|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Vad använde du som distanser Riwa? | |
|
Det räcker inte med distans för att pinnbulten i golvet är bara 12mm lång. Jag hittade sådana skarvmuttrar som beskrivs i länken i mitt förra inlägg. Efter ett relativt långt sökande hos stadens alla speciallister hittade jag sådana M8, 40mm långa på K-rauta av alla ställen. Sågade av dessa på mitten så att de blev 20mm, på med M8-bricka underst mot golvet sedan 20mm mutters, lade på stolens medar sedan M8-bricka och sedan istället för orginal toppmutter, avsågad M8 bult. Riwa |
|
|
Riwa tackar för dina inlägg, sådana här tips uppskattas! jag har också tyckt att stolarna är för "plana" trots att jag f.ö. tycker om dem, ett utförande jag ska ta efter!! tackar tackar mvh Uffe/bildock |
|
|
Höjning av stol: Om jag förstått det hela rätt så har ni bara satt distans i framkant av stolen. Om så är fallet så ligger ju inte mutter eller skruv an plant mot stolschassiet med följd att det ej går dra fast stolen ordentligt. Om man man drar skruv/mutter stumt så deformerar man stolschassiet. Sedan kan man ju fundera om det kan påverka krocksäkerheten med denna modifiering. Jag är absolut inte ute efter att "klaga" på er ide´utan vill bara göra er uppmärksamma på ev. problem. /Anderz3 |
|
|
Anders Z3 det där var ju också synpunkter som man ska beakta, ang mutterns anliggning mot stolchassiet kan så man väl slipa av muttern till rätt vinkel så den stämmer med lutningen, men visst resten svävar ju fritt i luften tills den bakre punkten tar vid, det borde nog vara en kil därunder, naturligtvis har du rätt Anders, nu vill jag nog tänka vidare innan jag går till verket mvh Uffe/bildock |
|
|
Hellu. Visst har jag funderat lite över samma sak om säkerheten. För det första ville jag få det så stadigt som möjligt, är nu nöjd med det, tillräckligt mycket gänga håller ihop det hela. Ca 11mm gänga underifrån och ca 8mm uppifrån. I övrigt anser jag att det är bultarna i stolens bakkant som är av den allra största vikten för säkerheten. (16mm fast hylsa används för dessa, trångt och bökigt att få grepp med hylsan) Bifogar lite bilder som ju är brukligt: Länk Länk Länk Riwa |
|
|
riwa: Problemet är inte gänglängden utan att muttern ej får full anliggning mot stolschassiet när du höjt upp stolen i framkanten. Den bästa lösningen vore om man hade vinklade brickor på var sida om skenan, fram och bak med olika höjd, då får man en vinkelrät anliggning mellan mutter bricka. /Anderz3 Länk |
|
|
Min mening är att den resulterande vinkeln ca 1° inte påverkar anliggningsytorna speciellt mycket. Undersidan av stolsskenan är inte heller platt utan har en bula nedåt. Pinnbulten i golvet justerar sig det lilla som behövs. Hela ingreppet så som jag gjort den går att återställa till orginal. Riwa |
|
|
Bra och tydliga bilder Riwa :) Det får bli samtidigt med stolbussning bytet som väntar.. |
|
|
Vill tacka för de synpunkter som framlagts, det finns inga 100%iga garantier förstås. Riwa |
|
| Lite polering av lacken innan våren och smörja skinnet sen är pärlan redo för våren. Hoppas på att möta många "zätor" på vägarna i sommar, jag hälsar alltid. | |
|
Jaha då har man kommit en bit på vägen. Säterna är insmorda och inredningen i ordning. Även 30/30 sänkningen är gjord efter en del svordomar och en del lärdom. Även reservhjulet är nedmonterad, får se om den kommer monteras tillbaka. Ett par stenskott är fixade så nu återstår egentligen målningen av bromsoken. Kan ju passa på och nämna att jag tänkte fixa kromringar runt mina värmereglage och efter att kollat upp dem på oem och fått en fingervisning ang priset så bestämde jag mig för att slå till. Idag fick jag veta vad BMW tar för dem och trodde inte det var sant, kan fortfarande inte fatta det. De går på 1000 kr + moms per st. Får lösa det på något annat sätt känner jag. Mvh/Rolle |
|
|
Ser fram emot bilder på sänkningen. Testa om lagabasen, bildelsbasen, www.atracco.se/ eller /www.eklunds.nu har ringar, de verkar alla ha nån form av z3 inredning på lager men inga bilder. Eller behövdes det extra tjocka (på djupet) till din inredning? Riwa |
|
|
Im on a roll! Bytte bromsklossar bak ikväll på pärlan, har aldrig bytt klossar på någon bil tidigare. Hade inte kunnat föreställa mig att det skulle vara så smidigt att göra själv. Har iofs läst Hassos gör det själv tips kanske det som är hemligheten. Fråga: Jag såg igen rotationsriktning på beläggen och dom var symmetriska, förekommer båda varianterna? Riwa |
|
|
Hej igen, Nu har jag hittat ett dem efterlängtade ringarna i England för ca 100kr/st. Riwa: Pga att jag bytte mittkonsol från ädelträ till plast så passar inte ringarna längre pga att träkonsolen är tjockare och därmed har ringarna en djupare infästning. det medför att ringarna inte riktigt sitter på plats så som de ska för det går inte trycka dit dem tillräckligt "djupt" och därmed glappar de lite. De sitter dock fast hyggligt men det kändes lite "b". Så nu hoppas jag de nya ringarna passar som handen i handsken. När det gäller kort på sänkningen så ska jag fixa det under veckan. Gällande rotationsriktning på beläggen har jag ingen aning. Men man kan tycka att det inte borde spela någon roll om det inte finns någon markering. Mvh/Rolle |
|
|
Hej, Då fick jag några minuter över och tog kort på hur 30/30 sänkningen med HR fjädrar blev för dom som var nyfikna. Första bilden är innan sänkning för att ge en fingervisning om hur det såg ut före. Är ingen mästare med kameran så ni får ursäkta bildkvalitén. Länk Länk Länk Länk Länk Mvh/Rolle |
|
|
Riktigt snyggt Rolle! Den lär bli som limmad i kurvorna. Avundsjuk på ditt garage också, mitt är så kallt och eländigt nu. Riwa |
|
|
Tack Riwa ja garaget är riktigt bra, iofs så får jag ha igång ett element på full styrka för att komma upp i 10 grader men det är det värt. Mvh/Rolle |
|
| Det var en snygg bil du har Rollebolle. | |
|
Man får tacka för dem vänliga orden Katzi. Jag försöker gör mitt bästa för att vårda den så gott jag kan. Mvh/Rolle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.