AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.369

Svårstartad m30 vid kallstart?

Sida 1 av 2
Visa användare
34
marta_jag
Bmw 540i -93
Bmw 523i -97
Bmw 320i cab -91
Tjena jag har en bmw 530i-89 med m30b30 som är jätte seg att få igång när den är kall! Det känns typ som man skulle behöva en chok eller om nån kallstart spridare inte funkar eller nått?

någon som är kunnig på detta??

Mvh martin
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

sök på 'svårstartad' i forumet så kommer du finna mkt läsning.
Gjorde själv ett inlägg i 3-serie forumet för ett antal år sedan.

Mvh Håkan
Visa användare
34
marta_jag
Bmw 540i -93
Bmw 523i -97
Bmw 320i cab -91
finns ju just inte till m30 men det kanske funkar på samma sätt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
PÅ M30B30 och M30B35 finns ingen kallstartsventil, allt sköts utav Motronic 1.3 styrsystemet via de vanliga spridarna.
Men för att det ska fungera måste ju givarna in till styrsystemet ge rätt värden. Saker som dyker upp direkt är ECT gicaren (motortemp), ICV (tomgångsmotorn), LMM:ens lufttempsensor, någon luftslang som inte är tät.

Hur beter den sig, står den och kör på startmotorn ofantligt länge eller går den igång men går väldigt illa?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Både m20 och m30 av dessa årsmodeller hat Motronic styrsystem.
Att kontrollera:

Funktion på tomgångsmotor
Täthet insugningsbälgen (mellan luftmängdmätare och gasspjäll)
Bränslepump
Oxid i kontakter till Lmm, givare, och tomgångsmotor osv. Spraya med elektronikspray i kontakterna och ta på batteripolsfett (finns på Biltema).

Jag bytte tomgångsmotor, insugningsbälgen och bränslepump innan jag fick löst problemet.

Mvh Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer (M20 kör dock med Motronic 1.1 och M30 kör med Motronic 1.3), samt bra tips från Håkan Hsson. Man ska dessutom tänka på att man kan mäta upp korrekta värden från en givare men sedan kan det vara oxidation på kontakterna vilket gör att ECM lik förbannat får fel värden.
Börja att felsöka de enkla sakerna och börja byta de billiga delarna (och de mest sannolika såklart) - och sedan gå uppåt tills det löser sig.
Se över tätheten på vevhusventilation och dylikt också (men det faller ju egentligen under kategorin täthet mellan LMM och gasspjäll som Håkan Hsson redan pekat ut).
Visa användare
34
marta_jag
Bmw 540i -93
Bmw 523i -97
Bmw 320i cab -91
när den är kall står den rätt länge och kör på startmotorn. men även när den startar går den lite halv illa i ca 5 sek. men vad ska jag böja med? är inte så jätte kunnig på vart saker och ting sitter.

mvh martin
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Länk

I bild:

17 = tomgångsmotor

8 = Insugsbälg

Ta loss och spraya elektronikspray i alla kontakter du finner. Var noga med att sätta tillbaka dem ordentligt.

Lycka till!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kolla stift, fördelarlock, rotor och tändkablar också.

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, sitter själv med en M30B35 som kör länge på startmotorn när den är kall (eller varit avstängd för en längre tid). För tillfället är jag inne på spåret att bränsle rinner tillbaka i tanken och det tar lite tid att bygga upp ett korrekt bränsletryck.

Om din motor är kall, du startar den och låter gå i ca 10-15 sekunder. Vad händer om du stänger av den och försöker starta den igen? Går den igång fint eller blir det samma beteende? Om den går igång fint tyder det på att det inte har någon direkt koppling till motorns temperatur utan mer på någon parameter som inte initialt korrekt - tex bränsletrycket/bränslematningen.

Håkan Hsson : På vilken motor hade du liknande problem?
Visa användare
34
marta_jag
Bmw 540i -93
Bmw 523i -97
Bmw 320i cab -91
hej igen. när jag har fått i gång den och den har gått typ 10 - 15 sek så startar den ganska lätt allafall!

har ni kommit på någe mer?

mvh martin
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom den verkar starta andra gången utan problem (fast motorn temperaturmässigt är kall) så kan man utesluta en hel del detaljer som till exempel
- motorstyrningen som hanterar kall/varm motor
- glapp eller dylika problem i samtliga elsystem som skiljer sig mellan en kall och varm motor

Jag tycker det låter som att det inte finns tillräckligt med bränsle när du ska starta. Det finns ju en backventil vid bensinpumpen.

