|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej mina Z3 och Z4-vänner. Nästa vecka är det dags för besiktning och avställning av Z3an. Usch så vemodigt det känns men det har inte heller varit så kul att ha pärlan ute i höstrusket. Har ni planerat in något vinterpill? Själv skall jag försöka ta reda på vilken av alla kontakter som inte sluter när jag ska låsa bilen och därmed gör att startspärren ej aktiveras. Någon som vet vart stängd huv kontakten sitter, kan inte se den någonstans? Riwa | |
|
Jodå fälgar är bortkörda för svartlackering och polering av fälgkant. Länk Har börjat med stereo uppgradering . Som baslådan i bilder Länk Länk Vad händer hos er andra :) |
|
|
Viktigaste vinterpysslet måste nog vara att ta loss tröskelplåtarna och ta bort allt grus som lagrats i ändarna närmast hjulen - rena rostfällan! mv 70, var har du kommit över lådan till basen? Kostnad? |
|
|
Får börja med att byta olja och oljefilter, sedan blir det att ta bort hjulen och borsta rent bromsskiva och bromsok, rengöra och måla bromsok, gå loss på inredningen och smörja in stolarna och allt annat som lister och andra skin/gummi/plast-delar. Sen blir det att ge sig på tröskelplåtarna som Magge skriver, inte gjort det förut men i år så blir det av. Till slut funderar jag på en 30/30 sänkning men det får vi se :) Höll på att glömma, ska kolla över stenskotten har någon rackare som jag bör åtgärda så inte rosten kommer. Hmmm får se om ni andra ger lite nya uppslag vad man borde fixa med .... Mvh/Rolle |
|
|
Har redan lossat på innerskärmar och krafsat ut lite grus den vägen. Baslådan hittades beg här på AP Powerbörsen .. Är det nån som har ett sido täcklock till mellan stolarna panel som saknas på länkbilden tidigare. Liggandes över på nån hylla :) |
|
|
Har putsat i motorn, med nanotech har tagit bort luftburken och putsat den. Har gjort rent bromoken ,samt målat med blanksvart hammarlack,blir mycket fint. Har borstat rent ventilationen på bromsskivorna ,även målat där med samma färg ,rostar annars lätt där. Har plockat bort massa plastkåpor för att komma åt kylet. Tvättat kylet med "flugbort" och varmt vatten ,finns inte en enda fluga där nu ,ser ut som nytt. Inte att förglömma, jag har vaxat innerskärmarna också, som nytt där också. Gegga |
|
|
Hej alla :) Under vintervilan så hade jag tänkt byta koppling på min (betoning på TÄNKT). Gå över allt som har med kopplingen att göra för att dels få till en bra koppling, dels få bort de störiga småljuden som härleds till denna. Ha det bäst, och lycka till med erat vinterpyssel. Mvh Martin |
|
|
Martin! Återkom gärna med vad du kommer fram till betr störiga småljud från kopplingen. Borta Med Winden |
|
|
Magge: Snacka om tryck, NU MÅSTE JAG JU BYTA :) Jag återkommer. Njut av livet :) Martin Rydell |
|
|
Huvkontakten sitter bredvid kylaren på bilens vänstra sida. Lycka till Per |
|
|
Tack! Den kontakten skall undersökas. Z3an gick igenom besiktningen i morse utan anmärkning och med beröm, lämnade in henne på fullständig underredsbehandling i våras, vilket besiktningsmannen inspekterade med tindrande ögon och utan att lyfta sin ishacka en endaste gång. Riwa |
|
|
Grattis Riwa :) alltid kul när bilen får godkänt och ishackan håller sej på avstånd :) Njut av livet :) Martin Rydell |
|
|
Skulle besiktningmannen ta fram ishackan så skulle jag förmodligen strypa han :) Det kan inte finnas något att haka på en Z:a Mvh/Rolle |
|
|
Hejsan läser inläggen här om besiktning och ishackan med glimten i ögat, men hur är det egentligen, används hackan på en Z? det finns väl aldrig något på en sådan bil att det är motiverat, det är klart att går bilen året om så kanske. Själv har jag bara blivit bemött med silkesvantar och en allmän blick under bilen, därför låter det drastiskt det där om hackan. mvh Uffe/bildock |
|
|
byta ut myggnätet mellan bågarna till acryl ala Boxster. Ev M-färg på bromsok blå-röd. Nya däck, mina är 7 år gamla, skönt bevis på att min bara gått 7000 mil. Byta bakruta och fixa airbag lampan. /Mattias i Sollentuna |
|
|
Rengjorde igår aluminiumpanelerna i mittkonsolen. Fläckiga och flammiga, troligen av siliko. Varning: använd inget med slipmedel för det finns inte aluminium när panelerna - bara folierad plast. Jag använde istället Biltemas lackrengöring för metallic. Behandlade skinnet med läderrengöring och smörjmedel från möbelhandlare. Som nytt! |
|
|
Angående besiktningens ishacka kan jag bara säga att jag är lite ovan att ha fordon som inte nästan ber om hackan, köpte båda mina tidigare bilar på 17kmila sträcket. Nog om det, nu har jag gått igenom fälg för fälg, rengjort ordentligt och vaxat. Länk Länk Länk Upptäckte då att de inre 2 cm av bakdäcken numera hade blivit slicks pga cambervinkeln, däcken har nog gått ca 3-4 tusen mil och resterande slityta var nere på 4 mm. Tog med dom till däckverkstaden och blev pålurad michelin PS2. Jag kommer troligen inte att ångra denna hjulklapp till mig själv. Riwa |
|
|
"RIWA" om alla fälgarna blivit lika snygga kan jag bara gratulera :) Har själv inte kommit till skott med några av de saker jag skullat göra under min Z:s vintervila, men men, det är nog kallt ett tag till :) God Jul :) Njut av livet :) Martin Rydell |
|
|
Tackar, ja det blev ganska bra ordning på fälgarna förutom det svarta klistret som balanseringsvikterna suttit fast med tidigare men det får väl anses som världsliga problem på insidan av fälgen. På tal om kyla, får ni någon snö i skåne nu? Och finns det någon snöröjningsbudget i Malmö i år? Riwa |
|
|
SNÖ? :) Väldiga Mängder för att falla över Skåne, iallafall om jag får tycka. Men men, Z:an är ju undanställd, kör en Cheva Tahoe över vintern. . . .Väldans nöjd med den bilen också :) Kör försiktigt, alla gasglada:) Njut av livet :) Martin Rydell |
|
|
Härligt. Har just moddat klart stolarnas lutning enligt dessa instruktioner: Länk Blir mycket bekvämt lårstöd med 20mm distanser och det går att luta ryggen bakåt lite extra. Riwa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.