AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.756

Tips på vinterbil för runt 100' som är lättsåld till våren?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Startade ju för en tid sedan en tråd om 550 vs 530 facelift och det var många vettiga kommentarer som jag tackar för. Håller stenkoll på Blocket, Mobile och Autoscout24 men rätt bil har inte dykt upp ännu...men behovet av en bil till i familjen finns ju och det känns lite som "tidsfristen" börjar närma sig slutet så då går ju tankarna till att införskaffa något som fyller våra behov den närmsta tiden.

Kraven på bilen är:
- Automat
- 4 dörrar, hyffsat gott om plats så 2 barnstolar (en bakåtväng och en framåtvänd) får plats
- Lätt att sälja, vill inte bli sittande månader med denna när jag köpt en annan

Kan tänka mig kring 100' elller lite över.

Hur är det med Saab 9-5, är dom helt iskalla? För dryga 100' får Aeros 04-05 som rullat 8-12' mil. Eller är det vettigare att titta på mindre motor?

V70 ligger högre i pris men är kanske lättare att sälja?

E39:or finns det ju gott om men det är ju inte heller den mest lättsålda bilen och den har ju också sina brister (rost bl a) när den börjar komma upp i ålder.

Tacksam för fler förslag och kommentarer.

___
//Ulf
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, inte lätt att ge råd, när du skriver att du ska kunna sälja den snabbt på våren ;)
Risk att man hamnar i problem om man ger bestämda råd om "lättsåld" :)

Jaja...
Men jag skulle kanske satsa på en V70, finns då en rimlig chans att Svensson inte övergivit den bara för att det blir vår 2010 och den går då mao att sälja relativt snabbt..
Sverige är ju fortfarande Sverige där Volvo "regerar".. anses ju som "Svenskt" trots att så inte är fallet :)
Men... den är ju iofs inte speciellt rymlig i baksätet! vilket kan störa en smula.

Alternativet då?
Jo...en Saab 9-5 är väl lite roligare och kanske är rymligare i baksätet, men du får väl prova dig fram där..
Saab är ju nu ganska så "iskall"...kanske man kan se ljuset i tunneln för Saab framåt våren 2010..eller inte.

MEN, nu kommer det sista lilla guldkornet i tipsväg!
Har du kollat på Subaru Legacy, det kanske vore något nu till vintern?
Folk är ju tydligen nöjda med Subaru enligt diverse undersökningar(iaf senare modeller).
Borde gå att sälja till våren och du kan säkert få tag i ett hyfsat nytt exemplar för styvt "hundringen"..
Ok, kanske ingen översvallande "jippie-känsla" över att föreslå Subaru, men säkert en "bra bil" som det heter..

Mvh Janne.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack Janne, ska kolla lite på Subaru.

För att förtydliga så med "hyffsat gott om plats" så ryms V70 med råge...Tänk ungefär från E46T i storlek eller större så kommer utrymmena att vara tillräckliga.

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Lätt att sälja = köp en kombi..
Enklaste bilen jag någonsin varit med och sålt var en Subaru Legacy.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
O fan! Någon annan hade ocjkså tipsat om Subaru!
Kan nämna att när jag jobbade med Suvbaru handlarna så klagade de ofta över att det aldrig kom in några beg-bilar till dem.. Bra betyg på lättsåldheten. En lagom motoriserad och utrustad Legacy kombi står inte till salu många dagar. Men de är i gengäld inte enkla att hitta så.. Speciellt på hösten.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Det är väldigt mkt beroende på hur lätt/tungt "lätt-att-sälja-argumentet" väger... En kombo av herrgårdsvagn och Volvo är förmodligen det bästa alternativet - förutsatt att du vill prioritera ett hänsynstagande enligt ovan...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack för svaren! Blev varken 9-5, V70 eller Subaru utan en Golf GTI -06 med DSG-låda.

Automat och 4 dörrar har den och det är tillräckligt med plats för barnstolarna...Hur lätt den är att sälja sedan återstår ju att se när det blir dags...

___
//Ulf
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Grattis till en rolig bil! Antar att du fick lägga en bit över 100'?

Tror inte det blir svårt att sälja sen, Golf GTI DSG är eftertraktade.

MVH Christofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Crille82: ditt antagande är helt korrekt...

___
//Ulf
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Min S40N T5 Aut hade varit perfekt för dig. Attans att den här tråden inte kom för 2 månader sedan.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jo, S40'n hade säkert funkat den också men samtidigt så verkade den inte helt lätt att bli av med trots att den i mina ögon hade ett attraktivt pris.

GTI'n är än så länge en trevlig bekantskap och DSG-lådan är verkligen rapp i växlingarna. Dock så är motorljudet långt ifrån lika läckert som i den Golf VR6 -93 jag hade en gång i tiden...

___
//Ulf
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Lättsåld kan man inte anklaga Volvon för men den gick trots allt iväg till rätt pengar till slut. Största felet med S40N var att det var en sedan tror jag. Hade det varit en V50 hade det nog varit lättare.

Just som vinterbil kan faktiskt inte komma på något bättre i den prisklassen än S40N T5 AWD dock. Antagligen den bästa bil jag har kört på vinterväg. Framhjulsdriven riktningsstabilitet men ändå stöd av bakhjulen vid minsta framhjulssläpp. Faktiskt bättre än Audi Quattro pga deras förmåga att snabbt skicka drivning åt olika hjulpar vid olika grepp, något som ger en nervös gång i halka.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.