AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.747

Hade ni valt X1?

Sida 1 av 2
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Tar gärna emot era kommentarer, skall byta tj.bil inom kort och har nog kommit fram till att det blir någon av följande bilar. I samtliga nedan kan man placera en bältesstol i "mitten bak" (totalt tre barn bak i bältesstol) utan konflikt med bältesfastknäppning.

- BMW X1 2.0s
- Audi Q5 2.0tdi
- Volvo X60 2.4 Drive

Samtliga ovan med rel. likvärdig utrustning, typ. Skinn, sportpaket, blåtand, utökad stereo/klimat/färddator + lite allmänt blingbling. Samtliga bilar kostar då runt 400tkr.

Önskar att MB GLK´n (samma pris) hade varit med i matchen också (kvalitetskänslan framförallt invändigt i denna är överlägsen de tre ovan), men får inte in bältestol i mitten bak (Stolen står då på bälteslåsen).

Vilken hade ni valt?
hade valt xc60eller bmw men dock inte som bensinare, speciellt volvo som är riktigt törstig
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
DrivE är alltid diesel på en XC60... 175hk, FWD.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
GLK:n finns numera även att få med enbart bakhjulsdrift. Q5:an är väl mer som X3 i storlek (höjd). Roligast med bakhjulsdrift. Kina??Volvo går fetbort! Ta du X1s, det kommer att erbjudas mer normala ¨paket¨ till våren om du kan vänta med beställning (enl BMW).
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Janih,
hur 17 fick du in tre bältesstolar på rad i en e61?

Det klarade inte jag.

/M

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
X1 ligger varmt om hjärtat, snygg är den med! Vilket varken Q5 eller XC60 är.
Mer bränslesnål än de andra också, vilket är en bonus.

______

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
tegel: Får inte in 3 barnstolar i E61án idag utan handpålägging och bra planering. Får först "installera" 2 av barnen på de bägge ytterplatserna, får sedan placera stol nr3 ovanför bältena/bälteslåsen till de redan monterade stolarna, sedan lirka fram mittenplatsens bälte mellan stolarna och med akrobatik knäppa fast. Och Nej, detta är INTE roligt!

När vi köpte bilen satt minsta barnet i bakåtvänd stol, mitten bak, då hade vi inte dessa problem.

Verkar som om att X1 vinner flest röster här, men så är det ett BMW-forum också ;-)

Skall låna hem Q5 idag, X1 imorgon, XC60 redan hyffsat provkörd, återkommer med testrapport....

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, jag fattar. Menar du att X1 är så mycket bredare där bak att du slipper akrobatiken?

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
tegel: En bältestol "mitten bak" på X1 fungerar bra, iallafall när jag testade i bilhallen. Den stora fördelen är alltså att fastsättning ("hondelarna") för de bägge ytterplatserna sitter med tillräcklig bredd för att inte mittenstolen hamnar ovanför dessa. Dessutom har mittenplatsens bältesknäppning "förlängd tygtamp" och därför också ganska lättåtkomlig.

X1án är säkert inte generellt bredare i baksätet annars, jmf. E61.

Är du med mig?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Min personliga rankning:
1.X1
2.XC60
3.Q5
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
janih: God övning ger vackra barn och vackra barn ska såklart åka vacker bil:)

I en BMW X1 borde du få plats med ungar i bak och trivas själv bakom ratten.
Mvh
Asken
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Av det jag läst så verkar x1 en riktigt fin bil både på vägen och praktisk i bla utrymmen. Så mitt val är lätt X1 sen Audin sist volvon även om alla är bra bilar så ger Bmw en bättre känsla för mig iaf :-)
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Tack för alla svar, asken´s svar - riktigt kul ;-)

Hade hemma en X1 2,3d xdrive (=automat) i helgen. Titansilver med svart inredning (svart läder, svart innertak, svart panelinlägg). Svart takreling (exkl. X-line), navigation proffessional, sport/multiratt, PDC fram/bak, elstol, belysningspaket, förvaringspaket, 18" Y-eker mm. Hifi högtalare?

Summering.
Grymt snygg bil (designen är verkligen en fullträff), belysningspaketet tänder även upp bilen riktigt snyggt på kvällen. Snygg inredning, helsvart fungerar, är lätt att hålla rent med 3 barn, men ett panoramatak hade varit "pricken över i". Bra lättåtkomplig placering av reglage, blev helt såld på nya Idrive tillsammans med Navigation professional.

Fantastisk att köra, iofs. hade då denna bil 204hk dubbelturbodiesel med automatlåda, smilgropparna liksom etsade sig fast i ytterposition :-). Går fint på vägen, bra översikt, tyst i kupén (men kanske lite bullrigare än nuvarande E61).

