AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.366

e46 touring som familjebil?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har funderat lite på en diesel bil eftersom man kör en hel del + en del husvagnsdragning.
Så funderingar kretsar runt 330aD touring typ 03-04.
Men frågan är räcker denna bil till 5 pers. alltså 2 vuxna o 3 barn. Barnen kommer sitta framåtvända i sk bältestol som är till för barn 3,5-12 år.
Inga barnvagnar behövs längre.
Skulle vilja ha kommentar från er med familjer....

MvH Bmw 4-ever
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
nja 3 serien är inte så rolig att åka 3 i baksätet 2 går bra. sean vet jag inte om jag hade velat ha en automatare dom är lite klena i lådorna verkar det som.

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Klart det går att tränga in sig i en e46:a...men särskilt skoj är det inte.
Själv åker jag hellre med vår SAAB 9-5 Combi om vi ska iväg allihopa någon längre sträcka.

Frasse
Själv hade jag aldrig kört Saab 95 framför BMW 330. Då får hellre folket knö ihop sig lite. Men man får väl vara glad att i alla fall Frassemannen köper deras bilar.

BMW CS #1812

om 3barn ska sitta i baksätet är det väl inga problem? har ägt en e46 sedan och trots att jag är ca 190lång kunde 2personer i min storlek sitta i baksätet med godkänt resultat... touringen ska väl dessutom ha något större benutrymme så det blir ju bara bättre där
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Du Sahlsten...Nu var det väl inte frågan om vad du skulle göra?
Frågan var om det var ett bra köp med e46 för 2 + 3 personer varav barnen i bältesstol,
Det är inte gott om plats överhuvudtaget men blir bättre när kidsen åker utan bältesstolar.
Vänta och se tills du växer ifrån din bältesstol Philip...då kan du ju berätta hur det är :)

Frasse
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Håller fullständigt med Frasse. Åkte med en vän, som har en 3-serie touring och det var inte roligt. Barnet i fram, 3 vuxna bak och barnvagn som tog upp hela bagaget. Nej, då åker jag hellre 9-5, än att tränga ihop mig.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
E46 funkar upp till 4 fullstora vuxna eller motsvarande.. Sitta 2 fullvuxna och en knatte upp til 10-12 i baksätet funkar, men helst sitter man bara 2 ibak.

Att få plats med 3 ungar ibak kan bli tight, men beror på barnstolarnas bredd och hur "duktiga" de är i bilen.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Ni
966
Nip
320i-04
Skulle nog växla till 5-serien för såpass stor familj.

Barnstol är just nu, men snart lär de vara lika 'skrymmande' i person ändå för att kunna läsa, spela spel osv.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Ja 3 serien skulle inte vara ett alternativ med tre barn för mig heller barnstolar är
jäkligt stora

Ha de T
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ska man ändå köpa en ny bil så ser jag ingen anledning till att välja en E46 före en E39. E39:an är större både i baksäte och bagage, mer komfortabel och dessutom oftast billigare i inköp om man jämför samma motor, årsmodell och mil. Driftskostnaderna är också likvärdiga.

Fördelen med E46 är väl att den upplevs lite roligare att köra samt att utseendet tilltalar en del mer än E39:ans.

Har själv haft 2 x E39T och 1 x E46T och i dessa haft både barnstolar och barnvagnar.

Sammanfattningsvis så funkar E46T men varför göra livet onödigt krångligt...

___
//Ulf
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag försökte kolla alternativ och sökte då enligt följande kriterier:
Diesel
Dragkrok (kan ju iof alltid eftermonteras)
Touring eller likvärdig storlek
Årsmodell 03-04
Max 10 000 mil (eftersom du kör en del)

Jag hamnar kring 200k +/- 25k för en 330da
Ref: Länk

Då hittade jag följande alt som kanske är bättre än en e46a för er:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Jag har dock inte kollat närmare gällande skick osv, kanske till med någon som känns lite väl "lågmilad" (730dn)

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Nja, mistafrizz...en 330d touring 03-04 kan man väl få för ganska mycket under 150 000 idag va?
Så din jämförelse kanske haltar en del....sen frågade det väl efter e46 i allmänhet, inte 330 i synnerhet, eller?
Peter78...hur mycket hade du tänkt att lägga på bil?

Frasse
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag gjorde som sagt en jämförelse på bilar under 10 000mil, men jag vet som sagt inte vad Peter tänkt lägga.

