AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
792

Byte av olja i växellåda

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Har sökt, men fann inget relevant...

Tänkte byta olja i diffrential och i växellådan (manuell) på min e39a.
Fick ett pris på knappt 1700:- (1,5 h arbete) på att utföra detta.
I lådan rymms det 1,1 liter och i diffen 1 liter. Uppskattar materialkostnaden (oljan) till ca 350:- och att arbetet inte borde ta mer än max 1h. Tycker därför att detta var dyrt!

Undrar nu om ngn har provat att få ur, och i oljan själv. Måste tydligen pumpas i/ur. Har tillgång till lyft och tryckluft. En oljepump för att få ur oljan har jag också. Diffen borde vara lätt att komma åt att byta olja i, men växellådan känns lite värre...

Undrar om ngn har tips och erfarenhet av detta?

//Håkan
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Även växellådan har en urtappningsplugg så att få ut ska inte vara något större problem. Påfyllningshålet sitter rätt högt upp så där är det nog bra med en pump för att få i den nya oljan.
Tips: Ta loss påfyllningspluggen INNAN du tappar ur oljan. Ibland sitter den fast som sk.t och då är det trist att redan ha tappat ur oljan...

De manuella lådorna brukar ha en färgad lapp på sidan som talar om vilken sorts olja de ska ha.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej och tack för svaret!

Hittade en pump på Biltema med art. nr 20-727 som verkar vara perfekt för ändamålet. Kostar ca 130:-. Oljan köper jag på BMW för att vara säker på att det blir rätt. Kan tipsa om att de snart kommer att ha en drive i Gbg med 20% rabatt.
Skall tänka på det du skrev om oljepluggarna.

//Håkan
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Hur har du fått reda på att dom ska ha 20%? Gäller det reservdelar?

Mvh: Tobbe

SUPERNATURAL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.