AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.679

Mätarfuskad 525D Touring

Sida 1 av 6
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Hej en kompis till mej håller på och letar bil och har provkört denna CDY657 Länk
och även bett bmw kolla upp denna.

Det visade sej att den rullat 19633 mil 2008-04-24. Det är inte Lecab som äger bilen utan en säljare som jobbar på Lecab

PB
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du eller han möjlighet att ta fram dokumentet som visar detta?

Vore väldigt intressant för att få höra Lecabs version av det i så fall, det är trots allt dom som officiellt säljer bilen.
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Min kompis har utdraget från bmw. Lecab är informerade om detta idag, jag vet inte deras svar men om jag vore dom skulle jag ta bort annonsen illa kvikt.

PB
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
En seriös firma borde ha bättre koll tycker jag.

//Stefan
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Som sagt, upp med något dokument som backar upp mätarställningen..

En firma litar väl antagligen på sina anställda, och om en anställd får tillåtelse att visa och sälja sin bil i firmans lokaler betyder ju inte det att man kollar upp dessa bilar med lupp.

______

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Intressant!

Från transportsyrelsen:
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2009-07-09)
Tillfällig registrering: Nej
Privatimport: Ja
Antal ägare: 1
Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2009-07-09
I trafik första gången i utlandet: 2005-08-30

Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2010-07-01 - 2010-11-30
Senast godkända besiktning: 2009-07-10

Vägmätarställning: 102947

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om jag vore ägare till bilfirma Lecab så skulle jag nog ta ett allvarligt snack med den här säljaren. En anställd som sätter företagets rykte på spel skulle inte ha någon plats om jag vore ägare. Frågan är om eller hur medveten Lecab är om säljarens affärer...
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Lecab är en av värmlands största bilhandlare, de säljer VW. De är garanterat förda bakom ljuset och bör väl plocka bort bilen omg. Skumt att de har missat detta.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, för mig ser det ut som att denna firma inte är speciellt nogräknad eller har någon som helst "policy" vad bilarna som ska säljas har för någon bakgrund...Dvs kontrollen av vagnarna görs ytterst sparsmakat innan utannonsering.

Tycker det är lite märkligt att dom "törs" vara så slappa när det gäller exponeringen av sitt firmanamn..
Tror dom att bara för att det är en anställd som ska sälja sin vagn så sk*ter dom i att kolla upp "varan" ty dom "tror" att allt är ok då..
Nee...ett kvalitetssäkrande system borde dom ha, så att firman slipper sådan här exponering...eller?

Rätta mig gärna om jag "tänker fel"..

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, då kan hasso lägga till CDY 657 i pärmen...
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Här är papper från bmw på garantireparationer Länk det tycker jag räcker för att inte göra ett köp.

PB
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Petrus: BRA att du kunde presentera fakta! Annu en smittad!

Tråkigt att våra stackars bilar ska behöva utsättas för detta virus!

Less is More
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

19.000 mil på 2,5 år är inte att leka med...

Nuvarande ägare står ju som ägare nr 1 hos Transportstyrelse så den stora frågan är ju om killen själv ha tagit hem bilen eller om han köpte den oreggad i Sverige? Om han själv tagit hem den så är ju följdfrågan om han medverkat till justeringen av mätaren eller om han själv blivit blåst och köpt en skruvad bil i Tyskland, Italien eller varifrån den är köpt.

Om säljaren är medveten om att bilen är skruvad så är det ju direkt korkat att försöka sälja den via den bilfirma man jobbar på. Risken att någon kontrollerar bilen är ju ändå hyffsat stor. Är det den lilla privatimportören som annonserar en skruvad bil så bryr han sig inte att någon kontrollerar bilen och avböjer köp för det finns alltid någon annan som köper bilen utan att kontrollera men i det här fallet så är ju risken uppenbar att bilfirman får vetskap om att den är skruvad.

___
//Ulf
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Han som äger bilen har hämtat bilen själv i tyskland.

PB
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Annonsen är borta nu!

M3 E30Länk
Jag mailade Lecab och länkade till utdraget tidigare i tråden som säljaren/importören själv beställt, alltså visste han om skruvningen, Lecab svarade mycket seriöst och tackade för informationen, de lovade att ta bort annonsen snarast.
Betydligt smartare och seriösare än vissa andra Bilfirmor som blivit avslöjade med att sälja skruvade bilar här på forumet, ingen nämnd ingen glömd.

Micke

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Micke: hur vet du att det är säljaren som beställt utdraget som Petrus länkar till? Petrus sa ju att det var hans kompis som gjort detta, dvs spekulanten på bilen.

___
//Ulf
Det står namnet på säljaren i dokumentet och samma telefonnummer som i annonsen, alltså det är beställt av säljaren/importören.

Micke

Länk
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Det var spekulanten som som beställde utdraget.

PB
Hur som helst ifrågasatte inte Lecab det jag skrev och de tog bort annonsen direkt.

Micke

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Micke: det står ju inte att säljaren beställt utdraget utan enbart att han är ägare till bilen. Autovåx kan ju knappast lägga in spekulantens namn som "inregisterad ägare"?

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.