AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.948

Jag kan inte hitta bensinläckage

FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Va ute och körde med bilen i lördags. När jag stanna märkte jag att det droppat soppa på marken. Körde 5 meter och stanna och kolla under bilen. Då forsa det ut soppa under motorn. Fick boxera bilen till garaget.

Hissa upp bilen idag och leta efter läckan men inget. Har startat bilen flera ggr och varit ute och kört ett par kortare sträckor men ingen. Har känt en viss bensinlukt vid ett av tillfällena men inget mer.

Bifogar en bild på ett filter som sitter under insuget. Två av soppaledningarna går till/från filtret. Antar att det är retur eller ångor. Är jag helt ute och cyklar.

Länk
Länk

Ska det vara "öppet i botten" som en av bilderna visar.

Bytte tanken för någon månad sedan passa även på att byta soppafilter då. Har märkt att det har gått åt mer bensin än innan. Kan jag ha kopplat något fel?
Bilen är en 320 e30 -89.

Är tacksam om någon kan ha nån teori om problemet.
Hälsningar Gustav
Roffa1
Det är en s.k "Kolkanister" på din båda bif bilder, den hanterar normalt bensinångor, men din kolkanister ser blöt ut där den är öppen? Tror ej heller att den ska vara öppen. Vill minnas att det ska sitta ett plåtlock över öppningen. (är dock ej helt säker)
Vart forsade det tidigare ut bensin? rent spontant så låter det som om du kan ha kopplat returledningen fel?
Roffa1
Monterade du bränslefiltret med flödespilen riktad framåt mot motorn. Det är mkt lätt att montera det bakofram;-)
FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Va bra då fick jag reda på hur ett Kolkanister ser ut och vad det gör.

Tyvärr så kunde jag inte se vart det forsade ut soppa. Stod ganska dåligt till och hade ingen ficklampa att lysa med. Tycker också att kolkanistern ser ut att sakna bottendelen.

Ska dubbelkolla imorgon så att jag satte filtret åt rätt håll.

Tack för svaret
FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Såg bara att soppan rann ut precis under motorn.
Roffa1
Någonstans finns ett allvarligt fel, om det forsar ut bränsle på marken.
Ni
962
Nip
320i-04
Vore också väldigt intresserad att veta vad det kan vara.

Själv hade jag på vintern stark bensinlukt när det var läge att skrapa rutorna vilket tar några minuter. Bilen nystartad och får gå på tomgång under 4-5 minuter verkar vara kriteriet.

Såg dock aldrig något påtagligt under bilen, bara bensinlukt.

Bad dem kolla på verkstaden vid service i våras men de hittade inget konstigt.
FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Är det någon som vet var jag kan få tag på ett nytt Kolkanister?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
bmw?
FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Bmw 320 -89

Bytte Kolkanister idag. Hade som tur va ett som hängde på min nya motor.
Även det var öppet i botten. Var som ett skumgummi som täckte botten av det.
Kunde inte se att det var någon dålig slang eller klämma runt insuget iallafall.

Tog en lite längre åktur med brandsläckare som passagerare och bilen läckte inget eller lukta häller inge soppa.

Skulle dock inte tro att jag har stött på felet ännu.
FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Just det kollade även bensinfiltret och det satt med pilen i rätt riktning. Dvs slangen som går till tanken i den enda där pilen pekar.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
En kolkanister till E30 ska vara öppen undertill med skumgummifilter, men det jag inte förstår är hur det kan vara läckage från det? då en kolkanister tar hand om bensinångorna från bränsletanken genom det aktiva kolfiltret, desto kallare ju mera ångor att ta hand om.

Undrar om ditt läckage var värre då det var kallt ute?
FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Ja det var rätt så kallt ute när det hände.
Har kört med bilen nu sedan i tisdags och inget läckage än så länge. Men det är nog bara en tidsfråga innan det börjar igen.

FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Jaha nu var det dax igen då. Viste att den skulle börja läcka, men nu hade jag ficklampan nära tillhands.

Det rinner ur kolkanistern!!!!
Vad kan det bero på? Sitter en ventil mellan kanistern och insuget.
Stod i haynes (stavning...) att man skulle kolla så den klicka när man sätter på tändningen
Det gör den, så problemet ligger inte där.

Kan jag ha kopplat något fel (annat än soppafiltret) när jag monterade tillbaka min tank?
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Kolla så du inte förväxlat bränslereturen från fuelrailen med kolkanisterns vacuumledning till insuget. För då fylls kanistern med bränsle förstås.

/ fredde
FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Hej Fredde.
Tack för svaret. Ska kolla på det imorgon.

Va är enklast sätt att se det på? Är lite knepigt att ta ner tanken för att se efter.

/ Gustav
FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Såklart hade jag kopplat fel. Ska fixa en bensinslangsklämma så jag kan strypa flödet ur returslangen. Blev tämligen ned duschad när jag prova med en vanlig svetstång.
Roffa1
Dra istället ur säkringen till soppapumpen, när motorn stannar är samtliga bränsleledningar helt tomma.
FG
21
FGP
Bmw 320 E30
Jupp, gjorde så. Bilen går kalas igen.

Tack för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.