|
|
|
|---|---|
|
Nån som vet om man kan testa tänspolarna, typ Ohm-mäta dem, för att kolla så dom funkar som dom ska? Lyfte bort plastkåpan över tändspolarna igår kväll och hade motorn igång,för att se om det är nåt överslag el. så vid spolarna och då är det 2st tändspolar (3 & 4 cyl.) som blinkar/lyser upp lite nästan hela tiden, och 2st spolar som blinkar nån gång ibland. De resterande 2 spolar blinkade aldrig. De spolar som "blinkar" lär väl inte fungera riktigt som dom ska, för dom ska väl överhuvudtaget inte ge ifrån sig nåt ljussken? Borde väl tyda på att de är dåliga?! Mvh/Andreas | |
|
Nej de ska inte blinka. Har du torrt i tändstiftsbrunnarna? Olja eller vatten/fukt där är inte bra för varken spolar eller databox. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Japp, snus torrt! Bytte tändstiften för några veckor sen, köpte då NGK stift som det skall vara, startade upp och efter en stund när jag kört den och motorn var driftvarm, då märkte jag att motorn missade på tomgång, men inte när jag körde. Skaffade då nya Beru stift som satt i bilen innan, vilket den gick bra med och det har funkat. Men igår märkte jag att bilen missade ibland när jag körde, vilket den inte gjorde innan. Den missade bara när man körde sakta på en högre växel, typ körde 40km/h på trean och trampa gasen i botten - då ryckte bilen till 2-3 ggr. Detta var anledningen till att börja kolla på tändspolarna. Verkar som 4st av dem gjort sitt :-( dom är ju inte billiga direkt.... Mvh/Andreas |
|
|
Precis så betedde min sig men med avgassmällar också. Köpte sex "nya" och felet försvann. Billigaste på bildelsbasen verkar vara 200:- /st. Tändspolar med nr 1703227: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ok. Det blir att införskaffa nya. Kanske riskabelt att köpa beg.? Samma sak efter några mil igen? Eller vad det problem med just dessa spolar, att dom pajjar efter några år??? Tycker rent spontant att dom borde hålla i stort sett bilens livslängd...önsketänkande :-) Mvh |
|
|
Det är inte konstigt att spolarna inte håller så länge, elekronik och 85 grader hör inte ihop. Alla bilar med spolarna direkt på stiften har samma problem. mvh stefan |
|
|
mitt förslag är att köpa nya bremi spolar. billigaste är nog motornord. själv var 1 spole helkass och en annan var lite dålig. bytte först den som va kass. men de vart inte helt bra. så jag bytte den andra. då blev det enorm skillnad. jag fick som följd byta lamdor eftersom jag körde med dåliga spolar en längre tid. de är inte billiga de heller. 1200kr st som billigast, också motornord. (kollar inte med biltema då jag inte litar på dem när de gäller viktiga komponenter) de som inte är kassa låt de sitta kvar och håll koll på dem och byt ut när de blir kassa, om du inte vill kosta på dig 6 nya direkt då. ps. mina andra 4 spolar håller än så länge 2000mil och 1 år sedan jag bytte mina 2. BMW ownz |
|
|
Hade velat prova - Länk Någon som provat ??? kan det bli skillnad ??? Annars - Sök på ebay ... NINJA |
|
|
Hur mycket kostar BMW original spolar ??? Om motornord tar 1200 kr st måste skoja eller ? |
|
|
ninja: de var lamdasonden som gick på 1200kr st. eller 1125 + 90kr frakt. sen kostar en originalspole till min 328i runt 1500kr och stigande. tror bmw skulle ha över 2000kr för 1 spole. även om de var de enda stället som har spolar i hela värden skulle jag inte handla dem där. annars går de väll på runt 1000spänn beroende på vilken bil det är till. min var tydligen av ett specialfall....... värre spolar orkar såklart ladda mer när man börjar varva. men jag tvivlar på att man får ut speciellt mycket mer av dem om man inte tex byter insug och pangar på ett extraktor och byter avgassystem och värre soppapump. BMW ownz |
|
|
sorry. nu blandade jag ihop detta med något annat............. Länk men ser ändå att den gått ner en 100spänn sen jag köpte mina... BMW ownz |
|
| Jag köpte nya bosch spolar tror jag det var, iaf original från ebay när detta hände mig för 2 år sedan. 6 sprillans nya från ett ordentligt företag för 2500kr totalt tror jag! Helt klart värt o kolla upp för dig :) 2 veckor tog det innan jag fick hem dem! | |
|
tiden beror på att de åker fartyg värden runt först. sen ska de från många mil söder i europa med lastbil hit upp.. så ditt köp där blev du lurad. de hade gått flera 1000mil innan du fick dem =) BMW ownz |
|
|
haha jojo, men jag anser att 2 veckor är fruktansvärt lite tid och helt klart värt och vänta. skulle jag köpt pirat från mekonomen i sverige hade dem kostat 4000kr... flera 1000mil och inte blivit tända en enda gång, oj oj oj, kallar jag kvalitet ;) |
|
|
jo de låter helt klart att det är värt de. om man känar så pass kan nog jag vänta vänta ett tag utan problem :P ja de tog väll flera 1000mil innan de lyckades få igång dem :) lampan hur går de för dig? BMW ownz |
|
|
Beställde 6st nya tändspolar från Schmiedmann, 3300kr inkl. frakt + nya tändrör/tändhattar från BMW själva, då dom inte hade dessa "hemma". Tändrören kostade 648 kr för 6 st. Får vi se vad det blir. Det står inte bremi på dem men dom är ändå tillverkade i Tyskland, så det borde vara likvärdigt hoppas jag. Får dom förmodligen imorrn, bara testa och se... BMW själva skulle ha 858kr/st inkl. tändrör för bremi spolar Återkommer med resultat! |
|
|
okej. låter som du har fått dina för helt ok pris endå. du får dem ju rätt fort. just bremi ska ju vara ett kvalitets-märke. därför jag rekommenderade dem. hoppas du får många problemfria mil framöver nu! BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.