|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! När det blev dags att åka iväg en sväng med bilen ikväll så insåg jag rätt snart att något håller bilen kvar på sin plats när jag trycker ner gasen. Jag känner att bilen vill drivas framåt men istället så niger den neråt åt högra sidan. Oavsett växel samma resultat, försökte även backa. Min lekmannagissning är att höger bakbroms har låst sig. Vi knuffade på bilen i friläge och tittade samtidigt in mot broms och bromsskiva, frambromsar samt vänster bak ser ut att löpa fritt medans höger bak knapp rör sig alls. Bilen har stått still utomhus i fuktigt väder i ca 2.5 vecka. Vid något tillfälle dessförinnan upplevde jag liknande saker, dock inte alls så allvarligt som idag, tidigare så släppte hjulen vid lite gaspådrag. Trodde det var handbromsen som kärvade så därför har den inte varit ikopplad under det senaste stilleståndet för att se om det hjälpte, det gjorde det bevisligen inte... :-) Så, vad tror ni? Stämmer min teori? Och i så fall, vad gör jag åt problemet? | |
|
Välkommen till forumet! Troligen har ena handbromsbelägget släppt från bromsbacken och kilat fast sig. Inte helt ovanligt... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kan även vara oket som låst sig. För att finna orsaken blir det till att lyfta upp bilen och riva ner höger bakbroms. |
|
|
Tack för ett bra välkomnande till forumet! Ska se över eländet i helgen, blir bra, hade ändå inga planer för helgen.... :-) /H |
|
|
The story continues... Lyte upp bakänden på bilen idag. Vänster bakhjul snurrar fint. Höger bakhjul gick att rotera knappt 1 cm totalt innan det hugger till med en klang, gäller både framåt- och bakåtrotation. Bromsskivan verkar alltså löpa fritt mellan beläggen. Då måste det vara handbromsen som strular och något har havererat inne i trumman eller vad tror ni? Kan bromsvajern gå av till bara ena sidan? Vad händer med handbromsen, låser den sig då eller släpper den helt? Och till sist, hur eländigt är det att bryta sig in i trumman och kan man få ihop det efteråt så att bilen kan rulla till verkstan? /H |
|
|
Om du kan snurra på hjulet några centimeter både framåt och bakåt borde det nog inte vara handbromsen som ligger på. Hade den legat på skulle du inte kunna snurra på hjulet överhuvudtaget. Men plocka ner och kontrollera trumbromsen för säkerhetsskull. Går ena vajern av till handbromsen händer ingenting bortsett från att handbromsen inte biter på det hjulet. Du får plocka bort bromsoket och dess hållare för att kunna få bort skivan. Bromstrumman finns inuti bromsskivan. Finns en viss risk att du kommer få slita och bända mycket för att få väck skivan om det är trumbromsen som låst sig. Är det inga problem att få bort skivan är det nog inte trumbromsen som låser hjulet. |
|
|
Ett vanligt fel är att handbomsbackarna rostar, till följd av det så släpper belägget från bromsbacken och kilar sig fast . mvh stefan |
|
|
Om du kan se att skivan går att flytta relativt beläggen så är det garanterat handbromsen som strular. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för era kommentarer, vi verkar alla vara mer eller mindre överens. Blir att kolla upp trumman då. För att förtydliga lite så var det mindre än 1 cm total rörelse på hjulet. Drog jag åt handbromsen så blev resultatet likadant på det vänstra, fungerande, hjulet. Det börjar ju dock rulla igen då handbromsen släpps. Detta pekar ju då på att handbromsen verkar vara i för högra sidan. /H |
|
|
Såja, för att stilla eran nyfikenhet :-) Problemet är löst. Visst var det handbromsbackarna som jävlades. Vi fick vålda en hel del för att få av bromsskivan men när den väl var väck så löste sig allt snabbt. Tack för hjälpen än en gång! /H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.