|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har precis bytt olja och filter på min lilla pärla (328ia -95), hällde i 5w50 och nu kommer den inte riktigt upp i temperatur längre? Tidigare låg tempmätaren i mitten men nu orkar den bara ibland upp till en fjärdedel? Är det någon som upplevt samma sak eller kan förklara varför det är så? - Kyler den nya oljan så sjukt mycket bättre eller är det något annat ? ha en kalasvecka! :D | |
|
Jag tror inte på något samband. Däremot tippar jag på att du har en termostat som inte fungerar och eftersom det blivit kallare ute så är det svårare för bilen att komma upp i temp. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Håller med föregående talare. Kolla upp termostaten, omgående. //Hema |
|
|
Ja, nu när ni säger det så stämmer det faktiskt, idag när det var ~7-8grader så gick hon snällt upp i normal värme :) får ta och byta termostaten, hon har ändå klagat på kühlwasser så jag tänkte ändå byta det, men då är det ju bara att byta termostat också :D Tack som fan! /J |
|
Roffa1 |
Se till att verkligen "lufta ur" kylsystemet efter termostatbytet, annars kan det bli en kostsam historia. Oftast brukar motorn koka, sedan blåser toppackningen varvid toppen slår sig eller i värsta fall spricker. Många gånger kan det vara betydligt billigare att lämna bort jobbet med termostatbytet till en auktoriserad verkstad. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du haft "klagomål" på kühlwasser" så är nivån låg . läckage kanske så du får luft i systemet istället ?? vilket kan stöka till termostatens funktion också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nja, den säger kühlwasser prüfen lite då och då, men jag har kollat nivån och försökt blöda systemet men det hjälper inte så frågan är om givaren är trasig? Hm, ja, får kolla vad det skulle kosta att lämna in för att få bytt termostat + kylvatten men annars har jag inte tummen mitt i handen så det borde inte vara omöjligt :) /J |
|
Roffa1 |
Det kan vara riktigt knepigt att lufta ur hela kylsystemet, vet du ej exakt hur man går tillväga, så blåser du ev, topplockspackningen.(vid kokning) Om vattenpumpen ej är utbytt till den nya med fläktbaden tillv i metall, så rekommenderar jag dig att byta ut den på samma gång. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla mektipsen ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Roffa1 |
Vattenpumpen har inga "fläktblad" skall istället vara "Skovelblad" |
| Det är nog många verkstäder som använder vakuumfyllningsaggregat vilket gör bytet av kylarvätskan betydligt enklare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.