|
|
|
|---|---|
|
Hej, bytte min vattenpump för ca 250mil sen och det har fungerat bra. Men nu på sista tiden har jag märkt att bilen är väldigt seg på att bli varm så jag bestämde mig för att byta termostat. Nu har jag luftat ( känner mig någorlunde kunnig inom luftnings området i alla fall) och tempen har legat som den ska hela tiden, men nedre slangen är iskall efter körning. Vad kan detta bero på? | |
|
Tänk på att fartvinden är kall och kylvätskan i kylaren kyls ned snabbt. Termostaten öppnar bara så mycket att motorn håller temperaturen. Om vattnet på väg in i motorn är kallt behövs inget stort flöde genom kylaren. Har du bara luftat ordentligt så kan det nog vara ok. Prova att belasta motorn hår för att sedan stanna och låta motorn gå på tomgång ett tag. Blir det inte lite varmt nu? mvh/ Anders |
|
|
Ska prova det imorgon, annars då tror du det kan vara termostaten som är skit från biltema? Kanske ska köpa en på mekonomen annars? Men det finns ju lite logik i det du säger :P En liten fråga bara tempen som tempmätaren visar, är det inne i motorn eller någonstans i kylarvätskan. Undrar så det inte börjar koka i motorn medans tempen visar att det är lugnt.. |
|
|
Vet inte var givaren sitter men den brukar vara placerad i toppen nära utloppet så temperaturen visas korrekt. Om termostaten vore paj så skulle inte temperaturen vara ok eller hur? Ha ett vakande öga på tempmätaren och kylvätskenivån ett tag framöver. mvh/ Anders |
|
| Antagligen inte, anledningen till att jag böt den var för att tempen var för låg... Nu ligger den stadigt på mitten i alla fall, ända jag oroat mig över är varför slangen är kall. Men ska köra lite och se hur det blir! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.