AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.741

Mycket dåligt väggrepp i bakvagnen på E39 trots nya vinterdäck !

Har nyligen gjort 4-hjuls inställning å dom sa att några bussningar började bli slitna i bakvagnen, Jag vet ej riktigt vilka som bör bytas?? men bakhjulen står lite inåtvinklade i överkant. När nu första snön kom i veckan fick ja en chock då ja knappt kunde hålla mej kvar på vägen då bilen beter sej som bambi på hal is. Bakändan sticker iväg hela tiden. Har bytt höger övre bakre länkarm å ska byta även vänster nästa helg då dom var slut, Frågan är- Orsakar hjulvinkeln det obefintliga väggreppet?? Och vilka bussningar måste bytas för att få bakhjulen upprätta?? Kör på nya Good Year ultra grip å antispinn fungerar fint.. Läget känns förtvivlat ! mvh marcus
Du kan byta en hel del i bakvagnen på E39. Mitt förslag är att du inte byter grejer på måfå utan lämnar in bilen på felsökning.

Länk På denna bild har du kulled nummer 2 som brukar ge sig och ge upphov till diverse vibrationer, instabilitet med mera. Den är hemsk att byta för övrigt.

Länk Här har du en bild på subframen. Det är sju stycken bussningar som man brukar byta i subframen. Det är 4 stycken av nummer 2, 2 stycken av nummer 9 samt 1 stycken av nummer 6.

Värt att påpeka är att de sistnämnda bussningarna inte brukar ge sig på sedanen. Det är mer vanligt att detta sker på touringen men har du lastat tungt så är det möjligt att dessa behöver bytas också.

Förutom ovannämnda bussningar finns även ett gäng stag som man kan byta. Dessa framgår av första länken.
Tack för ditt detaljerade svar! Har införskaffat nya silentblock som jag ska byta inom kort. Har även bytt vä övre bakre länkarm nu och det var på tiden då dom var helt uttjänta på båda sidor, tycker även att hjulen står mer upprätt nu.
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
min e34 540 va sladdrig på vägen innan, rumpan gled från sida till sida men det va jui inte så att jag höll på att köra i diket, men iaf jag lämnade in bilen på bmw, det bytte silentblocken för ca 1100kr (för billigt sa han efter han utfört jobbet) bilen blev som ny i det avseendet!

lycka till
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du skrev "trots nya vinterdäck" det kanske kan omformuleras till pga nya vinterdäck!
Nu skrev du inte hur nya däck du har men jag har de senaste vintrarna startat säsongen med nya vinterdäck, både dubbade och odubbade och haft precis samma obehagliga erfarenheter. Problemen har försvunnit efter en tids inkörning av däcken!

Ska sanningen fram så har ja kört ca 200 mil med dom förra vintern men på en annan bil. Har nu satt på de begagnade vinterdäcken som följde med bilen. men nu så har ju snön smält bort då det är ca 6 grader varmt ute. Får helt enkelt byta silentblocken å invänta nästa köldknäpp/snöväder. Skulle det visa sej va silentblocken skulle ja bli väldans glad!
Har glömt att nämna att däcken är av Run-on-flat modell!! Om det förändrar saken??
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Jag uppar denna tråd.
Hur gick det sen?
Vår 523 touring vibrerar i 90-110 ca. Bakre länkarmar i bakvagnen precis bytta, kullederna bak likaså.
Länkarmarna var så dåliga att det kändes som om hjulet var löst när man ryckte i det. Jag blev nästan överlycklig och tänkte "äntligen har jag hittat felet". Men trotts att de glappade så mycket (minst 10mm spel!) så blev det ingen skillnad när jag bytte till nya länkarmar.
Inbildar mig dock att bakhjulen har rest sig lite efter detta byte, har inte lika mycket camber nu som innan.

Testat 3 olika uppsättningar hjul, samma fenomen med alla.

Länkarmar fram byttes för mindre än ett år sedan.

Kollat cv-knuten till kardanen och den glappar inte vad jag kan känna.

Vad är nästa steg? Kan dåliga stötdämpare orsaka vibrationer? Inte för att bilen är vinglig eller gungig, dämparna känns helt ok.

Bytte som sagt båda övre länkarmar samt yttre bussningar i nedre länkarmarna som var rejält dåliga, For sedan glad i hågen till verkstad för hjulinställning, upptäckte där att hjulen fortfarande glappade horisontalt! I samma veva så small det till i ena framstötdämparen så det blev att åka hem och ställa av bilen till förmån för min gamla volvo.., har nu skaffat nya främre övre stag, vet ej vad dom kallas men dom har en bussning i ena änden och en kulled i andra och är ca 25 cm långa och borde påverka toe-vinkeln en hel del. Skall byta dom och framstötarna ev nästa helg å sen blir det ett 3e besök för hjulinställning. Kan nämna att hjulen reste upp sig avsevärt efter bussningsbytet!
Har nu bytt dom stag jag nämnde som främre övre, som tydligen benämns som `nedre` och gjort ny hjulinställning. Finns fortfarande lite vinterväglag här i värmland och jag har provkört och tycker bilen beter sej som den borde nu! Känner ingenting av den slingriga bakvagnen längre! Har även testat med mina sommarsulor(235-40-18) och även med dom känns det helt okej på vinterväg! Så nu är det BMW som gäller igen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.