|
|
|
|---|---|
|
Tjena grabbar... jag har ingen bmw ännu men är här i sidan hela tiden och läser era inlägg... många av er vet verkligen vad ni pratar om och det är så här nu: Jag är på väg o köpa en svensksåld bmw 523 Årsmodell: 1997. Antal mil:25000 Pris:23000. Färg: Blå metallic kaross: e39 Bilen är jävligt fräsch utan en enda repa både utvändigt och invändigt. Men har dock inte kört den ännu ska provköra imoron. Jag behöver lite hjälp... Är det värt att läga ut 25000kr eller har den åkt för mycket och är för gammal???? Snälla behöver lite hjälp!! | |
|
23000 eller 25000:- låter som ett bra pris för en fin E39:a, garanterat värd pengarna om den är fräsch och felfri. Men, en -97:a som gått 25000 mil utan ett märke låter lite väl optimistiskt? Kolla efter rost i huv, dörrar, baklucka och innanför tanklocket. MVH Christofer |
|
|
Det beror på hur mycket som är bytt. Är kylsystem, bromsar, dämpare, delar i hjulupphängning bytt och fräscht så skulle jag slå till om skicket i övrigt är fint. En billig E39 med "lite småfix" skulle jag fly ifrån så fort det går. Det billigaste med en sådan bil är inköpspriset. |
|
|
Zed82, du dömer lite hårt tycker jag. En 12 år gammal bil med massor av mil på mätaren, kanske man kan göra lite avkall på vad det gäller reservdelar från te.x BMW. Det mesta finns på biltema till denna modell. Själv har jag min 523:a mest till/från infartsparkeringen, och väldigt lite banracing.. /Johan |
|
|
Låter som ett bra köp för 23 papp..OM den nu är så fräsch som du skriver. Men kontrollera vad som är bytt(det borde varit bytt åtminstone någonting på dessa mil), du "bör" kontrollera vattenpumpen,termostaten och termostathuset, eller iaf räkna på att dessa prylar bör bytas snart om det inte är bytt.. Multiremmen bör vara utbytt(kontrollera den mht sprickbildning) vid det här laget inkl spännaren och eventuellt något hjul till. Bromsarna bör du kontrollera mht beläggslitage,skivornas slitage/ rost,handbromsbackarnas funktion.. Stötdämparna fram bör också varit utbytta...tenderar att börja läcka ganska tidigt, bakdämparna kan också vara lite "halvslut" vid "ditt" miltal.. Kolla så att kupéfläkten inte varierar i varvtal eller visar andra tecken på att vara lite slut i regleringen när den är i drift(ingen speciellt dyr repkostnad på det, men kontrollera iaf). Kan också behövas bytas ut någonting i länkarmsväg i fram eller bakvagn vid ditt miltal, men du bör märka av det vid din provkörning(vinglig,"klonkljud" eller dylikt).. Kolla serviceboken naturligtvis, den ska vara ifylld för att då eventuellt kunna säkerställa att iaf detta inte kommer att ställa till det för dig senare.. Se till att alla indikeringslampor fungerar och att inte någon varningslampa tänds(ABS t.ex) när du är ute och provkör...såklart! AC fungerar? Kanske såg ut som många punkter att kontrollera men annars är det en bra bil om den är skött som den bör ha gjorts.. Kolla annars på begagnatguiden för mer tips om kontroller osv.. Mvh Janne. |
|
|
Tack grabbar för allhjälp... kollade bilen var väldigt fräsch oså.. jag är inte kunnig vad gäller bilar med alla de delar ni skrivit men det fattades tydligen en servicebok. så jag tackade nej. de kanske va bäst. tack för all hjälp!! |
|
|
Vad ska du med servicebok på en så billig/gammal bil? Det låter faktiskt inte som ett en gammal E39 är rätt bil för dig som inte är så bilintresserad/kunnig? :) Jag må låta negativ men en gammal billig E39 är inget för folk som vill åka billigt och krångelfritt. En sådan bil får man räkna med att investera både pengar, svett och tårar i. Men i gengäld får man ett kungligt åk som fortfarande slår många nya lyxbilar på fingrarna bara allt fungerar som det ska. |
|
| Skriver som en kratta gör man också... :) | |
|
Zed82: Du verkar inte ha så speciellt goda erfarenheter av E39:or ser jag....Jaja.. MEN: Jag kan då bara säga att det är ju just när man kanske inte är världens bästa mekaniker och har en fullt utrustad verkstad i källaren som det är ytterst viktigt att få information om huruvida vagnen är skött som den ska tidigare.. Om man inte vill att den ska få "klippkort" till verkstan för att kunna rulla vidare med vagnen.. Serviceboken är ett bra sätt för den "okunnige" att iaf se att servicen med dom livsviktiga oljebytena t.ex är utfört. En billig E39 som dessutom saknar servicebok blir lite jobbigare att undersöka om man inte har en korrekt servicebok att se på.. Kanske finns anledningar att den är "billig"? Ok, visst, det går att kontrollera själv om man behärskar detta eller med hjälp av en verkstad.. t.ex kompressionsprov och rent utav checka kamnockarna och på det viset försöka få info om tillståndet på motorn(och naturligtvis allt annat övrigt som bör kollas), men en servicebok är en STOR fördel att ha.. Jag förstår om trådskaparen blev lite tveksam TROTS att bilen verkade "blank o fin" osv. Många "lik" har sålts bara för att utsidan råkade se fräsch ut :) Mvh Janne. |
