|
|
|
|---|---|
|
Fick NGK BKR5EK istället för BKR6EK när jag handlade grejer till service för ett tag sedan och undrar om det kan förstöra tändspolarna (eller annat elektroniskt för den delen)? Jag har upptäckt att det är sporadiska överslag vid alla(!) spolar nu. Och bilen går endast om vevaxelgivaren EJ är inkopplad. (Är vevaxelgivaren inkopplad är det bara gnista på cyl 2 och 5) M50B20 Trots överslagen är bilen relativt ok att köra. Kall känns den faktiskt som den ska men halvvarm blir den litetrög.. /M | |
|
Gissningsvis är siffran som skiljer bara värmetalet på stiftet och det bör inte kunna påverka tändspolarna. Däremot skulle det kunna ge spikningar eller problem med misständningar. //Magnus |
|
|
Misständningar? jo det har det varit en hel del.. Satte det inte i samband med tändstiftbytet. Kan misständningar ge följdfel på elektroniken isf? Vet inte om jag har letat i fel ände efter felkällan.. Har bytt en del redan =( Läste på någon sajt att bl.a. fel gap på stiften (större än rekomenderat) gör att spänningen måste vara högre innan gnistan slår över elektroden och högre spänning frestar på spolarna och ger om man har otur överslag i dem.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.