Bilen har mer hårdplastdetaljer (välkänd kritik), dels invändigt, men även i bagageutrymmen, motorutrymmen mm. Kan efter helgens körning inte säga att det irriterade mig mer än när jag inspekterade (klämde/kände) bilen stillastående.

Ytrymmesmässigt fick vi plats hela familjen, 2 vuxna och tre små barn i bältesstol. Bagaget givetvis mindre än E61 men hade eg. inga problem med att stuva in det som behövdes (barnvagn är numera ett minne blott).
- Bilen ser kanske rätt liten ut ?? Vem bryr sig...

Min slutkommentar kort och gott. En fantastisk bil!
Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Porsche Spyder replica -58
Hur fick du plats med 3 barnstolar? Är sugen på x1 men måste få plats med 3 barn 7, 5 år och 6 månader gamla. I e91 går det men det är mkt trångt.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Rob: Fick in 2 sedvanliga bälteskuddar (utan rygg) varav en i mitten, samt en Acta "Rally sport" med rygg, i baksätet på X1. Blev klart inte mycket plats över, men betydligt enklare att knäppa fast än med nuvarande E61. Barnen är 4,6,8 år.

Du har väl en bakåtvänd stol, kan du inte placera denna i mitten bak, har nästan för mig att det finns isofixfästen på samtliga 3 platser bak i X1, men kan ha fel här.

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
korrigering, enligt produktkatalogen enbart isofix på ytterplatserna bak (det var en bild i katalogen som lurade mitt öga).
Jag hade valt Q5, Volvon är för dyr förhållandevis till vad man får.
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
janih, jag funderade på samma som du och provade alla. Audin föll mig inte i smaken rent designmässigt (men det gjorde de andra inte heller till 100%). Volvon funderade jag länge på, men den har också sina hårdplastdetaljer som störde (känn tex vid bältesfästet vid b-stolpen). Om det skulle bli en XC60 ville jag ha "r-design" för att den skulle bli lite snyggare, men det blev för dyrt (ca 440). Dessutom drar den ca 0,75 - 0,80 då jag lånat den, vilket jag tycker är lite mycket.

För min del blev det till slut en X1 23d för att jag tyckte att den hade fint chassi och jag upplevde den som pigg och rimligt tyst. Jag har alltid varit nöjd med mina BMW, men jag tycker att det är lite trist att de är så lika invändigt (samma gamla instrumentering). Har man råd kan man ta navigation professional förstås, men jag valde bort det.

Välj X1 så blir du nöjd. Jag har haft 20d motorn i min 120d -08 och jag är riktigt nöjd med kraft och förbrukning.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
XC60 är numera ur leken, gillar helt enkelt inte bilen, vet inte varför...

Q5 skall jag ge en liten chans till (läs provkörning), denna är rymligare och har fin inredning, men också bullrigare, förbrukar med bräsle och mer "svajig" på vägen.

Dock är ett alternativ till kommande 5-serie (tvära kast), men frågan är om jag orkar vänta ett helt år till på touringmodellen.
XC60:an ser ut som om en samling farbröder har slagit sina loka huvuden ihop och försökt designa en "fräck" bil. Min sambo tycker den ser ut som en barnbus, eller som hon uttrycker det, en "tjockbil". Inredningen tycker jag är ok, även om jag alltid tyckt Volvo är rätt tråkiga och har en del svampiga materialval.

Q5 blev jag otroligt besviken på. Inredningen är ju stabil på Audi-manér (även om jag har känslan att också Audis inredningar blir sämre och sämre) om man gillar deras interiördesign (jag gör det inte) men det jag främst vänder mig mot är hur otroligt defensivt designad Q5:ans exteriör är. Det är som att det inte är en enda markerad linje i hela bilen.

X1:an tycker jag ser helt förjävlig ut på bild men jag ska ge den en chans när jag nu får se den i verkligheten. Jag hade tänkt gå på en X5:a istället, eller möjligtvis den nya Disco 4:an, men

Vår BMW-handlare i Umeå verkar inrikta sig på begagnade 5-serier och nya hyrbilsspecade 318 för närvarande, X1an har inte synts till. GT5an var där typ två dagar, sen försvann den. Han dock vara där och provsitta. Den går dock fetbort.
...självklart tar de in en samma dag som man söger så. Var och testade den (en x20d manuell) tidigare. Kändes väl helt ok egentligen. Hela bilen var dock ett snäpp mindre än jag hade föreställt mig den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.