|
|
|
|---|---|
|
Hej, det börjar bli dags att byta ut min 323i -96 då den dels har gått långt, 32000 mil numera, börjar bli ganska rostig och kommer frammåt vårens ändrade förhållanden vara alldeles för liten. Har tittat runt lite på 5-serien, och då är det touring som gäller. Är mycket, mycket förtjust i 323-motorn så jag har tittat på 523 men tycker att dom är lite dyra. Dessutom antar jag att jag kommer tycka den är lite svag i den karossen. Ibland har jag tittat på 530 men är lite osäker på motorerna när man kommer över 2,8 liter... är 530 en V8? Hur mycket drar en manuellväxlad 530 motorväg och stadskörning ungefär? 323an drar 0,75 vid 120km/h på farthållaren, håller sig 530 på rätt sida 0,9? Drar det iväg väldigt vid stadkörning? Vilken motorgeneration är 530 baserad på, med andra ord hur gammal var spisen 2001? 323an hade ju en väldigt nyutvecklad motor när den kom 1996. Med enkelvanos osv. Något annat särskilt man bör tänka på? Märkligt nog är den aktuella 530an betydligt billigare att försäkra än min 323a. :-/ /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. | |
|
530 (M54) är en rak sexa på tre liter som kom 2001. Den är en riktigt lyckad motor som kombinerar låg förbrukning med hög effekt. Jag hade en 530i -02 förut och den drog vid landsvägskörning ungefär 0,7. Jag låg på ett snitt runt litern vid normal körning och runt 1,15-1,20 om det var mycket stadskörning. Då pratar vi också riktigt stadskörning långa perioder i Stockholm. ------- //Lövet |
|
|
Jag har en 523:a och jag tycker motorn "räcker till" för vardagskörning... Pigg ganska högt upp i registret, men visst lite mer kraft önskar man ju alltid ;) 0-100km/h på 8,6 sekunder(enligt Teknikens Världs test), så den är ju absolut inte för klen så.. Har man lite last i bilen(läs 5 pers+packning) så önskade man väl några kusar till, annars helt tillräcklig som sagt.. Touringmodellen KAN dock upplevas lite för tung för denna motorbestyckning enligt vissa källor, JAG har dock en sedan så jag har ingen jämförelse där att bidra med.. Men vill du upp i prestandaklass så att det "känns" torde 530i(M54) Touring vara det du ska ha härnäst.. Läs gärna begagnatguiden här till vänster för tips i "billetardjungeln".. Mvh Janne. |
|
|
530i Touring med automat anger BMW 1,09 blandad körning och jag ligger på ungefär 1,15 med min. En manuell hamnar nog en deciliter lägre utan vidare. ___ //Ulf |
|
|
Samma för mig. ligger på ganska exakt på 1,15 med 19" och på 16 ligger jag på strax över en liter .Som snålast har jag kommit på 0,98 på blandat körning men då körde jag med ägg under pedalen. MvH Bmw 4-ever |
|
|
På förra årets blandade förbrukning så låg jag på 0,98l/mil totalt med min manuella 530iT Långkörning med dubbfritt och laglig framfart gav 0,78 som bäst. /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.