AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.330

Höga avgasvärden - tokgasa?

Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Sist jag besiktade stod värdena helt åt skogen.
Besiktningsmannen stod och tokgasade några gånger, sen åkte de ner till godkända värden.
Bilen är en automat, vilket innebär att den inte varvas ur speciellt ofta.
Bör jag hitta en avlyst plats innan besiktningen och idiotvarva den upp och ner ett gäng gånger?
För detta antar jag beror på "Igensotning"?

Vad anser ni?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet att jag har samma grej på min 523:a(likadan motor iaf) och det beror på att katalysatorn går lite för kall(den hinner inte "tända" som det heter) när motorn bara går på tomgången eller om man är väldigt lätt på gasen just innan t.ex besiktningen alternativt står stilla lite för länge innan man kör in i hallen..

OBS!, det beror alltså INTE på igensotning utan som sagt det beror på att katalysatorn inte är tillräckligt varm.

Ett "normalt" beteende på många BMW´s..
Det vet besiktningsteknikerna också.

Mvh Janne.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
För att få upp bra värme i kattarna innan bes. så kan man ta en rejäl sväng på landsväg/motorväg, låsa på t ex 3 växeln och göra lite upprepade accelerationer för att värma upp dom. Åker man sen ner till bilprovningen i lagom tid precis kan man ju låta bilen stå på tomgång dom minuterna innan man skall in i hallen

______

Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Ok.
Tack för tipsen, jag ska försöka "blåsa ur" den lite innan, ta en motorvägssväng på lägre växel och varva lite.
Hoppas det går vägen...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Att tokgasa med automat i neutral är inte bra, mycket hälsosammare för automaten att köra och varva ur några gånger på "1:an" i närheten av besiktningen istället.

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Just det "rob osv" skriver är helt rätt, att stå och "tomgasa" med växeln i neutral är ju inte bra, speciellt med just en automatlådebil, att göra det med en manuellt växlad bil är inte heller att rekommendera ty katalysatorn o motorn mår bäst av att få belastning på "normalt" vis, dvs genom att köra bilen på väg innan bes.
"Tomgasa" in absurdum är inte nyttigt öht..

Besiktningssnubben gjorde väl så för att slippa köra ut den ur hallen av någon anledning...
Men det SKA ingå i besiktningsrutinerna att köra bilen en sväng!

Mvh Janne.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Toppa bilen innan så är det lugnt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.