|
|
|
|---|---|
|
Hallå bytte kombiinstrument på min 740 -99:a ett begagnat men med samma artikelnummer osv. nu fungerar inte DSC...? systemet är inte inkopplat,hjulen spinner direkt ...i vanliga fall när man trycker in DSC knappen skall ju den gula lampan i kombit tändas och DSC kopplas ur...men lampan tänds inte...och systemet är redan urkopplat. körde carsoft diagnos,fick inga felkoder... någon som känner igen detta ??? | |
|
Det är tydligen så att man kan behöva programmera om det nya instrumentet så att det stämmer överens exakt med bilens utförande och utrustning, så även om art nr är samma kan dom två instrumenten vara olika programmerade. Har inte järnkoll på detta med ungefär så är det om jag har förstått rätt. ______ |
|
|
låter ganska logiskt.... bara bmw som gör detta antar jag ? |
|
|
Man kan aldrig montera ett begagnat kombi i en E38/E39/E46/X5/X3...osv...Du kan mao. aldrig montera ett begagnat kombiinstrument i någon BMW efter 1995/09 (5 o 7-serie) 1998/09 (3tour o Cpt) Du har 14 mil på Dig att köra med ett fabriksnytt monterat kombi utan programmering! Det finns inget alternativ annat än att åka till BMW och köpa ett nytt kombiinstrument. Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jag har faktist samma problem! Har hållit på och "byggt" ihop min 540 nu under 2 månader och den är i princip klar nu Länk till blogg för projektet. Jag ska iaf få mitt kombiinstrument korrigerat till rätt miltal samt "inkodat" till bilen så den lilla pricken i huset slutar lysa samt få DSC att funka vilket det verkligen inte gör nu. Har hittat en kille som tydligen an göra detta. Ska försöka få detta gjort under veckan, återkommer med resultat! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det går inte att blanda ett ASC och DSC instrument heller sägs det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
väntar med spänning Gustav.... ps...trevlig projekt sida... |
|
|
Har ringt o pratat med killen nu, han verkar rätt kunnig o erfaren. Han säger iaf att de inte är några problem med det där, antispinn DCS osv funkar fint efteråt också ABSen om den inte funkat riktigt och så släcks även den lilla röda pricken. Han håller till i örebro så ja tar mig dit här från Uppsala nu i dagarna.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Välkommen till Hassoland :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
skall bli väldigt intressant att höra om resultatet... lite roligt är det ju...då många menar att det är stört omöjligt... tror inte att "örebro" skulle bluffa om det han säger... varför skulle han annars utföra tjänsten ? hoppas att det löser sig....så kankse även jag får ta en resa till Hassoland :) |
|
|
Visst går det att programmera in för dom som har utrustning till detta! BMW själva kan/vill inte göra det, men andra kan. Tyvärr är det väl ofta dom som också ägnar sig åt att skruva mätare som har utrustning för programmering. Örebro är väl för övrigt ett tillhåll för många import-fifflare? Hur som helst, lycka till och återkom gärna med resultatet :) Grävde lite i detta när jag ville sätta i ett M5 E39 instrument i min 523, men orkade inte gå till botten med det då det verkade lite komplicerat. ______ |
|
|
Ja, alltså, om man programmerar om ett kombi, så blir det (utanför BMW) enligt ren mätarskruvningsteknik. Du kommer för all framtid att få en ljusmodul som felindikerar vid DIS-körning. Man får iofs. samma mätarställning, om utrustningen är tillräckligt avancerad, och om man kan accessa modulen i efterhand på ett korrekt sätt. Tekniken är olaglig, (om det inte utförs av BMW) och det är inte fråga om huruvida BMW inte vill...Vi FÅR inte göra på detta sätt. Det är åtalbart enligt brottsbalken, om någon skulle ifrågasätta detta i efterhand, tex. om man gör det på en bil som är inom fabriksgarantin, etc. och mätarställningen inte stämmer, tex...Däri ligger smolket i bägaren för dessa operationer. BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Nu hänger jag inte med alls... Hur i hela friden kan det vara olagligt att byt ut ett trasigt instrument på en BMW mot ett begagnat och sedan koda om det så att det visar bilens korrekta mätarställning? Hur blir detta fusk? Vad menar du med att tekniken är olaglig? Låter som nonsens, men du kanske är köpt av BMW. Eller så har någon som inte vet vad dom pratar om lurat dig. ______ |
|
|
Nej, det är inte olagligt att byta instrument, men det skall i så fall, enligt BMW AG vara nytt, och få bilens korrekta mätarställning och specifikation enligt ljusmodulen och resten av bilens utr. spec.. Kombiinstrumenten är inte byggda så att man kan skifta hur som helst, och det har med hela bilens utrustningsspecifikation att göra. Förr var det kodpluggar som avgjorde, men på senare modeller har man, för att stävja mätarfusk och konstiga saker gjort på detta sätt för att man skall vara säker på bilens identitet och miltal. Det är bara av godo för brukarna. Man kan ju inte bara ställa in saker enligt kundernas önskemål, för just den bilen utan att hänvisa till bilens egentliga "liv"! Missförstå mig rätt nu ;-) Jag är inte köpt av BMW, men jag jobar där, och vet vad vi får göra och inte, helt enligt BMW AG:s specifikation! Vi