|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag undrar om någon här har personliga erfarenheter av vad dom faktiska drift och underhållskostnaderna ligger på för en Ferrari 360/år. En liten årsservice ligger på strax över 10k, ett kamremsbyte närmare 13k och en stor service runt samma belopp? De nyare ferrari modellerna, 360 och framåt verkar vara rätt humana att äga jämförelsevis med den äldre 355:an har jag förstått. Försäkringskostnaden är ju väldigt individuell så det känns tämligen ointressant. Någon som vet? | |
|
Ring och kolla med en verkstad som servar dem. T ex Von Braun. När det gäller service och underhållskostnader lirar Ferrari i en dyr division. Jag tror att F430 är den modell man ska titta på om man vill hålla nere underhållskostnaderna något för att vara en Ferrari. Den har nämligen kamkedja. |
|
|
13000:- för kamremsbyte, skojar du? Det är mindre än vad en Audiverkstad tar för en vanlig 1,8T. Vad jag har hört kostar en storservice med kamremsbyte på 360 runt 40000:-, var 4000:e mil infaller den. MVH Christofer |
|
| crille: Du tänker inte på 355 nu? Den har motorn mycket krångligare till än 360. | |
|
Jag var i kontakt med en Återförsäljare som nämnde ovanstående priser, blev dock osäker nu om han bara menade arbetet utan material. Märkligt isf då vi faktiskt jämförde detta med en dyrare standardbil i underhåll. Med egen erfarenhet misstänker jag att det goda andrahandsvärdet får ägandet att inte bli så mycket kostsammare än en vanlig fabriksny bil i 500 000kr klassen utslaget på 3år om man bortser från finansiering. |
|
|
bunf Tja en bil för 500 t kostar ju om tre år max hälften så du är kanske inte på fel väg Att man sen inte gärna har en Ferrari som familjebil och åker till fjällen mm. Så va f.. slå till som jag ser det, kan man och kan lösa de andra kommunikationerna på ett vettigt sätt så HANDLA Ha de T |
|
|
thom525: Har sett en Porsche 911 i Norge med takbox, så visst går det nog på en Ferrari också :) // Daniel |
|
|
Stulet från inlägg på Zatzy: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Service Inkl moms 1000 mil 13980:- 3000 mil 18665:- inkl Tändstift 5000 mil 15027:- inkl Kolfilter Rekomenderat kamremsbyte vid 5000 mils servicen. Eller 3 år. 7000 mil 19191:- inkl Lambda byte 9000 mil 18665:- ink Tändstift 11000 mil 15250:- inkl Kolfilter Årlig service enl. servicehandbok 6144:- inkl Pollen filter Generator-,servo- och AC-remmar bytes vart tredje år och ingår vid kamremsbyte. Kamrems byten rekommenderas var 5000 mil eller vart tredje år. Vid kamrems byte kan kostnad för spännrullar tillkomma. Kamrems byte 8100:- Spännrullar 3119:- Packbox byte vid ”kamaxlar” 4328:- Byte båda sidor Kopplings byte 20654:- inkl tryckplatta lamell o urtrampningslager Övriga rekommendationer: Växellåds olja bytes vartannat år samt rengöring av ”mesh filter” som sitter inne i växellådan. Tillkommande kostnad: 2312:- inkl moms Byte av tändstift var 3000:e mil. Byte av servo olja vartannat år. Byte av pollen filter varje år. (ingår i den årliga servicen) Byte av bromsvätska varje år. (ingår i den årliga servicen) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kamremsbytet inklusive service kostar alltså 23000 ungefär. Inte gratis, men inte så värst mycket dyrare än Audi S/RS modeller exempelvis. --- //Lövet |
|
|
Om du tittar på en manuell 360, så ligger väl ett kopplingsbyte någonstans kring 70 000kr, iaf låg det däromkring när en polare tog in sin 360 och lämnade den till von Braun. Och visst går det att ha takbox. Jon Olsson har ju haft Packline både på sin Gallardo och sin nuvarande Murcielago. /Andreas. Håll till höger eller gasa. |
|
Verdi |
En grundregel när det gäller såna här bilar är väl att "måste du fråga så har du inte råd". :) Det är nog inte så enkelt att få in en Ferrari i budgeten om man inte är ordentligt välbärgad. (alternativt försakar resor, mat, boende osv...) |
|
Lus: Nej, jag tänker på 360 Modena. Pratade med en ägare som skulle sälja sin 360 delvis pga att han var trött på de svindyra servicekostnaderna som är på Ferrari. Han hade nyligen gjort en storservice inkl. "allt" och betalat 45000:-. Detta var för 3,5 år sedan. Tacka vet jag Porsche, de tar iaf humant betalt. Porschar går dessutom att använda året runt om man vill. En C4S med skidbågar på taket, jo jag tackar! =) MVH Christofer |
|
|
Intressant inlägg Andreas, det indikerar att återförsäljaren inte var så långt ifrån sanning. Jag har faktiskt fått uppfattningen att drift o underhållskostnaderna ibland kan vara väldigt överdrivna vid nyare Ferrari. Det gäller väl bara som alltid att hitta ett välskött exemplar. Bilen ifråga skulle isf bli en 360 f1 av nyare modell. |
|
|
Med tanke på att man normalt kanske kör 500mil/år med en Ferrari så blir det inga ofantliga summor per år ändå. Men man ska ha klart för sig att underhållet är väsentligt högre än tex en Porsche eller M/RS/AMG. Det där med "behöver du fråga så har du inte råd" tycker jag är bland det dummaste påståendet. Vaddå, så om man har rejält med likvida medel så frågar man aldrig vad saker kostar eller? |
|
Verdi |
bunf jämförde ju med en bruksbil i halvmiljonklassen. Den har ju ett bruksvärde på ett annat sätt än en 2-sitsig bil du kan använda halva året och köra 500 nöjesmil... |
|
Enligt Lövets text ovan får jag det till ca 14k per år, om man kör 500mil/år. Har då räknat med samtliga servicar, kamremsbyten etc man behöver göra på en 13000-milaperiod och delat det med antal mil/år. Sedan lagt till den obl årsservicen oavsett miltal. Det enda som inte är med är ev kopplingsbyte. Tycker inte 14k/år (+dyr försäkring 15-20k/år?) är så blodigt om man jämför med vad en ny 500'kr-bil sjunker i värde.. Dock lär man behöva en viss buffert för oförutsägbara haverier nrä det gäller Ferran. |
|
|
Håller absolut med HFR angående uttrycket "behöver du fråga så har du inte råd" Om du aldrig bryr dig om vad saker kostar så kommer du aldrig kunna åka ferrari. |
|
| Verdi> Jo, rätt..men jag uppfattar det som att bunf inte är ute efter bruksvärde i första hand om saken gäller en Ferrari, eller hur? ;) | |
|
Frågan är, om man bortser från finansiering och räntekostnader skulle det då vara värt att äga bilen en period för brukskostnaden samt värdeminskningen? |
|
Verdi |
BjörnB & HFR, Ta inte allt så bokstavligt. Självklart ska man vara prismedveten även som förmögen. Du säger: "Om du aldrig bryr dig om vad saker kostar så kommer du aldrig kunna åka ferrari." Jag säger: "Om du köper en Ferrari innan du är tillräckligt rik så blir du aldrig tillräckligt rik" Fast å andra sidan värderar jag att vara rik högre än att åka Ferrari... |
| bubf> Om du har motsvarande slantar över efter poster som boende, godd mat, pension och resor..så JA! :) | |
| "god" | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.