|
|
|
|---|---|
|
Jag har ingen erfarenhet av bränslevärmare, funger de bra i BMW E39? Hur mycket ström drara den och hur mycket måste men köra för att ladda tillbax det den dragit? Tacksam för svar och info hur bränslevärmaren praktiskt fungerar. | |
sebbe_bmw |
Hej! Har en Webasto i 540n, den satt innan i 528an. Det funakar bra.. den går en timme och det drar väl en del ström men den slår i från om batterit har för låg spänning... Man brukar väl säga. Kör du värmaren i en timme..kör bilen i en timme då.. Asken vet mkt om sånt här=) Sebbe |
|
adlerstedt, fungerar bra ja, det roligaste är nästan att se alla grannar blänger när man hoppar in i bilen en kall vintermorgon och kör iväg. Skrapan kan du skänka till stadsmissionen:)jag antar att du har en fabriksmonterad värmare integrerad i färddator och med fjärrkontroll? Då är det enbart en kupevärmare, dvs ingen motorvärme. Själva värmaren är monterad i vänster framskärm. Den är underhållsfri. Den går upp till 30 minuter beroende på programmering och ser till att det är minimalt med försterskrapning på vinternt. Tumregeln hade sebbe koll på:) utan en massa elvärmestolar, bakrutevärme och annan elutrustning som tar ström. Ett friskt batteri är av vikt om man har värmare som sagt. Själv har jag en eftermonterad webasto med minicall fjärrstyrning. Vad mer finns att tillägga? www.ebmab.com är svenskt serviceombud och servar alla värmare även BMW Solnas. Mvh Asken |
|
|
"jag antar att du har en fabriksmonterad värmare integrerad i färddator och med fjärrkontroll?" Hur vet jag vad det är för typ av värmare då, som jag fattade av dem på BMW så skulle den värma både motorn och kupen. Hur kollar jag enklast upp vad det är för värmare? |
|
|
Om du har ett separat tidur monterat någonstans i kupen med namnet webasto på är den eftermonterad. Är den integrerad med bilens menyer såsom färddator eller Färdmonitor om du har det är den fabriksmonterad. Och fabriksmonterad värmare till E39 är enbart kupen som värms. Se instruktionsboken där står det. Många vet inte att BMW bara har kupevärmare som stdmontage på bensinbilarna. Därför kan den allmänna uppfattningen vara att det är både motor&kupe. elvärmare med kupefläkt brukar fungera så. Mvh Asken |
|
|
Den styrs ifrån förmonitorn (TV/Navin) så då är den väll orginal monterad. Varför värmer den bara kupen då, tycker BMW att det räcker, behöver motorn ingen förvärmning om det är -20°C ute eller? *nyfiken* |
|
|
Till bilen borde du då ha en fjärrkontroll som funkar upp till ca 600meter. Beroende på vilken årsmodell du har(fyll gärna i det i användarprofilen). Den frågan kan jag nog inte besvara. En kupevärmare är mycket mindre, det är tight under huven som det är. Motorerna blir relativt snabbt varma. Har ingen aning kan bara spekulera.... Mvh Asken |
|
|
Har uppdaterat min profil nu. Det finns ingen fjärkontroll förutom den på nyckeln på, där finns det tre knappar för: låsa, låsaupp, öppna bagaget. Hur fungerar fjärkontrollen till värmaren då? Om den är borta borde det gå att skaffa en ny. |
|
|
Jag är osäker på om den infördes 96? Kolla med din BMWhandlare med hjälp av regnumret borde dom kunna se om det finns till. Där kan du även kolla milen i tyskland om det är en importbil. Med hjälp av serviceboken(om det är orginalboken) All eztrautrustning med koder och benämning. Kan du se om det finns tillbehör #536 standheizung mit Fernbedienung. Ny sändare kostar ett par tusenlappar.3000? Det kan vara så att din årsmodell inte hade detta utan bara var en integrerad bränslevärmare. Då står det bara Standheizung. se även guiden för utrustningskoder Länk Mvh Asken |
|
|
Fjärren i sig är stor som ett cigarettpaket, grå med ett bältesklips och utdragbar antenn samt med av/påknapp. En Radiofjärrkontroll som på upp till 600m håll kan starta värmaren. Mvh Asken |
|
|
Jag skall titta i serviceboken Men för #536 står det ju "BMW MOTOR!+kupévärmare med fjärrkontroll (Webasto)," i listan för utrustningskoder hur går det ihop med att det bara är kupévärmare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.