|
|
|
|---|---|
|
Skulle villja veta hur man luftar kylet på min m5a 3,6. Ska fylla på glyckol o måste därför tappa av vatten ur kylet. Hoppas nån som vet? M-killen | |
| Enkelt...Du har tre "luftnipplar"...En nere vid termostathuset, en uppe där slangen från kylaren ansluter till motorn samt ytterligare en vid värmeventilerna...Gör så här. Skruv dän slangen som går från kylarens övre del till moton. Fyll upp kylaren med glykol-vatten, samma sak med motorn. Skruva dän pluggen nere vid termostathuset så du ser att det bara kommer glykol-vatten. Sedan topp fyller du slangen som kommer från kylaren o krönger dit den snabbt som ögat...Fyll upp expansionskärlet till max-nivå. Kläm på diverse slangar, är det någorlunda luftfritt så kommer nivån "skvalpa" i expansions-kärlet. Vid luftning så använder du dig av "nippeln" vid värmeventilen samt den vid motorns övre del...Starta motorn o håll koll på nivån, toppfyll om det rinner undan bra, låt inte motorn gå mer än max 1 min i detta skede. Ser allt ok ut (inga läckage osv) så drar du på max värme i kupen o börjar varmköra, öppna de 2 nipplarna tills det bara kommer kylvatten, en i taget! Det kan ta lite tid...När jag gjorde denna operation var det busenkelt att lufta, eller rättare sagt var knappt nån luft att "lufta".... | |
|
Tackar så mycket för den informationen Dawwe. Får nog skriva ner allt för det var inte lite man ska komma ihåg me den proseduren hi hi. Jätte tack Dawwe. Mvh M-killen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.