AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
666

528 -98, passar dubbelvanosmotorn från -99 ?

ko
11
korrekorre
525 -92 Turbo
528 -98 Touring
Tjenare, har köpt en 528 -98 med blåst toppackning och tänkte byta den men har läst att de ofta inte går då toppbultarna är för hårt dragna och gängen i blocket pajjar ? är detta så vanligt förekommande altså?

Men hittade en motor på den lokala demonteringen MEN den var från 99 och har dubbelvanos.

Går de på nått vis att använda sig utav 98ans kabelhärva utan att modifiera för mycket?

Tacksam för svar

MVH kristoffer

www.rideit.se

Skateboard, snowboard & streetwear
ko
11
korrekorre
525 -92 Turbo
528 -98 Touring
Dvs, passar dubbelvanosmotorn i en bil som har enkelvanosmotorn?

www.rideit.se

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

jag har svårt att tro att detta skulle fungera eftersom du saknar signalen från vanosgivaren på insugssidan. Vet ej, men antagligen så det mer som skiljer mellan motorerna.

Mvh Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NEJ ! det får du inte till. Är många andra system direkt relaterade till motorstyrningen som ändades 09/98 då dubbelvanosmotorn kom.

Brukar inte vara några större problem att byta topppackning normalt, det har hänt att gängen i blocket gett sig men det är rätt sällsynt.
Dessutom var det en "mindre" serie motorer där bultarna dragits för hårt från fabrik och gängen gav sig i blocket.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ko
11
korrekorre
525 -92 Turbo
528 -98 Touring
De var precis dem svaren jag sökte så jag ger mig på ett packningsbyte. Tack för svaren MVH Kristoffer

www.rideit.se

ko
11
korrekorre
525 -92 Turbo
528 -98 Touring
Jag river ner oljepumpen i helgen och inspekterar den istället!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Om du bytt toppen och tycket helt plötsligt blivit dåligt så borde felet ligga där. Hur långt har bilen gått?
Jag hade börjat med att lyfta ventilkåpan. Kontrollera oljeröret/en till kammarna.
Har även läst att vanosen kan släppa ut oljetrycket...

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.