|
|
|
|---|---|
|
Får lite vibrationer i ratten vid ca 90 km/h efter montering av förra årets däcken och tänkte göra balansering men istället för den vanliga balanseringen där man tar av hjulet och balanserar tänkte jag testa denna där även axlar och bromsskivor ingår vid balanseringen Länk Vad tycker ni? | |
|
user79: Låter intressant. Hur fungerar det i praktiken? Kostnad? Mvh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Då är väl hjulen bara balanserade just i den position som de är monterade. Behöver du ta loss ett så gäller det ju att få tillbaka med samma bult i samma hål. För att inte tala om byte mellan vinter och sommar puckar. Då måste man hålla tungan i rätt mun. rätt hjul på rätt plats, rätt bult i rätt hål, låmutter i rätt hål... | |
|
Jag har mailat om priser men inte fått något svar ännu...tänkte besöka dem så fort jag hinner. men jag tror det är något som liknar denna fast med modernare teknik Länk Hubbe325: jag ser inget problem i det att det alltid ska vara rätt bult i rätt hål...bara att märka på rätt sätt och du har perfekt balanserade hjul folk brukar oftast balansera med den vanliga metoden och ibland hör man att även efter balanseringen skakar ratten lite vid vissa hastigheter...så klart, skivor och axlar har inte ingått vid balanseringen |
|
|
Problemet är väl ff mest orunda däck. Svårt att balansera ikapp en felkonstruktion. Tycker mig märka att detta blivit vanligare senare år, iaf på däck med några mil på nacken. (Lr känsligare transmissioner på fordonen?) Har prispressen gjort däckbagarna mindre seriösa? |
|
|
En Hunter GSP9700 kan nog göra samma jobb? Länk Länk Mvh |
|
|
rob_t_j72: Mycket intressant tråd som du länkade till :) Låter som rena drömmaskinen. Om man ändå ska kränga på nya däck och balansera så kan man lika gärna göra det ordentligt på en gång. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Låter lite löjligt, som HiFi klubbens CD-svarv för 4.000kr. Det räcker med att kolla planet och kast (radial och axial) med en vipp-indikator OM man är kinkig. Men väldigt lite på planet kan göra en hel del i ytterkanten av däcket, en pappersbit i centrum får ytterkanten att kasta ca 0.1mm om inte mer. Nu har jag aldrig justerat sådan dimensioner, utan mer som 50mm kuggfräsar/hobbar, en 10x10mm stor aluminiumfolie(matfolie) bit ändrar kasten med 0.01mm (vi har 0.005 i noggrannhet, jäkla ISO 9*** skit) |
|
| @Ismo: Kast ock balans är 2 vitt skilda saker ! | |
|
Ismo: Jag är gärna löjlig. |
|
|
Alex84: Det är jag fullt medveten om, men hur obalanserat kan en bromsskiva vara så det ger "kast"? Med tanke på en tung hjul ska sitta där med så det blir inte stor skillnad om man skulle borra i skivan med en 15mm borr.. fast det är bara en tanke, har inte testat själv och kommer garanterat inte göra det heller... gick åt ett par borr när jag ville "ventilera" ett par skivor för bra länge sen, hårt material. Men jag är ingen expert.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.