Men om vi går upp lika mkt i miltal på alla av mina föreslagna bilar, så borde ju förhållandet mellan dem stå sig ganska bra.

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Vi har köpt en 330 Touring som familjebil, men har bara en kotte på 4 år, så det borde funka.

Hade jag haft två barn skulle jag tänkt mig om ytterligare en gång...

Med tre barn går 3-serien bort i mina ögon.

Mvh /WGG
Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Jag hade en e46 touring men bytte av det enda själet (för trångt )
jag verkligen gillade min touring men med barn nummer 3 var det totalt kört!
har då barn mellan 0-5år och alla med bilstol , trodde först att det skulle gå men sålde rätt tidigt när vi fick den tredje , det blev en cheva transport istället.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Har 2 kottar på 4 respektive 6 år som båda anv. stol, detta funkar fint men om vi reser och hunden med bur skall med börjar det bli ont om plats för packning. Hade en gång med en av dotterns polare i bilen i mitten med endast bilkudde, vilket helvete med låsen till bältena.
Skulle aldrig tänka tanken med en sån bil till en familj med tre barn! ALDRIG!
Dock förstår jag din tanke med att du vill ha 3an istället för 5an, men vissa saker funkar helt enkelt inte i praktiken fast viljan är stark.
Hade kollat en 530dt istället!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det låter tråkigt att 3:an är för liten.
Med tanke på att man kör 2000mil om året och kostnaderna blir höga för bensinen tillsammans med skatten så är man på 30t kr.
För en 3-serie hade kostnaderna varit nere på ca 22tkr och för en 530d ligger man på runt 26tkr om året.
Sedan känns 3:an betydligt fräschare med faceliften än vad e39 gör överhuvudtaget. Sedan tillkommer ytterligare en kostnad för mig om jag skulle välja e39 D pga av att man får bara dra 1150kg på b-kortet och just nu är jag inte sugen på att ta e-kort nu. Om man nu inte väljer e39 sedan för då är det lugnt. men samtidigt är det alltid bra att ha en kombi bil.
KOllade först på passat 06-07 vilket skulle minska bilkostnaderna ännu mer från 30tkr om året till 17-20tkr beroende av årsmodel. Men Pasat är ju inte en bimmer. Risken är stort för mig att jag byter tillbaka efter ett tag. Har haft andra märken emellan mina bmw och kan inte säga annat än att man längtar tillbaka till Bimmer relativt snabbt.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Peter78w:

Jag skulle helt klart undvika automaten då den inte är hållbar på dieslarna i E46 330d och E39 530d, en husvagn kan nog förkorta hållbarheten kraftigt - inte kul att renovera en automat för 20-40 loppor...

Saxat från: Länk

"Då jag själv har haft problem med just 530 da gmlåda så rekomenderar jag att byta bil istället.. denna låda är enbart till för att köras normalt och inget anant.. har en 530da-00 med gm låda som precis passerat 19000 mil tidigar ägare har ej haft drag som jag vill ha så jag satte dit ett nytt fint drag kopplade på husvagnen å drog iväg trevlig semster det kommer att bli sa jag till frugan, en bra trevlig bil som drar ordentligt i backarna.. efter 150 mil med husvagnen på så kom vi hem och skulle backa i i ladan för förvaring av vagnen, då funkade inte backen sen funkade inte driven... satan vilken kul semester det har varit tur att det inte hände nått på den.. drogiväg till bmw för att byta olja å filte i lådan för nått anant kunde det ju inte vara.. eller... det blev efter en 6 månader lång process en ny fin utbyteslåda för 43000+ moms så nu blir det tälta i trädgården hädan efter.. Har fått förklarat för mig att just gmlådorna är fruktansvärt känsliga för dragvikter och så även chippning så man höjer vridet så jag skulle inte chippa eller montera drag på 530´n.."

Mvh /Robban
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej!

Varför inte en BMW X3. E46 måste vara för trång för tre bältesstolar bak. Har själv två och det är inte mycket plats kvar i mitten.
X3an börjar sjunka i pris och är nog 1 decimeter bredare.
Letar själv efter en X3 alternativt E61 då jag tycker det börjar kännas trångt i vår E46 med bara två barn.

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Läste i en tråd under X-serien att det tydligen är besvärligt att få in en bältesstol på mittenplatsen även i E61 .

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.