|
|
|
|---|---|
|
Hej! 323i -96 I klimatanläggningen på min bil finns det en liten fläkt som går väldigt länge efter att man stängt av bilen. Hur åtgärdar jag det här problemet och varför gör den så? Idag hade jag haft bilen parkerad i ung en halvtimme. När jag skulle åka igen så gick fläkten fortfarande. Mitt batteri är inte riktigt hundra och ibland drar fläkten ur batteriet så jag får kabla igång den. Ett annat fel är att ibland går det inte köra kupefläkten på full fart. Då går den bara på halvfart ungefär. Tacksam för svar! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om det är fläkten i klimapanelen som är till för att suga in luft till termostaten så stannar den efter 16 minuter men startar så fort du låser upp eller öppnar en dörr. Du bör kolla så att bilen intar sleep mode läge (lågförbrukningsläge) efter 16 minuter. Är det kupefläkten du syftar på så kan det vara fel på effekmotståndet som också gör att det drar ur batteriet. Men se också till att batteriet är fulladdat, är spännigen för låg uppkommer en del syntax error. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Allts kass Fläktmotstånd,,den lever sitt eget liv | |
| JA precis det är fläkten i klimapanelen jag menar. Hur testar man om bilen intar sleep mode? | |
| Det med att fläkten inte går för fullt tror jag beror på att den inte ska göra det innan motorn är nog varm. Jag har upplevt samma sak med min bil. Det andra med klimatfläkten stämmer det med. | |
| Hum okej fast det stämmer nog ändå inte för det är likadant ibland på sommaren om man kör full kyla. | |
|
Nu har jag kollat att den hamnar i safe mode. Efter 14 minuter slutade den lilla fläkten surra som sitter i klimatenheten. Dock kvarstår problemet att kupefläkten inte går på mer en halv fart och det spelar ingen roll om bilen är kall eller varmkörd. Det finns åtta lägen på fläkten, fjärde är högsta fart nu. Höjar jag mer än fyra händer inget. Har varit så här en längre tid nu. Förut då vara bara så här ibland. Vad kan det vara för fel? |
|
|
Har du provt att byta Fläktmotståndet (egentlgen fläktslutsteget)? Det kan även vara själva klimapanelen, det finns två kondingar innuti den som blir dåliga så den börjar leva rövare. |
|
|
Nej det har jag inte. Okej |
|
|
Jag kollade lite i Gör-det-själv. Där fanns det ett mektips om hur man fixade fläktmotsåndet på en e36 "Fixa fläktmotstånd E36". Men mitt fläktmotsånt ser inte alls ut så. Det ser snarlikt ut som det i mekartips för "Byte fläktmotstånd E46" Såg ut att vara något som kan kosta en slant? Dom här kondingarna i kliman finna det nån som vetr av någon sida med mektips för det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.