AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.614

Swedbank försäkring

Fick 6 månaders fri försäkring från Orginalförsäkring när jag köpte bilen, den går ut nu i mitten av November.

Rekade marknaden för ett par veckor sen och kom fram till att Atava var billigast, helförsäkringen inkl allt skulle gå på 13500 per år.

Skulle beställa försäkringen från Atava idag men tog en extra titt för säkerhets skull, en utav de sista jag ringde till, och som jag hade minst förväntningar på, var Swedbank.

Måste säga att jag blev positivt överraskad.

Räknat på:
1500 mil
Boende centralt Göteborg, hyresrätt. (inga frågor om parkering)
26 år
Körkort 1 år (skadefritt)
BMW 325 - 2006

15% rabatt för att jag samtidigt tog min hemförsäkring där (fick 15% rabatt på den med, totalt 108:- per månad)

5% rabatt för att jag "skulle kunna tänka mig att pensionsspara hos Swedbank", dvs inget jag gör, utan kan tänka mig.

5% rabatt för att jag har mitt lönekonto/visakort där.

5% rabatt prut/"trogen kund"

Slutsumman blev 9100, dessutom så får jag de första 3 månaderna gratis (egentligen får man det bara vid nytt bilköp, men hon släppte snabbt på det eftersom jag tagit ett lån där ett halvår tidigare)

Så första året kostar försäkringen mig 6825:-

Dessutom:
Självrisk vid vagnskada 2500:-
Självrisk vid skadegörelse, viltkrock, utländsk billist, vägassistans 0:-
Hyrbil 15% av hyrbilspriset (ej bunden till bilklass) alternativt 100:- i fickan per dag, max 2 månader (kan ha varit 2,5 månad, minns inte riktigt)
Ingen extra kostnad om man skulle vilja betala månadsvis.

Det är alltså halva priset jämnfört med Atava.

Lönar sig tydligen med att ringa runt.
Kollade priset på min förra 330 för ett år sen och då låg dom 3000 kr över alla andra bolagen, dom bad att få se mitt försäkringsbrev från BMW Original, och uppenbarligen så har dom lärt sig med tiden.
Ja efter senaste årens rubriker så måste dom nog skapa sig lite goodwill, men jag är iaf nöjd, hoppas bara att jag slipper ha att göra med dom nu :)
Visste inte att Swedbank försäkrade bilar. Hur länge har dom gjort det? Det lät bra hur som helst. Även jag är kund där så ska definitivt höra av mig till dom för en offert vid nästa bilköp! Får tacka för tipset ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har också fått offert därifrån - låg ungefär 40% över det jag nu betalar.

Men okay då, för vissa funkar det onekligen.

-------
//Lövet
Swedbank försäkring säljs av Tre kronor som är uppköpta av Folksam!

Så det är dom som står för Försäkringen, skadehantering mm...
Idag (efter att mina papper har blivit utskickade) så ringer dom och påstår att det skett ett misstag. Jag har från början varit klar med att det gällde en helförsäkring, vilket även står i offerten jag fick skickat till min internetbank, men dom har tydligen räknat på en halvförsäkring...

Priset för deras helförsäkring var *trumvirvel* 18000:- (med alla rabatter ovan)

Så, är det för bra för att vara sant så är det uppenbarligen för bra för att vara sant.

Är medveten om att jag kan börja bråka om det här då det finns på papper men jag har varken energi eller ork då det hänt lite tråkiga saker i familjen det senaste. Atava fick idag en ny kund (12200:-/år) och jag kommer bara försöka glömma det här och gå vidare. Ibland blir man bara för trött.
Hoppas allt löser sig!
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Försäkrade min ny inköpta 116i hos Swedbank
Helförsäkring Plus 390kr i månaden.
Då ingår.
Trafik
Brand 1.500kr självrisk
Krishantering 0kr
Glas 1.500/100kr rep
Stöld 1.500kr självrisk
Räddning 1.500kr självrisk
Rättsskyd 20% lägst 1.500kr
Maskinskada 1500/5000kr
Tre Kronor Assistans 0kr
Självriskreducering/rep bidrag skadegörelse
Självriskreducering/rep bidrag djurkollision
Hyrbil
Vagnskada 2500 självrisk
Kupe o bagage 1000 självrisk
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Ringde till swedbank i dag o undrade när första inbetalningen kommer.
Mars svarar dom ?
Dom bjuder på dom 3 första månaderna :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.