Nästa steg (som jag höll på att undersöka men det kom lite annat emellan så jag har inte hunnit ännu) du skulle kunna göra är att varje gång du innan du gör en kallstart så primar du bensinledningarna genom att manuellt köra bensinpumpen en stund och sedan starta.

Håkan Hsson : Vilken modell/motor hade du liknande problem? Du nämnde du bytte bensinpumpen, inte omöjligt du även bytte backventilen som sitter i samband med bensinpumpen på ett antal modeller?
Visa användare
34
marta_jag
Bmw 540i -93
Bmw 523i -97
Bmw 320i cab -91
okej. har du kommit på nån idé? vad ska jag göra med backventilen? hur kör jag pumpen manuellt?

mvh martin
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har själv tyvärr inte hunnit experimentera på min bil. Närkontakt med pelare samt precis nu tillfällig överhettning på motorvägen (vid en köbildning) med min 535i har kommit emellan. Samtidigt som jag försöker få ihop min 323i så jag kan köra den 20 mil.

===> Att Köra Bränslepumpen Manuellt <===
1. Leta upp bränslepumpsreläet. Original är det orange men är det ersatt någon gång med nytt från BMW så är det ljusgrönt. Så här ser det i min 535i -89 (borde vara snarlikt på din bil)
Länk

2. Ta bort reläet och när du kortsluter terminalerna 30 och 87 i reläsockeln så kör bränslepumpen.

Här ser de terminalerna på reläet
Länk

Här ser du vilka terminaler du ska kortsluta i reläsockeln
Länk

Det finns många sätt att göra kortslutningen på.
- Den enklaste är att bara stick ned en kabel (1.5mm2) mellan terminalerna.
- Den näst enklaste är som ovanstående fast med en in-line 16A säkring.
- Den MythBusters-inspirerande (if it's worth doing, it's worth overdoing) lösningen - vilken jag valde - är såklart att bygga in säkring och två brytare (en icke-återfjädrande och en återfjädrande) i en liten låda med två sladdar med ett par kabelskor i bägge ändar och överdraget med krympslang
Länk

===> Backventilen <===
Men du förstår mitt resonemang? Om backventil, logiken kring att när Håkan Hsson bytte bränslepump så löste det hans startsvårigheter och så vidare? Hänger du med? Icke-fungerande backventil ==> halvfyllda bränslerör ==> svårstartad motor ända tills bränsletrycket höjs tillräckligt

Backventilen är oftast en del av bränslepumpen - lite beroende på vad och var man köper. Men titta på diagramet nedan så är backventilen detalj #12. Om man byter hela #5 (bränslepumpen) så byter man med all sannolikhet även backventilen.

Men det kan vara lite surt att byta hela bränslepumpen (dyr) om det nu inte är den som är orsaken. Lämpligare isåfall att prova med en begagnad bränslepumpenhet isåfall. Det är vad jag ska prova när jag får lite tid över.
Visa användare
34
marta_jag
Bmw 540i -93
Bmw 523i -97
Bmw 320i cab -91
okej. men det där med backventilen låter ju bra! men vart hittar jag den pumpen då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den sitter ju i bensintanken och man kommer åt den via en lucka i bagageutrymmet.

Länk
Länk
Visa användare
34
marta_jag
Bmw 540i -93
Bmw 523i -97
Bmw 320i cab -91
hej hej. nu har jag bytt pumpen och hela armaturen men det blev ingen skillnad=( jag hade en 540 från 93 stog som jag tog ifrån. men det kanske inte är samma. men bilen startar precis som förut allafall.
Visa användare
34
marta_jag
Bmw 540i -93
Bmw 523i -97
Bmw 320i cab -91
har du kommit på någe?

mvh martin
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ajdå, synd. Hade hoppats på att det skulle lösa sig med bytet av backventilen. Tyvärr, just nu har jag slut på ideér. Min M30B35 har liknande symptom också, men inte hunnit ta itu med detta problem ännu.
har samma problem med min 530 -88.

oftast går den igång precis som vanligt, men ibland kan man få stå och tugga på startmotorn uppåt 10 sekunder, först hör man 2-3 cylindrar tända efter runt 5 sekunder, sen en till och sen går den som den ska.
Visa användare
34
marta_jag
Bmw 540i -93
Bmw 523i -97
Bmw 320i cab -91
tjena. ja presis så är det på min med!! Finns det ingen som är kunnig och kan svara på vad det kan vara?

mvh martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.