|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw entusiaster. Nu undrar ni självklart vilket pucko det är som skriver om en gamal jänkare på ett bmw forum? Jag har nu Så smått börjat tappa lite intresse för att skruva gamla 2002er för ett tag framöver och intresset för en jänkare har alltid funnits. Dok så är det grejerna under huven jag verkligen inte vill veta av om jag nu skulle köpa en jänkare. Min fundering är: * Har någon här på forumet mått på själva motorn i bredd och längd? * Och hur är elen på dessa motorer? har dom liknande färger som till tex en m30b35 motor? * har v12 det stora runda kontaktstycket som tex m30b35 motorn har med tillhörande runda felkodsuttaget monterat? Tacksam för svar. (vill gärna ha tysk kvalite under huven på min jänkare) Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! | |
|
Mått har jag ej koll på men den är väl ungefär lika stor som 730/740 V8:an Borde inte vara något problem att få plats med den. Kolla hur oletråg-framvagnsbalk passar, kanske måste tråget modifieras. Sedan är nästa grej styrsnäcka som kan bli trångt. För övrigt är en Ford FE 390" rätt så idiotsäker (har ju en själv i min T-bird)så jag tycker ju att det inte är något uppköp att lägga i en tolva för den saken, dessutom tappar du ljudet av en jänkeåttas ojämna tändföljd som är väldigt trevlig. Dessutom tror jag du sänker värdet på en jänkebil om det inte sitter en jänkeåtta i den, men det kan man ju strunta i sålänge man behåller den. Elen borde vara ungefär lika som andra BMW, men det är bara mycket mer... Och du bör plocka med hela kablaget till motor boxar automat instrumenthus mm. Elscheman finns ju att ladda hem på nätet. M70 har det runda felkodsuttaget. /Mats J |
|
|
Hallå mats. det var två bra saker du sa där om oljetråget och styrsncäkan. det skall kollas upp ordentligt med märning osv. men skulle det nu bli för mycket jobb att montera en m70 motor i bilen så hoppar jag troligtvis över det. jag förstår vad du menar att man missar ett skönt v8 ljud ur orginalmotorn osv. men jag vill ha funktion före ljud om man säger så. Jänkaren skall starta klockrent vid nyckelvridning och skall inte storkna och lägga av då man lägger i driven (som man hör på många under sommrana). och som du sa om värdet av bilen. Vist skär det i ögonen på folk att lägga ner en bmw motor i en jänk, då det ofta är som hund och katt emot varandra vanligtvis. Men om den nu skulle reggas med en annan motor så bör den hålla ungefär samma värde? det är vad jag tror. Finns det andra potenta motorer man annars kan använda? mvh Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
För att hålla värdet skulle jag sikta på ett motorpaket från en Amerikansk Ford, så ny som möljigt. /Mats J |
|
|
Tjena! Funktion före ljud!!!!! Skicka i en cheva motor får du båda delar!!!! Impala 59 Cab med (348) på sommaren Bmw 750 (e38) på vintern |
|
|
Mats J: har du något förslag på någon nyare bra och pålitlig fordmotor? merza: Vilken cheva modell tänker du på då? rent allmän el? Annars skulle ju en 540 motor också kunna fungera. tanken är att skippa kattarna och köra minst 2,5" hela vägen. men det låter lite i det minsta laget för dom motorvolymerna. eller vad tycker ni? Jag tror ljudet ur en 540 och 750 motor med friare avgas gör sitt rätta ang ljudet i fråga Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
Jag är inte påläst på nyare Ford V8:or så där kan jag inte hjälpa. Vad gäller cheva är det väl en 350 TPi som gäller. Eller en Cadillac Northstar skulle vara intressant. /Mats J |
|
|
En cheva 350 funkar väll i alla väder Billig/bra/funkar Cool bil 63a Hgv Good Luck |
|
|
Okej på så vis, då får man kolla modellutbudet isf. Annars hade jag funderingarna på en cheva? 700 tdi, typ en 7,5l tdi skall det väl finnas? men dom har jag sett priserna på också tyvärr.. tanken är att bara ha något över sommaren att glida till crusingarna med. Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
