AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.905

Lambdasond, "diagnossond"?

mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Vad har de bakre lambdasonderna för funktion på ex M73 v12 ? Diagnos sond kallas de väl men diagnos för vad, om motorn inte använder värdet? Och påverkas motorns gång om ja har utan kattar eller helt tomma då de blir samma värde på både främre och bakre lamda?

De verkar inte vara samma art nr. men lika många kablar, skulle ja kunna köra en av de bakre som en främre?

Alltså frågan är om om de bakre gör någon nytta, och om motorn påverkas av tomma/inga kattar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De bakre är till för att övervaka de främre sonderna samt kattens funktion.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Snabbt svar men ganska onödigt då de inte ger svar på någon av frågorna! Ifall du vet svaret får du utvekla "övervaka", frågan är ju varför den övervakar om de ändå inte spelar någon roll hur katten funkar, och om de spelar roll så är ju följd frågorna vad som hur motorn påverkas av tomma/inga kattar osv...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"Vad har de bakre lambdasonderna för funktion på ex M73 v12 ?"

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19

För att kunna bibehålla katalysatorernas optimala verkningsgrad, eftersträvas ett idealiskt luft-bränsle-förhållande (Lambda = 1) för förbränningen. Som sensor tjänar 2 uppvärmda Lambdasonder (en framför och en bakom katalysatorn), vilka mäter det resterande syret i avgasen och vidarebefordrar respektive spänningsvärden till styrenheten. Där korrigeras blandningsförhållandet i motsvarande grad, om så behövs, varvid insprutningstiderna förändras. Via Lambdasonden bakom katalysatorn övervakas katalysatorns funktionsduglighet (konverteringsgrad).

Eftersom en temperatur på ca 300 grader Celsius krävs för att Lambdasonderna skall kunna arbeta, förses uppvärmningsmotstånden i Lambdasonderna med spänning.

Länk
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
hasso har ju svarat på det mesta redan, men kanske kan jag tillföra nåt.

Nu är jag inte någon expert på hur funktionaliteten eller kalibreringen av styrsystemet i just M73 är gjord, men generellt så använder motorstyrsystemet värdet från dom bakre lambdasensorerna bland annat för att styra motorn under kat-diagnosen. Det innebär att man med hjälp av lambdasensorerna före och efter mäter katalysatorns syrelagringsförmåga. Om du helt tar bort kattarna så blir resultatet i det hänseendet detsamma som en jättedålig kat utan syrelagringsförmåga och då sätts nog en kat-diagnoskod. Dessutom har man kanske kalibrerat en mottrycksmodell som inte kommer att stämma om du tar bort dom och då kan laststyrningen bli fel med följd att motorn kommer gå fett eller magert och blir det för mycket åt ena eller andra hållet så får sätts en kod för det också. Det berhöver inte vara så illa eftersom det är nästan 15 år sedan, men hade det varit en helt ny bil så hade det blivit ungefär så.

Till sist är det nog så att sensorerna framför kattarna är linjärsonder (eller bredbandssonder) och kan mäta lambda mellan ca 0,7 och 1,2 medan de bakom är binärsonder och bara tar reda på om det är fett eller magert men inte hur mycket. Alltså kan du itne byta dem och det bör du förhoppningsvis märka på kontaktstyckena och/eller kabellängder om du försöker.

Jag vet inte om du blev så mycket gladare eller klokare av mitt svar för jag märker att det blev lite långt och kanske rörigt, men ändå...
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
motorsport5. Jag blev både gladare och klokare, de var just de ja var ute efter, lite mer ingående konkret vad den bakre använder sitt värde till, inte bara att den mäter ett värde. Men ja kanske var otydlig i frågan.

"men generellt så använder motorstyrsystemet värdet från dom bakre lambdasensorerna bland annat för att styra motorn under kat-diagnosen."

Inte mitt starkaste område.. vad menar du då med kat-diagnos?

Jag visste inte att de ger felkod för dålig katt, hade inte hört det, men ifall de finns så är ju den bakre sonden absolut nödvändig för det, ifall de var så du menade med kat-diagnos-kod om man har dåliga kattar.

Och oroa er inte jag har inte tänkt byta bara så där, även om kablarna inte hade varit något problem då kontakterna sitter under samma skyddslock. Om de är andra kontakter vet ja inte. Min tanke var väl om man i felsöknings syfte kunde skifta och mixtra ifall art. nr. skillnaden bara berodde på att den bakre har lite längre kabel. Enligt realOEM.com så skiljer de 26cm på kablarna, priset är exakt samma, ja hade för mig att de är 4 kablar till båda men ja är inte säker. Var du säker på att de är en helt annan typ av sond??

OM de hade varit samma typ och den bakre "bara" kontrollerar kattens funktion och alltså ingen annan motorstyrning så...

De där om att mottrycket ändras köper jag absolut, men hur de påverkar en M73 kan man undra, de borde ju finnas någon som provat.

De borde också finnas någon som vet om den här motorn beter sig konstigt eller inte ifall en av de bakre pajjar?
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Kat-diagnosen är alltså en diagnos på kattens syrelagringsförmåga. Den behöver man veta om för att kunna minimera utsläppen av dom tre gaser den är till för att ta hand om (kolväten HC, kolmonoxid CO och kväveoxider NOx). Dom kallas ju ibland för trevägskatalysatorer av den anledningen.

Jag är inte säker på hur funktionaliteten ser ut för 95an, men den har väl Motronic 5.2 iaf så någon form av kat-diagnos kan finnas. Hade det varit en USA-bil hade det definitivt gjort det eftersom dom har haft mycket mer omfattande emissionslagstiftning. Det kan alltså vara så att man sparat in på Europavarianterna så att det inte finns nån på din bil. Det samma kan då gälla sonderna och det kan vara binärsonder både före och efter vilket kanske ändå är troligt när jag tänker efter och det gäller en 95a. Prova att byta kan du ju göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.