker man.
Menar med rättshjälpen även om det är ett civilrättsligt mål

Ha deT
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Hur kan det bevisas att säljaren visste att den var skruvad?
Enda beviset är ett garanti-papper, många orsaker finns att skylla på varför mätarställningen blivit "felskriven" Men ingen bevisning kommer att kunna fastställas.

Visst det är jävligt fult och lågt av säljaren, jag är 100% övertygad om att han visste om det men det jag vill komma till är att det aldrig går att bevisa!

Förstår inte hur vissa människor här kan lägga så mycket tid på detta och sedan säga saker utan att tänka sig för......
Är övertygad om att damen i fråga var nöjd med bilen tills att någon kontaktar henne och säger "grattis du har blivit blåst".....

Tänk hur mycket hon kommer att tänka och ångra detta, hon kommer säkerligen lägga ner mycket tid och pengar, hon kommer säkert inte att köra bilen utan den står bara och sjunker i värde som en sten.....Bara negativt, och till vilken nytta???
Det jag menar är att hon säkert hade varit lyckligt ovetande och vart hur nöjd med bilen som helst.

Däremot hade det varit nödvändigt/bra att kontakta henne ifall det fanns ett dolt fel som senare skulle uppdagas... jag menar om bilen varit fusklagad som ett trasigt vevlager eller sprucken topp etc ni förstår.

Hursomhelst se nu den skada ni har orsakat/kommer orsaka henne för att ni är förbannade på säljaren, och nej ni har inte hjälpt henne då säljaren aldrig kommer att köpa tillbaka bilen!

Detta är sanningen och kom inte och anklaga mig för att vara någon nyregistread bekant som ska försvara denna tattar-säljare!

BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Häggman:

Läs gärna denna tråd som jag startade:

Varning för denna 528Touring på Blocket?

Jag kontaktade killen som köpte bilen här i Sverige.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Häggman,
Alla är inte som du, glada och ovetandes. Dom allra flesta är nog tvärtemot glada att få veta hur sanningen ser ut även om den inte alltid är vad man hoppats på.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om vi alla bara blundade för sanningen kommer den till slut att bita oss därbak och då är jag övertygad om att även du Häggman kommer med nya invektiva ord.
Klart att hon (de) skall få reda på det.Klart att säljaren skall få reda på att köparna vet om hur det ligger till. Klart att vi alla skall hjälpa till även om priset för köparen blir kännbart. För hur skall det annars sluta?

Dessutom tycker du dolda fel är OK om vi påtalar. Mig veterligen så är miltal av betydelse för kommande fel i tiden och då är även en skruvad mätare ett "dolt" fel.
Hur ställer du dig till att hon får byta högtryckspumpen och andra milberoende fel med kommentaren från mecken "Vad konstigt! Sådana här fel redan?"

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
2.407
amullo
Precis som ovan så blir jag djupt förvånad över att en bilentusiast på denna site kan tycka att det är "Okej" att låta en köpare av "vårt märke" få leva ovetande om att en skitstövelj*vel lurat henne grundligt.

Personligen skulle jag bli djupt förolämpad om jag fick veta att personer vetat att jag blivit lurad och inte sagt något. Hur skall jag i så fall kunna rätta till ett problem eller dra skitstöveklj*veln inför rätta? Är det alltså OK att han kommer undan och är fri att göra samma sak igen? Tydligen!

Det finns ett gammalt uttalande..
"For evil men to triumph, good men need only do nothing"

//amullo
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Ojdå nu verkar man ha trampat en del folk på tårna och det är väl helt förståeligt.

Observera att jag varken tycker det är rätt att undanhålla sanningen ELLER att ha vetat om att någon blivit blåst utan att ha sagt något...

Båda fallen är självklart fel men frågan är vilket som orsakar mest skada då utgången blir densamma= "Skitstöveln" kommer undan utan repressalier och den stackars köparen har förlorat stora rättegång samt ombuds-kostnader , åtskilliga timmar och till vilket nytta? Ingen upprättelse får hon heller(Medlidande och veta att man har gjort allt i sin väg är väl "en bit på vägen")

Hade det funnits en chans att "Skitstöveln" som sålde bilen åkte fast hade det absolut varit rätt att kontakta köparen för då hade utgången blivit helt annan och fallet av helt annan karaktär.

Och hur kan någonting vara rätt om inte säljaren kan åka fast(är ju helt sjukt med dessa lagar i Sverige....), då kan det väl inte finnas något som är korrekt och rättvist i detta fall?

