|
|
|
|---|---|
|
Hej på er ! Helt ny här och BMW ägare för första gången i livet ! Kom hem för ett par timmar sedan med en 330i -01 som jag bara inte kunde motstå, och vill väldigt gärna ha tips och råd ang. skötsel och vad jag bör se upp med. Bilen har gått ca 14000 mil, och verkar välskött och välservad. Nu ska slå upp ett glas vin och börja läsa instruktionsboken nu *S* Var inte blyga nu, berätta vad ni vet, eller tipsa om bra länkar med info. om modellen. Mvh Staffan | |
|
Ingen kunskap om den , men grattis , du har en riktigt bra bil |
|
|
Grattis till köpet! Som med alla E46, och speciellt pre-facelift, så är nog rosten det största problemet. Gällande länkar till den bästa infon, så har du redan hittat hit :-) == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Tack ! Har hittat papper på dinitrolbehandling -06. Pre-facelift, hur vet jag ? Var börjar rosten ? Har läst manualen en stund nu och är på väg ut för att kolla lås/larm. Det står att blinkers ska blinka vid låsning och att en lampa vid backspegeln ska blinka, såg inte det när jag låste ! Hur ska det vara ? /S |
|
|
Grattis till din nya bil och du valde helt klart rätt motor! Den mest intressanta läsningen om E46 (som din modell kallas) finns att läsa här på forumet. Det står nog mer om den här än i instruktionsboken ;) |
|
|
Tack igen ! Haha...jodå, manualen är ju lika tjock som nya testamentet ! Skönt med internet och sådanahär forum ! Har varit och kollat larmet en snabbis, jodå det blinkade. (skönt) Passade på att stoppa i några CD i magasinet, jäkla shysst ljud alltså ! En fråga till..(det kommer bli många) det finns ju TV i fanskapet, men numera bara myrornas krig. Går det att fixa till så den tar emot digitala sändningar ? Åsså en grej till...hade nog tänkt att sköta enklare servicar själv, finns det grejor att återställa ev. service-indikeringar ? /S |
|
|
24 timmar senare har några frågor dykt upp..... CD:n spelade fint på förmiddan, senare säger displayen ungefär "no CD" Vad kan det bero på ? Ena motorn till ljusjusteringen har gått på lunch....är det vanligt, och hur fixar jag det ? Annars sitter jag och småmyser i bilen, mycket skönt vrid, trodde kanske att det skulle vara mer tryck i den, men har å andra sidan inte piskat den ännu. /S |
|
|
Det händer mig i min 530 att den inte känner ingen cd:n men ut med cd och sedan in igen så brukar det funka :-) |
|
|
Har provat det några ggr. men ingen skillnad ! Fler tips....... |
|
| Testat en annan CD? | |
|
Första tvätten av pärlan avklarad. Hoppades att CD:n skulle bli piggare av värmen, men inte då. Har haft in kassetten och rengjort/bytt skivor men inget tycks hjälpa. Finns det nån reset-knapp, eller något annat sätt att skrämma liv i spelaren? |
|
|
Är det en original-CD:s eller "hembrända CD:s" du har problem med? Vet att det skrivits en del om strul med hembrända CD:s här på forumet. Sök på "Brända skivor E46" i forumdelen "Bilstereo" för mer info. |
|
|
Som helt färsk här hade jag inte ens scrollat ner så långt att jag sett att det fanns en egen avdelning för stereo/navi mm. Tack för tipset ! Hittade direkt en tråd som förklarade problemet och dessutom hur man fixar till det......Toppen ! Det blir en kväll i garaget och meka CD. /S |
|
|
Grattis till en fantastisk bil! Angående serviceindikatorn är det inget speciellt instrument du behöver, utan du bara gör vissa knapptryckningar vid instrumenteringen. Hur du gör detta kan du nog läsa dig till om du söker under rubriken "Sök inlägg". Wargen |
|
|
Absolut en trevlig och gångbar bil du köpt! Eftersom motorkaraktären är som den är, en jämn och flack effektkurva så kan den kännas just inte så snabb. Det är trots allt ingen racer men en mycket trevlig bekantskap! Ett stort plus är det fina motorljudet som om du kniper åt den lilla slangen vid det ena utblåset kan upplevas som snäppet fylligare vid tomgång. Dålig förklaring men det finns att söka på här inne. Kolla oljan ofta, för den dricker förmodligen en del men det skall enligt expertis vara ett sundhetstecken på dessa. Annars är det bara att tuta och köra! |
|
|
Finns det något sätt att ändra karaktären på 330 motorn, till något med lite mer topp? Exempelvis som insugsbyte på M52 328an ? |
|
|
Skitväder ute så det var en perfekt dag att meka med CD.växlaren som slutat fungera. Tack vare tips här och under "blistereo" tog det mindre än två timmar att få ut växlaren, sprätta upp den och pilla/vrida/smörja/skruva ihop och testa....... Yes ! Nu poppar det som f*n igen ! Tack tack /S |
|
|
Ahab förstår inte riktigt vad du menar med knipa slangen vid ena utblåset.. vad händer då låter det grövre då eller? |
|
|
catch_me: Jag gissar att Ahab menar det vakum/tryckstyrda avgasspjället som sitter i det högra av de två utblåsen. Blir kanhända ett lite mer "morrande" ljud på låga varv om man stryper denna spjällstyrning. Jag är ingen expert på detta, med det finns trådar här där detta ämne diskuteras, så mer info hittar man nog där, inklusive varför spjället finns samt vad som påverkas om det tas bort. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.