|
|
Om bilen går som den skall i motorn och har gått genom besiktning. Inget vatten i oljan eller tvärt om ja bubblor i expansionskärl också vad kan man förlora .Jag menat 25 tusen vad är det i dag den kan man sälja i delar om den har ett fräscht yttre i bara plåt delar och div Ha de T |
|
|
thom525: Ja...nu är ju inte alla bilspekulanter "mekaniker med tid över att börja riva ner bilen i delar osv", så det där med att skriva att man kan sälja bilen i delar och få i princip "pengarna tillbaka" inte är realistiskt för flertalet bilspekulanter... 25000kr kan låta lite för många, men det finns spekulanter som tycker att det är mycket pengar och vill få en FUNGERANDE bil för dessa pengar...Inget s.a.s. bara att handla på vinst o förlust och sedan börja "skruva ner" om bilen totalt sett visar sig vara ett vrak.. Ja, ungefär så.. Mvh Janne. |
|
|
Tillägg: Ja, om man kontrollerar bilen som KUNNIG bilköpare så blir det naturligtvis en annan sak att handla en 25000kronors vagn med möjligen tveksam servicehistorik pga avsaknad av servicebok, det brukar kunna gå bättre...naturligtvis. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Mina erfarenheter baserar sig på mitt ägande samt flera bekantas ägande av E39. Jag känner ingen som har åkt problemfritt och utan att ha bytt exempelvis kylsystem, givare samt flera andra saker som listas i begagnatguiden. Om man är ute efter en fullt fungerande E39 med många driftsäkra mil framför sig så letar man inte i 25.000 kronors klassen. Väldigt få personer, om någon, säljer en perfekt fungerande bil. Särskilt inte i 25.000 kronors klassen. Av egen erfarenhet vet jag att folk höjer på ögonbrynen när man berättar att man kostar på en gammal E39 massa nya delar. De flesta gör inte så utan kör tills det blir ohållbart och sedan säljer. Det tråkiga är att folk köper en gammal E39 för 25.000 som de förväntar sig ska rulla problemfritt. Sen när den inte gör det haglar kommentarerna om att BMW är dåliga bilar. Man ska veta vad man får för dessa pengar och har man inte möjligheter till att fixa bilen själv utan måste lämna in allt så blir det snabbt en väldigt dyr historia. Dessa 25.000kr spenderas lätt på reparationer på ett år. Reservdelarna blir inte billigare bara för att bilen är 13 år gammal. :) Ang serviceboken. Jag skulle inte backa från en tillsynes fin 13 år gammal E39 om den saknade servicebok. Då kör jag den hellre till en verkstad som jag vet är bra för att få reda på skicket. |
|
|
Ok, beror ju på hur handhavandet har varit tidigare naturligtvis... Min rullar på oförskämt bra...drygt 19000mil nu och endast 2 ägare totalt. Åtgärdat i princip bara kylsystemet förutom service och det var i förebyggande syfte(v-pump,termostat,drivrem inkl spännare), förutom termostaten som släppte igenom lite och motorn gick ej upp i normal drifttemperatur tillräckligt snabbt. Bromsarna bak är bytt ut,( handbromsbackar,skivor,klossar)...normala slitdetaljer. Stötdämparna fram byttes ut vid 14-15000mil pga läckage(tidigare ägare). Han bytte ut "igelkotten" till kupéfläkten också. Någon smågrej till, typ låsmekanismen till bakluckan,lister runt dörrarna(garanti)... Det var väl i det stora hela fr.o.m. ny bil. Mvh Janne. |
|
|
Janne: Du har ändå klarat dig rätt bra! Jag har bytt komplett kylsystem inkl spännare, rullar och remmar, bromsar runt om och framdämpare. Det är saker som jag har varit tvungen att byta mer eller mindre. Andra saker som jag har bytt är diverse stag, leder och bussningar, motorkuddar (behövdes inte, men byttes ändå), automatlådeolja med filter och packning, diffolja, xenonlampor. Har gjort en Inspektion 2 samt en oljeservice också sedan 16500 mil. Har 17900 mil på klockan snart och 3 ägare totalt. |
|
| Janne T: Låter som du bytt nästan samma prylar som mig, 13 år bil och 18 000mil, jag är nöjd. Billigt ägade, iaf om jag jämför med kollegor som kör andra tyska märken och framförallt de som valt svenskt... | |
| Vad kan byte av komplett kylsystem kosta om man lämnar bilen till BMW? | |
|
vsurapol: Har ingen aning om vad BMW tar, men i lösa delar tror jag att jag betalade cirka 7-8000. Köpte lite hos Schmiedmann och lite hos BMW. Sedan tillkommer arbetskostnaden. Det är en hel del grejer som ska bytas om man vill göra det rätt från början. Kan tänka mig att BMW tar cirka 15.000 kronor för ett komplett byte av kylsystem på en E39. Någon annan kanske vet mer exakt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.