Förstår ni min tankegång kära BMW-entusiaster?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Häggman, förstår ditt resonemang även om jag inte håller med.
Ungefär som att frugan är otrogen, vill man veta det eller lyckligt(?) ovetande.

Men jag tror denna tråd orsakat lite huvudvärk för skojaren även om han inte blir fälld i domstol och det tycker jag han kan ha.

Köparen får väl själv ta ställning till om åtal ska väckas eller om annan uppgörelse med säljaren kan vara möjlig.

Tråden som denna bidrar nog till att folk blir mer uppmärksamma och försiktiga när de handlar bil.
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
BjörnB,
Om jag säger att din fru är otrogen hjälper jag dig för då har frugan gjort fel och blir "dömd" för det, och straffet blir att du förhoppningsvis lämnar henne såvida hon inte är utrustad med extra stora och säkra airbags eller annan mysig extrautrustning...

Vill ni verkligen hjälpa köparen och sätta dit säljaren så är det enda ni kan göra att köpa bilen av damen i fråga och driva fallet själva.... Hundar som skäller bakom staket är ingenting att räkna med.....

Hellre lyckligt ovetande i ett sådant fall. Ett exempel:
Farsan var lite sugen på en andra bil (525 e34 24V) nån gång runt 96-97. Det dök upp en annons i Uppsala på en 525a 92a nyimport 12000mil.
Han kikade på bilen och fick den runt 20-30K under billigaste 525an. Den var i kanonskick och det blev affär direkt.
Bilen ägdes av honom under 8 år utan att en enda del krånglade(dock blev den stulen och de bytte kat som var dålig/rostig). Motorn gick som en dröm och drog inte en droppe olja.
Såldes sen till min morbror vid ca 20,000mil som hade bilen till -07 då han sålde den till sin grannes son.
Denna skulle byta inredning i bilen och hittade då en lapp från service i Tyskland från samma år som farsan köpt bilen. Då hade den gått 19000mil.

So what han blev blåst på 7000mil men aldrig något han lidit av. Hade någon sagt grattis du blev blåst direkt efter köp hade det varit en helt annan femma... Håller med er att effekter finns av långmil, i fallet med 525an hörde jag senast på jul att bilen börjat dra lite olja.

Tillbaka till tråden...
Absolut sådana trådar är kanonbra,Det bästa hjälpmedlet för spekulanter och speciellt när de innehåller sådan bra bevisning som i detta fall.
Detta är nog ett av få sätt att ge säljarna huvudvärk samt sömnproblem(ett gott samvete är den bästa huvudkudden)....

Man kan vrida o vända på detta i evigheter så detta är det sista inlägget jag skriver i denna tråd men vi ses säkert i andra trådar nu när jag snart tar ut sommarbilarna och har massa funderingar =D
Visa användare
2.407
amullo
Häggman..
Tror du att denna tråd syftat till att få bort en skojare från marknaden?

Jag tror nog att farsan din kände sig hyfsat bedragen även om han inte sagt något om det.. Och du kan ju fråga honom om han tyckte det var bra eller dåligt att få kännedom om det som hände.

Jag har en tjejkompis som köpte en motorcykel som utlovades vara i mycket bra skick.. Efter att ha kört den ett tag så plockade hon ner den och upptäckte då att svingen bak varit skadad och reparerad bristfälligt. Detta kunde potentiellt varit farligt och hon fick sedan reda på att en annan kompis i bekjantskapskretsen vetat om detta, men inte sagt något. Hon blev fullständigt fly förbannad och menade på att VET man något skall man dela med sig.. Bättre veta än att leva i ovisshet!

//amullo
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
En jobbarkompis skulle sälja sitt hus. Vi var grannar.
Fanns mögelskador i detta och det luktade mögel.
Köparen, ja de sålde huset, anklagade sedan mig för att jag inte berättat att huset hade mögel när han frågade mig som granne om jag kände till något fel.
Om inte köparen själv kände mögellukten och inte grannen berättade om den så inte tänkte jag lägga mig i den affären. Men den nye grannen blev aldrig kompis med mig. Och klart att han trodde att jag var i maskopi med dåvarande ägare men vi hade inte diskuterat detta överhuvudtaget.
Skillnad ändå mot en bil som är mätarskruvad där man har liten möjlighet att kolla upp detta. Eller MC med farliga fel. Eller........

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om hon vill driva det här ärendet vidare är väl upp tillhenne!?

Otroligt dåligt argument att låta bli att tala om sanningen för att "det blir svårt att få ut något av det" och köparen blir inte gladare.
Låt personen som är drabbad avgöra det vet ja.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Vad hände? Någon uppdatering?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.