AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
760

Problem med kylning e36

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tänkte kolla om det finns någon kunnig person som kan tipsa om vad jag eventuellt har för problem?

Det gäller en 316 compact -95.
Temperaturen stiger när bilen är varm och står på tomgång. När man kör ligger tempen perfekt hela tiden oavsett om man ligger på höga eller låga varv. Dock funkar värmen inne i bilen ganska dåligt. Den är svag helt enkelt. Men om man varvar runt 4000/rpm så kommer det genast varm luft som det ska genom fläkten.

Jag provade följande: Bilen varm och på tomgång - Tempen började öka. Jag gick ut, öppnade huv och kunde stanna fläkten med fingret (den snurrade dock). Hur stämmer detta? Ska man kunna stanna fläkten och viskokopplingen med fingret om motorn ökar i temp på tomgång??

Vattenpumpen är bytt för några år sedan.
Thermostaten är bytt för en vecka sedan.
Topplockspackningen är bytt för två år sedan.
Det finns vatten i den, och jag tror att jag luftade den korrekt.

Några förslag?
Spontant låter det som luft i systemet/för lite kylarvätska så att värmepaketet inte har någon genomströmning förrän du varvar motorn och då får genomströmning pga ökat tryck från vattenpumpen.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Hmm. Ja kanske. Tackar för tipset. Ska prova att lufta ordentligt.
Upptäckte en sak till idag. På tomgång så ökar som sagt tempen i rask takt. Dock så sjunker den igen om man tomgångsvarvar. Den höga tempen är alltså kopplad helt och hållet till låga motorvarv.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tackar för tipset. Det verkar som luft i systemet var problemet. Fick i två liter så det var nog lite för lite vätska i systemet. Härligt när små insatser löser stora problem. Nu funkar både värmen plus att bilen ej blir varm på tomgång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.