AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.256

Bränsleförbrukning m30b30

Visa användare
15
Alpina__
330ci -00
Hur mycket ska den dra? vad drar din?

har en 730im som jag tycker dricker fruktansvärt mycket. kanske ska vara så eller så är det något strul.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En M30 735iA drar i snitt ca 1,35-1,45l/mil i "blandad körning"(OBS! märk väl att jag pratar om MIN blandade körning), landsväg>> under litern just, men då kör man lugnt, inte ständiga omkörningar eller för mycket "momshastighet"...

En 730iA drar lika mycket, nååågot mera enligt diverse tester faktiskt, dvs någon cl mer/mil.

Du skriver inte om du har automatlåda, vilket bidrar en hel del till en högre förbrukning..

Kommer du med en automatlådad 730 under 1,3l/mil från "full tank till full tank" med 70%landsväg och 30% stad då är det duktigt gjort :)

Mvh Janne.
Visa användare
15
Alpina__
330ci -00
Kanon bra info! tack

Har en 730iM.. som sagt. har för mig det betyder manuell? jag kör min på 1,5. tyckte det var mycket. men det kanske ska vara så.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Im betyder inte manuell låda i dagligt tal, jag har faktiskt fortfarande svårt att utröna vad folk i gemen menar att im betyder på en 7-serie när det står i diverse annonser annat än viss extra M- utrustning...möjligen.

Ok, ja du har alltså en manuell 730i, det torde betyda att du kan komma ner en hel del i förbrukning på den OM du kör "sansat", dvs du kan motorbromsa mer(läs bättre) och använda maskinens samspel till en klart lägre snittförbrukning om du vill..

Nu kan jag tycka att en snittförbrukning på 1,5l/mil i en manuellt växlad 730 är för mycket, men jag vet inte..beror på hur du kör.

Har du servat den nyligt?
Dvs som vanligt med stift, luftfilter osv osv..

Mvh Janne.
Visa användare
15
Alpina__
330ci -00
jaha fan man lär sig något varje dag!

har precis skaffat den, har inte gjort någon service än. men kanske värt o pröva.

vet inte hur mycket man kan lite på bilens genomsnitts förbrukning i färddatorn? den säger nämligen 2,5l/mil och "nålen" som visar förbrukningen ligger aldrig under 1l.. det går inte att köra bilen under. vart tar den info ifrån?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur ser dina körvanor ut då? Kortkörning, stadstrafik, landsväg etc?

______

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, förbrukningen beräknas med någon liten dator någonstans där den får diverse inputs från bl.a. insprutningsventilernas öppningstider.

Men det låter ju inte helt ok att du aldrig sett nålen under "litersträcket", det borde du ha gjort..
Någonting är inte helt hundra..dessutom 2,5l/mil på färddatorn indikerar att någonting inte står helt rätt till kan jag ju säga..

Gissa på fel kan man ju alltid, och jag kan väl gissa också, men jag tycker att du först ska göra en service..Kontrollera luftbälgarna i insuget(mht sprickor/def.), gör en ventiljustering,stiftbyte,luftfilter, byt gärna bensinfiltret när du är igång.
Har du kollat lambdasondens funktion?
Bränsletrycket bör du kolla, KAN vara fel på bränsletrycksregulatorn...t.ex.

Mvh Janne.

Visa användare
15
Alpina__
330ci -00
det är nog 50/50 men kör inte hårt alls. försöker få bilen att dra lite men tycker det inte blir någon skillnad på lugn eller hård körning.
Visa användare
15
Alpina__
330ci -00
det jag har missat att nämna är att jag har ett mätarhus från en 540 så varvräknaren visar inte rätt.. hur stor betydelse kan det ha? allt annat funkar som det ska..

blien går ojämnt på tomgång. ge mig gärna förslag på olika fel så jag kan ut och plocka o kolla.!

BTW vad betyder tre korta pip från färddatorn piper ibland under körning men visar inget nån stans?!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Pipet kan väl ha att göra med dels utetemp på 3 grader(iofs så på min så blir det bara ett "pling" när tempen är under 3 grader celsius), eller att datorn är inställd på heltimmesindikering..
Återställ denna ljudsignal(timmesindikeringen) mha din instruktionsbok..

Vad ett 540 hus kan göra med din förbrukningsstatistik på färddatorn är nog en del i ditt problem på statistikfronten skulle jag nu tro..

Ojämnt på tomgången kan betyda att du har något problem med någon läckande insugsbälg, evtl läckande insugspackningar,taskig service på slutet, halvdefekt lmm osv..osv..
Prova med startgas och försök lokalisera evtl läckage/tjuvluft..

Mvh Janne.
Visa användare
15
Alpina__
330ci -00
Jag får knalla ut o undersöka saken helt enkelt.

jo den piper ju vid tre grader celsius.. men har aldrig varit med om hel timmes pip..
hittar inget i instruktions boken om det heller. vet nån hur man gör för att få bort det är jag tacksam!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...jag har inte heller lyckats hitta det där om heltimmespipen i min instr. bok, så jag har nog inte denna fuktion på min gamla vagn, men jag vet att det finns på lite senare modeller av 7-serien, hade nog fel där...sorry :/

Har du provat att söka info om detta i "sök inläggsfunktionen" här uppe på sidan?
Där har det säkert disk. förr..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bytet till 540-instrumenthus har påverkat bränslevisningen! Om du byter till en kodpluggg anpassad till bilen så kommer den att visa rätt. Även mätarställingen lagras i den, men den är antagligen fel ändå iom att pluggen är utbytt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
15
Alpina__
330ci -00
Jag har bytt den ja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.