merza: det har du helt rätt i att en 350 är pålitlig, billig och bra. men tanken med tex en 750 motor är ju att det är en v12 och just en bmw motor. lite extra udda så att säga tack, lär behövas Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
Du behöver inte glida så långt! Bästa crusingen i landet är väll där du bor!!! (enl. mig) |
|
|
haha ja om du tänker på power meet i västerås så är det inte långt. För min del tycker jag det inte är höjdpunkten under sommarhalvåret, då är classic car week i rättvik ett starkare allternativ enl mig Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
63-Fairline hade väl knappast nån bigblock motor ?? och vad jag minns så var det redan rätt så trångt under huven med den 260" som den kom med. Är ju en rätt "liten" jänkare i modell om man jämnför med Galaxien tex. Iofs så kom ju Mussen med 390 GTA med där var det skohorn och Mussen är ju inte större än Fairlanen. En smallblockford är ju betydligt mindre i omfång än var tex en M60/M62 är ser rent utav fjuttig ut. Nån var det som svor rejält osså Cheva motor i en Ford är som att svära i kyrkan typ. :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Jag fick förklarat att mussen hade den stora big block motorn under huven, men att det var tight överallt då. och som jag hört så är mussen och farlinen väldigt lika vad gällande framvagn, hjulhus osv. eller har jag fått helt fel info ang det? Sedan det du sa om att svära i kyrkan. det lär ju vara att skriva under sin dödsdom ifall man lägger ner en bmw motor i en jänkare skulle jag tro. men nu är inte jag ute efter värdeökningar, coola v8 ljudet osv. utan det är en funktionell jänkare med mordern insprutning som (iaf jag kan) skruva med och förstå mm. Sedan att det säkerligen kommer vara nästan omöjligt att sälja bilen efter ett motorbyte är jag medveten om Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har dock för mig att Mussen hade modifierade fjäderbensinfästningar när dom hängde i en big block för att göra utrymmet bredare. men det kan dock ha varit nån extremare model minnet är inte intakt :), Vet dock att en polare hade en 66 Musse som rullat ut från fabrik med en 427+Borg&Warner super T10 låda, när bilen senare skulle skeppas till Andorra så fick den en 289 ilagd istället och hamnade senare i Sverige (den var totalt rostfri med grundfärgen intakt under skärmarna 1976. Skrotades vid dikeskörning några ägare senare. BMW motor är väl OK men en Cheva brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Trådskaparen sökte funktion(alltså GM) 350 är smal block borde väll glida ner i hålet utan större problem Trångt var det med en 396 BigBlock i en camaro 69a (Nä du Hasso ingen ford på våran gård inte) |
|
|
Hasso: Jaha okej för att skapa lite mer utrymme för bjässen då, hm.. men endå bör en bmw v12 eller v8 passa hygligt bra då motorerna inte är så fruktansvärt stora i varken bredd eller längd. och i synerhet inte v12 som är liten tycker jag med tanke på anatlet cyl den har. men å andra sidan är det väl mopedkolvar i blocken ungefär.. fan vad surt ang mussen som gick på skroten efter dikeskörningen.. Många fina bilar skrotas idag tyvärr.. spec synd om det är en gamal mustang med kultvärde också! En annan mår dåligt av att se en gamal bmw 16/2002 stå på skroten som snart ska dö.. Åter igen. Så att lägga ner en cheva motor i en ford är alltså förbjudet? jag trodde att ford och cheva var jänkarnas sk "godkända" märken? men att blanda dessa är inte bra? låter konstigt att en bmw motor då skulle vara mer acc i tex en ford farline som det nu gäller :) merza: Jajamen jag söker funktion och en liten mer udda variant på samma gång. därför går en cheva 350 motor bort helt för min del. Men en annan motormodell som jag anser vara intressant är ju 700tds motorn som finns, om det är fords motor eller är det chevans? Dom låter fruktansvärt fint, och med en påställd dieselpump går dom ju hyfsat fin också Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.