får INTE rekommendera folk att köpa beggade kombiinstrument och sedan så är det så att vi KAN inte få dem att funka korrekt, om tex. ljusmodulen säger annat. Visst, vi kan ange mätarställningen korrekt, men den lirar inte med ljusmodulen, vare sig bakåt eller framåt.... Vi monterar inte in beggade kombin, för det går inte att lämna garanti på jobbet. BTW, varför hålla på o diskutera nya o beggade kombin i E38? Du kan ALDRIG lita på att pixlarna/mätarna funkar ialla fall i ett begagnat. Jag skulle aldrig någonsin köpa ett begagnat instrument. Du kan få byta det igen efter 2 månader...Nytt original gäller, alltid. BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Hejhopp, tillbaks från örebro.. Tekniken är inte olaglig, det som är olagligt i fallet är att justera mätaren (till något annat än det bilen har gått) och sedan sälja bilen utan att säga att den är ändrad. Dock kan det bli så till nyår att det blir olagligt att utföra arbetet och inte bara att man blir "ful i andras ögon", detta gäller dock inte "inkodning" av instrumentet eftersom miltalet då inte ändras. Vad gäller tekniken går det utan problem att andra miltal och chassienummer i samtliga enheter i bilen, EWS, LCM och IKE. Detta förutsätter att alla enheter hör ihop med varandra, detta gjorde det inte för mig. Det visade sig att det kombiinstrumentet jag fått tag i var av HW (hardware) 05 SW (software) 07 med så kallad lowIKE, vi fick även fram att instrumentet var från en bil v.51 -97 Min bil, v.24 -98 hade HW 07 SW 15 med HighIKE (syns med en lite utstickande dosa på baksidan) till detta blev stulet. Resultatet av det felaktiga instrumentet innebar att utrustningen inte kunde få full kontakt med chippen och därmed kunde informationen inte kodas in. Samt att det upptod ett antal olika felkoder. Så det blir till att införskaffa rätt instrument för mig sedan ska vi få liv i DSC igen och få allting rätt. Vad gäller "örebro" så har han hållit på i 10år och har på så sätt lärt sig i princip allt inom området. Men på grund av att jag hade fel instrument tog det lite tid och vi provade lite alla möjliga metoder innan vi upptäckte vad som var knas. Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
BMW's synpunkter på montering av begagnade instrument har ju ingenting med lagen att göra, det är ju bara BMW's krav på sina egna verkstäder. På ditt sätt att uttrycka det låter det som att det är BMW som bestämmer vad som är lagligt och inte. Well, ett nytt kostar väl en 4000 (var ett par år sedan jag kollade) och köper man ett begagnat för tusenlappen av någon som kan visa att pixlarna är ok, varför inte? Programmeringskostnaden tillkommer ju även på ett nytt instrument. Beror ju också på om man skall ha kvar bilen 1 eller 5 år med. E38 börjar bli gamla bilar. Kan man läsa ur ZCS-koden (zentraler codier schlüssel/central coding key) ur det gamla instrumentet och programmera in den i det nya begagnade borde allt fungera som det ska. Info: Central Coding Key (ZCS) ----------------------------- The Central Coding Key is a unique 37 digit code that contains all model and equipment information of the vehicle that is relevant to coding. The ZCS code for a particular vehicle is created by the factory, based on the individual equipment and country version of the vehicle. The encoding equipment at the factory duplicates the ZCS and encodes the installed control modules in the vehicle after assembly. The ZCS code is stored in one or two modules (in the instrument cluster and in an additional module for redundancy). This code is retrieved by the coding software of the DISplus whenever coding of other control modules is necessary. The coding process for modules that are encoded by the ZCS occurs by selecting or activating data maps already contained in the control module. The control modules have an EPROM that is pre-programmed with resident data. There is more information (data) than is necessary to operate the control module. This data is ready to be activated as soon as the key is made available to unlock the program. ZCS is called key because it unlocks a specific set of instructions of a new control module or recodes a used control module. Prior to coding a control module, the coding software checks whether the stored ZCS code, the coding date and the version of the control module agree. If these deviate from each other the coding program will determine a new central code. A ZCS codable control module may be coded an infinite number of times. ZCS Coding Procedures -------------------------- The ZCS coding procedure is done using the coding and programming application of the DISplus. There are two methods of coding replacement control modules: - Automatic coding (ZCS code is automatically retrieved) - Manual input of the Central Coding Key This method of coding modules will eventually be replaced by the FA code (or vehicle order). Retrofit Coding ----------------- Retrofitting allows options or equipment to be added after the vehicle has been produced or sold. Retrofit changes the existing ZCS to include the upgrade or complete system that has been added to the vehicle. ______ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.