|
|
|
|---|---|
|
Varför gillar ni inte e36 320 cabriolet? I varje inlägg om e36 cabriolets motoralternativ så ratas 320an av entusiasterna. Är den verkligen så tråkig? Jag menar, cabbar är väl ändå till för att glida i? M50 och M52ans 2 liters motorer är väl över lag ett uppskattat alternativ av e36 ägare när den inte sitter i en cabriolet!? Jag läste i något inlägg att 320 cabriolet skulle vara billigare pga av sämre efterfrågan, stämmer verkligen det? Det är ju trots allt 325or och 328or som i allra största grad utsätts för sk "japansk plaststyling" eller har jag fel? Dementera och kommentera medan era cabbar står i vinteride! | |
|
Prova själv. Den är rätt seg tycker jag. Kanske kan det funka i en cab om man bara vill glida runt och posera ;) |
|
|
Nu har ju inte jag nån E36, men frågan gäller väl alla cabbar egentligen? Visst är 320 motorn inget under av styrka och acceleration, men vem behöver ha det i en cab, det är ju det som är njutningen, att åka öppet, att glida fram och ta in dofterna på en lagom kurvig landsväg långt bort från motorvägarna. Att åka fort i en cabb är ingen njutning, då skall man ha en coupé eller nåt annat kul. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Jag håller med dig Mats, jag hittade en 318 cab från 98 som var i bra skick för ett tag sedan men jag har bestämt mig för att det ska vara lite mer styrka i den. Den måste ju orka göra en omkörning om man säger så! Men jag har läst så många kommentarer om att de endast skulle satsa på en 325 om inte 328. Är det någon som har erfarenheter? Tänkte slå till i vinter och jag förstår att en 320 inte är någon räser men det är svårt att provköra många olika bilar i god kondition nu i vinter när många ställer av sina cabbar! Eller hur går det till, kan man ställa på och av för en dag utan att det kostar säljaren en massa kulor för en provkörning? Mats: Hur är din 320 cab från 89? |
|
|
Då jag själv har erfarenhet av både E30 och E36 med tygtak vill jag bara först o främst säga att E36:an är väldigt mycket mer vridstyv än E30:n i taklös version. När jag köpte min nuvarande E36:a provade jag 3 olika, 318, 320 o 325. 318 föll bort pga att jag nog tycker att en BMW skall ha minst 6 cylindrar. Den var INTE rolig att köra...väldigt trött, helt enkelt. 320 i M50 version var trevligare än i M20 version(E30), men de 42 hästar som skiljer mot 325:an märks verkligen. Därför står det en E36 325 i mitt garage. Håller i vanlig ordning inte med de som säger: "Att åka fort i en cab är ingen njutning, då skall man ha en coupé eller nåt annat kul." Den ende som kan avgöra saken är ju du som ska köpa och åka omkring i bilen! Lycka till! /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
Tack för svaret Magnus, fin cabbe! Vad drar din 325 cabrio? |
|
|
Den drar under litern/mil. Jag citerar mig själv från min bilblogg efter att ha kommit hem från BMW CS West sektionskörning "Bullaren Runt": "Efter att ha kommit hem från Bullaren Runt-körningen tankade jag fullt igen. Jag fick i 26,6 liter efter en körsträcka på 30,9 mil i bitvis synnerligen raskt tempo. Det ger en snittförbrukning på 0,86 l / mil" /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
| Trevlig blogg där Magnus! | |
|
det beror väll lite på vad man är ute efter också. ska man bara ha bilen för söndagskörning är väll en 1.8L inte fel. annars är mer kraft onödigt. vet man att man kommer gasa på och kanske behöver några extra krumelurer ska man nog överväga en större motor. så är de med alla bilköp. tex: jag köpte en golf1 en gång för jag skulle enbart lära mig köra bil. den fyllde sitt syfte väl. behövde inget värre för de var bara onödigt och skulle kosta mer pengar. bmw:n köpte jag för att köra ifrån alla volvo-raggare. den fyller också sitt syfte väl ;) BMW ownz |
|
| Ytterligare en åsikt. Man får inte glömma att E36 cab är drygt 100 kg tyngre än en coupé. Jag har en 328 cab och en 323 coupé. De känns ungefär jämnbördiga. En 320 är i mitt tycke för seg, för även om man mest glider, så är suget vid omkörning i en 328 värt att betala för. Om 318 is finns som cab är det troligen ett bättre alt pga lägre vikt. | |
|
"På papperet" skiljer det inte mer än 23 hk mellan en 323 o en 328. Så att de känns jämbördiga är nog inte så konstigt med tanke på differensen i vikt. Har dessutom för mig att Teknikens Värld, på den tiden de samarbetade med Rototest, bromsade en 523 -97 till 190 hk på bakhjulen. Rätta mig om jag har fel!!! Det är som wigert säger, den extra kraften är bra att ha vid omkörningar :-) Om man ska tro AP:s modellguide gjordes inga 318iS med sufflett. /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
Detta har diskuterats förut: Länk jag håller självklart också med de som tycker det ska vara lite motor även i en cab, en 320 är, som redan nämnts, verkligen ingen raket Mvh Ferenc |
|
| Blir svart skinn för varmt i solen på en cabriolet? | |
|
Svart skinn blir alltid för varmt på sommaren och för kallt på vintern :-) Men det är snyggt... /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.