|
|
|
|---|---|
|
Vill gärna ha nån form av bas i e39:an med då skuffen är näst intill tät så är de inte mycke ljud som kommer in i coupèn... Har monterat en eftermarknads huvudenhet och bytt framhögtalarna och det blev ett lyft bara de men vill ändå ha nån form av bas då jag tycker ljudet är lite tamt... Finns det nån lösning på detta? Eller ska man strunta i bas i skuffen o hitta på nått annat? Nån som har nån bra idè? Beemer 4 Life! | |
|
Jag körde en 12"a i sluten låda samt bra slutsteg. räcker gott i min E60 och den är jäkla tät. med dämpmaterial etc. |
|
|
Vanligast är nog att använda skidluckan bakom mittarmstödet i baksätet. Om du inte har luckan där så kan du ta bort plåten och göra en öppning. Placera baslådan i skuffen tätt mot öppningen (både högtalarelement och ev. basport i lådan). 10" eller max 12" räcker mer än väl för att få ett bra resultat. Att spela enbart i skuffen utan öppning in i kupén ger aldrig bra resultat utan möjligen för omgivningen utanför bilen. FP |
|
|
Jo precis, Har du nån bra ide om hur man kopplar om bak högtalarna så man kan fadea ljudet bak för att basen ska få mer innan resten av högtalarna spelar sönder? Beemer 4 Life! |
|
|
Du menar att baslådan skall ge sitt max innan originalhögtalarna bottnar osv? I princip bara att ställa gainet på lådans förstärkare så att man får ut max vid lämplig nivå in osv, sen kan du reglera från noll till max utan att överlasta originalhögtalarna. FP |
|
|
Det finns en originalbaslåda som är förberedd för systemet som ju sitter i original. På sedanen sätter man den under hatthyllan och på touring i höger förvaringsfack i bakluckan. Dock är jag osäker på om man behöver DSP-förstärkaren men det tror jag inte. |
|
| Jag har provat med en 40mm baffel direkt i ryggstödet utan låda med både en och två 15"-basar. Hade ingen öppning in i kupen men det kan jag lova dig inte behövs. Visst, det blir bättre tryck i kupen med ryggstöden fällda. Baffeln jag gjorde behöver INGEN fastskruvning i bilen. Kan fixa en mall om det är intressant. | |
|
Det lät väldigt intressant :) Du får gärna berätta mer. Du får gärna skicka mallen till leo-theman@hotmail.com Mvh Beemer 4 Life! |
|
|
Hej, det finns 2 orginal bas / subb kitt för E39 sedan. En där subbaarna sitter under hatthyllan (drivs av DSP förstärkaren) Samt ett M-audio kitt som passade bilar utan DSP förstärkare. M-audiokittet sitter monterat på ryggstödets baksida istället för under hatthyllan. Men välj hellre Lelles alternativ och bygg något eget istället för att jaga orginaldelarna. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.