AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.462

Bakaxelställ M3 e46. Någon som monterat av?

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Någon som har monterat av "baxaxelstället" eller vet hur stort projekt det är? Är lite sugen på att plocka av det och lämna in på blästring och pulverlack. Det börjar ju rosta så lätt. Här är en bild på min bil så ni ser vad jag menar (delen med rostfläckar) och nästa länk går till en sprängskiss-bild där bakaxelstället är markerat med (1).

Länk

Länk

Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
ett riktigt stort jobb.

Länk

Jag tog ner den och bytte bussningarna.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Oj du har meckat en del med den m3an ser jag!:-) Har du klarat av allt utan att använda lyft alltså? Trodde det i princip var omöjligt.

Har du pallbockarna i högsta läge?

Måste man tömma ut oljan ur bakaxeln för att plocka ned stället? Ser ut som att du var tvungen att lossa baxaxelväxeln m.m.

Då kanske du kan svara på om det är ett lika stort projekt att plocka bort framaxelbalken?
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Nej jag tömde ej oljan. Bytte olja förra året så kändes lite onödigt å göra det igen.

Framaxelbalken? Förstår dig inte riktigt
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Ok vad bra! Trodde man var tvungen att göra det för att få loss stället. Hur långt tid tog det för dig att ta ned bakaxelstället?

Jag som var lite otydlig. Här ser du framaxelbalken markerad med (1)

Länk

Den sitter bakom(ovanför) den stora aluminiumplåten.
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Varför ska du lös med den där? För de är ett rätt stort jobb har jag för mig. Tror motorfästena sitter i den där eller om de var servon.'

Dock är de rätt enkelt och ta bort hasskyddet som är gjort av alu samt är de väl "hyffsat" Enkelt och ta lös bärarma. Lite bök är de ju men men.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Ok.. jag hade tänkt plocka bort bakaxelställ, framaxelbalk och bärarmar för att lämna in på blästring och pulverlack så den blir som ny. Hitar jag ett bra garage så är tiden inga problem.. har ju hela vintern. Men om man måste ha massa specialverktyg och annat så blir det svårare för mig. Behöver man det?
gO
1.407
gOry
335i Touring
MagnusSa: Vad kostar en kolsyreisblästring? De hade ju vart mkt trevligt att ha bilen så ren för ev mekjobb!
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Jag betalade 3000kr. Men det brukar kosta mellan 3000-6000kr kan man säga. Min var dock ganska ren innan så det var inte så mkt jobb.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.