|
|
|
|---|---|
|
Köpte en begagnad bil i helgen av en privatperson. När han visade den så frågade jag hur många nycklar det var med. Och det skulle vara en extra nyckel med fjärrkontroll och en reservnyckel utan fjärrkontroll. Senar när jag hämtade bilen hade han lagt extra nycklarna i handsfacket. Jag tittade så dom låg där. När jag komm hem upptäckte jag att dom två extra nycklarna inte passade i några lås och fjärrkontrollen funkade inte heller att låsa upp med. Jag ringde säljaren och han skulle kolla med ägaren och höra av sig. (Ägaren var inte med när jag köpte bilen, han var bortrest) Nu har han inte hört av sig och svarar inte på telefonen längre. Vad ska man göra nu då? Kan man gå till BMW och spärra dom saknade nycklarna och köpa en ny nyckel och skicka räkning till sista ägaren? Eller vad ska man göra? Ska se om jag kan hitta ett telefon nummer till sista ägaren först kanske. | |
| risken är nog rätt stor att han inte betalar räkningen. tror avkodning kostar 800 spänn, sen kostar en ny nyckel säkert över 2lax. inte gratis med andra ord... | |
|
Vem skrev på pappret för ägarbyte - Säljaren eller ägaren? Är bilen överskriven på dig än? Du kan ju inte begära ut nya nycklar eller spärra de gamla om du ej står som ägare till bilen. /Andreas. Håll till höger eller gasa. |
|
|
Håll i bilen inlåst/underuppsikt tills du fått tag på förra ägaren och fått de rätta nycklarna. Om de inte finns enligt förra ägaren så har han/hon väl ljugit om det tidigare sagt att de ska finns. Förra ägaren kanske vill ha tillbaka de andra nycklarna som kanske tillhör någon annan bil som han/hon äger. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Helskumt!! | |
| Helskumt!! | |
|
Fick tag på han som sålde bilen till mig. Hittade ett annat nummer till honnom när jag sökte lite på internet. Han hade kollat med ägaren men enligt honnom va det dom nycklarna han hade, men han har bara haft bilen i 3 månader. Så han skulle försöka få tag på ägaren innan, va nån innom släkten. Bilen har blivit överskiven på mig nu så han har gjort ägarbyte. Om han inte kulle få fram några nycklar går det att kräva något från förra ägaren eller han som sålde bilen till mig? Eller är det bara att känna sig blåst och punga upp för ny nyckel och spärra dom gamla? |
|
|
Det är nog svårt o kräva den gamla ägaren på nånting om man inte har skrivit i köpekontraktet att tex 3 nycklar ska medfölja.... ta det som en läxa tills nästa gång du handlar bil istället:-) ps, tror inte försäkringsbolagen kräver omkodade nycklar längre så kolla me ditt bolag innan du släger pengar på omkodning mm Mvh Peter |
|
| Nu hade han fått tag på rätt nycklar fårn ägaren innan honnom som hade skickat med fel. Skönt att det löste sig någorlunda bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.