AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.746

Torka upp golvmattorna

På min nyinköpta E34 touring av -93 års modell har jag upptäckt något obehagligt.
Från början så var det mest en gubb-lukt, liksom instängt som man inte kunde placera. Hund hade funnits i bagagerummet, och eventuellt hade det rökts litegrann också. Jag provade ättika, doftborttagare på kudde och på spray. Inget hjälpte någon längre stund.
Så fick jag för mig att känna under gummimattorna. Jadå, det var rätt fuktigt på ovansidan av själva golvmattan.
Jag lyfte lite på div inredningsdetaljer så jag kunde känna med handen mellan mattan och plåten och ja, där var blött.

Det måste finnas en anledning till detta, så jag kollade dräneringen från takluckan - det var fritt. Det ser inte ut att rinna något från värmepaketet, och vattnet är vanlgit vatten, dvs inte glykol.

Så tittade jag under bilen, och ja.. där var ju ett hål, strax bakom pedalerna och ut mot tröskeln. När jag känner med fingret inne i hålet, så hittar jag strax en plugg som inte tätar nånting för den ligger på fel plats. Trampar jag hårt på golvmattan så rinner det ut vatten, som från en wettextrasa.

När jag kollar på passagerarsidan fram, så är det lika blött under mattorna där, men där ligger pluggen på plats. Dock rinner det även där vatten, om man kör fot-testet enligt ovan.

Så, frågorna är nu:

Kan dessa otäta pluggar orsaka dyblöta mattor/isolering, särskilt om förra ägaren varit lite ignorant och låtit det fortgå en längre tid, eller har jag ett annat problem?

Ska jag täta dessa genom att tex lägga en bit gummimatta och limma fast ovanifrån, eller ska jag försöka hitta någon form av originalplugg att täta med?

Bra tips på hur f*n jag ska kunna torka upp de blöta mattorna i bilen tas också emot :)

Efter att ha kört med full fotvärme några gånger nu, så är det torrt på ovansidan iallafall, och det luktar inte sunk, men nu är det ju ett helt annat problem jag står inför..

--
Markus
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hei!
på förarsidan är det sannolikt hålet, passagerarsidan är jag inte så säker på....
I mitt fall var bara passagerarsidan blöt og jag fikk leta efter läckan ganska grundigt. Det visade sig att vara fläkten till ECU som var ingångsporten. Vet inte om detta finns på en 525i, men på M5 så är det en svart plastbox framtill i fotutrymmet, den kikar fram rett under kanten til instrumentbrädansklädsel på undersidan. Til vänster (mot vämepaketet) är ändan öppen, andra ändan går genom torpedväggen och in i elektronikboxen i motorrummets passagerarsida. Det är inte själva fläkten som är problemet utan dräneringen från brunnen som ECU-boxen ligger i . Det är två stansade gropar i torpedväggen som ska leda vattnet förbi bottnet på brunnen (i sköten mellan torpedvägg och golvet till brunnen) du ser de från fotutrymmet om du böjer ned mattan. Dessa var täta, och när man tvättade bilen i maskin/med trykktvätt så steg vattennivån i brunnen så at den till slut rann genom fläktröret(som har ett litet hål på nedsidan inn i brunnen, sannolikt för kondensdränering.....) det behövs bara 2-4cm vatten i brunnen för att detta skall ske.

Jag petade i hålen med stålwire og sprutade i avfettning, för att sedan skölja med varmt vatten. funkade bra.

Mattorna torkas bäst genom att ta ut stolarna, lossna på instegslisterna (både fram och bak) föra att sedan lyfta/stötta upp mattorna (vedkubbe etc). Jag la under tidningar först och trampade runt över mattan för att pressa ut det mesta sedan mattorna upp igen och tog bort tidningspappret och satte inn en kupevärmare 2-3 dygn. Mattorna är TJOCKA, så det tar tid innan de är helt torra. jag pluggade igen hålen med gummiplugg och karosserikitt.

MVH
Sakke
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Och, Glöm inte öppna rutorna ett par cm, när kupévärmaren går annars får du värdens snabbaste växthus...:o)
kolla tätningen bakom dörrsidan också, där brukar det kunna komma in vatten. ett tips bara. demontera dörrsidan så kommer du förstå var jag menar. det ska sitta helt tätat med betyltape.
Det låter som om jag får åka ut till garaget på lördag morgon helt enkelt, och försöka hitta läckan. Sen sätta lite kupevärmare och palla upp mattorna helt enkelt, och låta den stå över helgen.

Eftersom jag har 1,5 mil till garaget så är det ju bra att det finns andra bilar att tillgå :)

men fortsätt med tipsen, det här är skitbra. Tack, ni som svarat hittills!

--
Markus
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hei
Här är lite (dåliga) bilder....
Länk

MVH
Sakke
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Har man tillgång till en avfuktare, typ, bygg eller för konsument är det nog det mest optimala. bör kunna torka rubbet på ett max. dygn. Fast då skall rutorna vara stängda och avrinningen åtskild från kupén.
Avfuktare är inköpt, modell större på jula, så nu till helgen blir det en dust med det hela.

Jag återkommer med resultat, det ska bli spännande.

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.