|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 520 e34 -89, om du går in och kollar på mina bilder så ser du ett orange relä vad är de till för? sitter i motorutrymmet brevid styrboxen till utomatlådan och motorstyrningen. kablarn har brunnit till relät :( | |
|
Kika här: Länk //Roffa |
|
| system main realä står det, vad innebär de? nån som vet? | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Roffa har redan länkat till Bentley där det står beskrivet. Men eftersom det är en så vanlig fråga så har jag gjort en bild som förklarar de olika modulerna och reläerna i denna så kallade E-Box. Länk Det orangea reläet är alltså "oxygen sensor heater relay" dvs reläet som slår till för att värma upp sensorn i katalysatorn så att den snabbare kan börja arbeta. |
Nej, det översta (vita) är system (main) relay. Dvs huvudreläet till styrbox och dylikt. Det i mitten (ljusgrönt) är till bränslepumpen. Original är det orange men köper man nytt får man ljusgrönt. Det nederst (orangea) är till "oxygen sensor heater relay" och det är det du undrar över - eller hur? |
| japp de är de oranga relät som kablarna har brunnit på vid ett motorbyte och växel lådan går i nödläge nu bara??? vad har hänt, och vad göra? | |
Nej men vad f-n, nu får inte jag ihop det! Min bild stämmer inte med vad Bentley säger! Oavsett så måste kablarna som brunnit vara till "oxygen sensor heater relay". För hade det varit "main" eller "fuel pump" hade bilen inte startat. Jag vill minnas jag läst att att andra råkat ut för samma sak dvs kablarna till det reläet har brunnit. |
|
kolla på min bil i mitt fotoalbum där ser du min relälåda och de orange sitter längst ut mott skärmen, hmm okej du har hört de förut. hittar du den tråden kanske där du hörde d? |
|
Jo, det är ju det jag kollar på. På min bil har jag följande Länk DME <=> ABS [main] [fuel pump] [---] Bentley säger (dock med varning om att layouten kan vara annorlunda) DME <=> ABS [oxygen sensor heater] [fuel pump] [main] Skulle gå att förklara ovanstående genom att : när "oxygen sensor heater" introducerades så tog de inte den lediga platsen - de flyttade först "main" till den tomma platsen och satte sedan det nya "oxygen sensor heater" där "main" satt innan. Men på din bild har du (troligtvis - då du säger att kablarna till det orangea har brunnit men bilen går fortfarande) DME <=> ABS [main] [fuel pump] [oxygen sensor heater] Enda sätter jag kan förklara din layout är att det finns en tredje layout. Min och din layout är i princip samma alltså. Men Bentley visar en helt annan layout där "main" och "oxygen sensor heater" har bytt plats. |
| ok men vad är oxygen sensor heater? lådan går i nödläge nu | |
Nej, tyvärr kommer inte ihåg. Har inte ens en susning i vilket av alla forum jag läst/diskuterat det. Men om jag minns rätt så kom det nog aldrig fram en förklaring varför det hänt eller vad som åtgärdades. |
|
"oxygen sensor heater" är förvärmning av lambdasonderna så att avgasreningen sätts igång så fort som möjligt precis som bmw-slangen skriver. Mvh |
|
Bergo : Kablarna till det orangea reläet har alltså brunnit (på tok för mycket ström igenom dem)? Kan du se vilka kablar som verkar ha haft för mycket ström igenom sig? Antar att inte alla kablar är brända. Du har en 520i -89 E34. Men kablarna började inte bara brinna huxflux - eller? Du nämnde att du bytte motor och nu går växellådan endast i nödläge. Vad hade du innan och vad bytte du till. Du nämner att växellådan endast går i nödläge vilket betyder att du nu har en automat växellåda. Och innan hade du en manuell - eller? För du hade en 520i, och inte en 520iA - eller hur? Vilken motor bytte du till? Var det originalmotor innan? När brann kablarna upp? Vid första uppstarten av motorn? Innan uppstarten av motorn? Det saknas massvis med information här! Iallafall om vi ska ha en chans att svara på frågorna "vad har hänt" samt "vad göra"! |
Tyvärr täcker inte Bentley in 520i E34 modellen men troligtvis gäller elschemat för en 525i 88-89 även en 520i -89 på de flesta områden. Jag kan se att oxygen sensor heater relay har fyra anslutningar (kan inte kolla på min bil då 535i modellen inte har ett separat relä för detta utan denna funktion piggybackar på bränslepumpsreälet). Anslutning 85 : En brun/grön kabel (del av styrdelen - går vidare in i DME enheten). Anslutning 86 : En grön/vit kanel (del av styrdelen - ihopkopplad med anslutning #30). Anslutning 30 : En röd/blå kabel (strömmatning direkt via "main relay") Anslutning 87 : En grön/blå kabel (går direkt till lambdasensorn och dess värmeelement och sen direkt till jord) Dvs reläet styrs av anslutningarna #85 och #86. Så här tror jag det fungerar. Spänning finns på anslutning #30 samt #86 hela tiden. När DME enheten jordar anslutning #85 så går ström via kretsen jorden <- DME <- anslutning #86 <- genom reläet <- anslutning #30 <- main relay <- pluspol. Detta gör att reläet drar och släpper igenom den stora strömmen via kretsen pluspol -> main relay -> anslutning #30 -> genom reläet -> anslutning #87 -> värmeelement i lambdasensor -> DME -> jord. Därför är det intressant om man kan urskilja vilka kablar som fått för mycket ström genom sig. |
|
Är detta samma person, så förklarar det kanske en del av problemen: Länk |
|
Eller denna Länk Men nu börjar det klarna lite iallafall vad som gjorts. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.