|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
| Tänk om alla fick ett sådan hjälp va bra det skulle bli | |
| Jag är mer förvånad över att folk orkar lägga ner tid och ringa. Tycker det ligger i köparens ansvar att verkligen kontrollera upp en bil innan köp. | |
|
Klart att det alltid ligger i säljarens ansvar att ta reda på bilens historik osv, men i det här fallet där skruvningen är solklar plus att informationen ligger offentligt här - så ser jag bara positivt på att någon lägger 5 min av sin tid och ringer till den nya ägaren. Det handlar om en form av medmänsklighet tycker jag.. Det finns många transaktioner som är osäkra i dagens samhälle - så kan vi hjälpa någon att undvika en av dem, så har vi alla gjort något gott. /Andreas. |
|
|
Är på mistafrizz linje. Bra att några orkar engagera sig. Att bara titta på är ju som att se en tjuv ta plånboken ur handväskan för någon utan att man bryr sig. Skulle tro att denna tråd orsakade lite huvudvärk för skojaren. Tyvärr blir det nog som vanligt att inget mer händer. Köparen tar det som lärpengar och orkar/bryr sig inte om att gå vidare och jag har full förståelse. |
|
|
Är det nån som ringt den nya ägaren? Vad sa hon om bilköpet? Har säljaren nämnt något om den riktiga mätarställningen? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
Martin E |
Chris87 Men om du själv vore köpare av en sådan bil skulle du inte vilja den informationen? Det är väl inte olagligt att vara ärlig |
|
Framför allt, oavsett om köparen borde kontrollerat bilen noggrannare så vinner vi förhoppningsvis i långa loppet på att skrupellösa säljare får ett helvete gång efter annan med missnöjda köpare, speciellt när det handlar om ett såpass väldokumenterat fall som här. Förstår mycket väl om nån kan vara av annan åsikt, man kanske har nåt som ska säljas framöver :D Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Har precis pratat med ANNA MARIA och hon har pratat med säljaren om att hon vill häva köpet annars kommer hon göra en polisanmälan, hans svar på detta va tydligen bara att "gör det du kommer ingenstans ändå". Hoppas verkligen denna säljare kommer klämmas åt ordentligt, ett jävla svin är vad han är... En liten tanke runt allt detta, borde man inte kunna klämma åt blocket som vetat om denna bil och dess miltal, dom har ju viss del i detta, en jämförelse är ju pirate bay dom underlättade ju trotts allt bara något men dom fick sitt straff ändå, blocket gör ju samma sak trotts att det är flera som mailat om denna bil till dom att milen inte stämmer... |
|
|
Tycker hon borde ha en hygglig chans att lyckas i rätten. Finns väl några här som mailat eller varit i kontakt med skojaren och skulle kunna hjälpa henne med dokumentation eller på annat styrka att säljaren verkligen kände till skruvningen. |
|
|
Martin E, både ja och nej på din fråga. Hade det inte varit några problem att häva köpet så hade informationen varit välkommen, men som det verkar i detta fall där det antagligen lär sluta med rättegångar som både kostar pengar och tid som även kan sluta i säljarens favör hade jag nog hellre varit ovetandes. Tyvärr är det så att det är inte alltid den skyldige blir dömd, då mycket verkar hänga på hurpass bra advokat man har. Antar att många kommer fråga sig hur man ska veta om det är lätt att häva ett köp eller inte. Svaret är att det går inte i förväg. Det är en svår fråga, glad och ovetandes eller förbannad och vetande. Jag tycker det är positivt att så många engagerar sig och hoppas på att utgången blir i Anna Marias favör. |
|
|
Som vanligt med rättsproblem är det skillnad på att ha rätt och att få rätt, Vad hon bör göra är att kontakta en bra advokat som tar kontakt med hennes försäkringsbolag och förklarar läget och ser om hon kan få rättshjälp. Sen får advokaten gasa och se om han vill lösa detta innan domstol, för en domstol tar troligt vis upp till 2 år om hon inte kan bli prioriterad vilket detta ärende troligtvis inte blir, se bör hon inte bruka bilen för då blir det slitagediskution mm. |
|
Martin E |
tja vad säger lagen egentligen vid ett Privatköp. Enl köplagen #säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till# Min fråga är om detta är rimligt att köparen borde ta reda på ett sådant sk "dolt fel" innan köp. Med tanke på att det är så vanligt med skruvade importerde bilar borde den inte ont anande Anna Maria tagt reda på detta. Men å andra sidan... Ett dolt fel är det under alla omständigheter då jag mfl talat om för honom (säljaren) och det finns dokumenterat. Som sagt om jag vore köparen hade jag inte tvekat att kontakta en advokat med all denna information som visar att Per Johansson Länk från Kil i värmland är en sann skojare. Han kanske jobbar kvar på företaget Lecab som säljer bilar. Vi borde maila företaget om vilka anställda dom har. Hur bra är det för deras trovärdighet. vibbe vad har fb med detta att göra ?? Chris87 Jag hade definitivt velat vetat det även efter köp för risken är att nästa köpare får ta smällen eller att säljaren. Men jag förstår precis som dig att vägen inte är rak till sanningen. Men om inte lagen kan ge köparen rätt i detta fall kan man fråga vad vi betalar våra skattepengar till då skojarna går fria. |
|
"vibbe vad har fb med detta att göra ??" -Rättshjälp |
|
| Det är väl inget nytt att rättsväsendet i detta land inte alltid fungerar. Inte alltför ovanligt att den som har bäst advokat segrar (blir friad), det är iaf den uppfattning jag fått. | |
|
Anna Maria Kanske skulle ta upp detta med säljarens chef? Som jag förstog det så arbetar ju personen som bilsäljare? Det är bara dra in den lokala tidningen, dom kommer att ÄLSKA detta! Killen kommer inte kunna visa sig och karriären är det ju definitivt slut på! //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Han jobbar inte som säljare utan med ekonomin. Men annars håller jag med om att man borde ta det via VD för firman där han jobbar att det kommer inte ge ngn goodwill framöver oavsett utgång i en rättegång "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Länk |
|
|
Om jag vore köparen skulle också kontakta VD:n för Lecab och tala om vad han har för skojare på företaget. Inte heller helt lyckat för Lecab om man googlar på dem och får upp en träff som heter "mätarfuskad BMW". |
|
|
Är det någon som har kontaktat VD/chefen på Lecab? Mvh |
|
| Man kan väl maila firman och berätta vad vi tycker om "medarbetaren" och att han faktiskt arbetar under firmans namn, även om detta är privata affärer. Sen är det väl upp till VD/ägare vad man anser om detta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.