AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.402

Hygglig bil, mellanklass 10-20tkr, EJ bmw

Sida 2 av 2
Jag ratar Audi 80, då dens utväxling är fruktansvärt jobbigt att pendla med, likaså äldre japanska fordon. Att ligga över 3.000rpm på motorväg i flera mil är inte roligt i längden.

Gammel Volvos ratar jag oxå pga bensin förbrukningen.
Saab 9-5 ratar jag för att i den prisklassen är det svårt att hitta någon som är ekonomiskt försvarsbar, visserligen en väldligt skön bil att köra. Men för 10-20k är det nog mer problem än nytta (tror jag)

Saab 9000 Turbo av senare årsmodell kan jag rekommendera då jag själv ägt en, och är en väldigt skön bruksbil. God komfort, bra bränsleförbrukning (0.8 blandat)
och stabil. Min hade gått nästan 33.000mil när jag sålde min, med trim.

Utväxlingen på MY94-98 2.3 ltt & ftt är helt underbar, har för mig att varvtalet låg på 2300rpm vid 110km/h.

En äldre Ford går an, men av egen erfarenhet är det som att chansa. Min Mondeo -96 rullade 16.000mil innan motorn rasade. Min väns -95 rullade 30.000mil.

Just nu kör jag en Passat -92. Bränslesnål som attan, stort utrymme, relativt väl isolerad för att vara så gammal.
Det enda jag klankar ner på är utväxlingen, men det kan jag leva med när den drar 0.7 blandat samt är såpass billiga i inköp och försäkring.

Lycka till !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.