|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 318 E46 -2002 vägrade att starta idag. Startmotorn snurrar men motorn vägrar att gå igång. Detta har hänt mig en gång tidigare för ca 1.5 år sedan. Då fick jag igång den till slut genom att använda startgas. Efter det fram tills idag har den startat varje gång utan problem. Ingen tillstymmelse till misständningar eller andra motorproblem. Idag hjälpte det inte med startgas. Jag provade också att koppla bort batteriet någon minut utan resultat. Har även provat att starta med reservnyckeln. Förra gången den strejkade hade jag tvättat bilen dagen före så jag misstänkte att det kunde vara något fuktproblem, så dock inte denna gången. Sista körningen var i båda fallen väldigt kort, 10 m (körde in bilen i garaget). Har ni några förslag? Kan det var något problem med startspärren? | |
|
Så kort körsträcka brukar sura ner stiften, prova torka rent dom. 628csi |
|
|
Överfyllda ventillyftare så motorn blir komplös händer ibland om du endast startar motorn under mycket kort tid. Tex startar och kör in i garaget etc. Upplevde du att motorn runt snabbare än vanligt på starten så är det nog det som inträffat! Vet att det händer på M52 iaf. |
|
|
Upplever att startmotorn går som vanligt. Om stiften blev sura när jag körde in bilen igaraget i lördags, borde de då inte gå starta 1.5 dygn senare? |
|
| Antagligen så har stiften blivit sura, det hände på min bmw 323. testa med start hjälp eller så bogsera igång den. | |
|
99% säker på att det är stiften som surat ner sig! Skruva ur dem och torka dem ordentligt - helst bränna dem med gaslåga tills de är ordentligt varma. I värsta fall byt stiften. Är de sura räcker det inte med att de står över natten - cylindrarna är duktigt fuktiga av bensin och den är kvar... Som första försök kan du trampa ner gasen max och köra startmotorn i cirka tio sekunder, har du tur blåser du stiften tillräckligt torra... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Suger visserligen på bilar. Men råkar alltid ut för att äga 20 plus modeller. Brukar alltid spraya 5-56 och torka rent kablar så gott det går.. Fungarar ibland. |
|
| Tack för tipsen. Skall kolla stiften i kväll. | |
|
Skruvade ur stiften igår. Såg inte så där särskilt bensin-indränkta ut, trots att jag gjorde ett startförsök strax innan. Har låtit billen stå utan stift över natten så nu borde väl eventuell bensinsin dunstat. Gör ett nytt startförsök i kväll. Läste i intruktionsboken att man inte får använda startgas. Nån som vet varför? |
|
|
Startgas får lambdan att signalera toksnål förbränning vilket får insprutningen att dränka cylindrarna med bensin vilket i sin tur kan gå ut i katalysatorn och förstöra den. If it works, don't fix it. |
|
|
Fast lambdaregleringen är väl inte aktiv de första sekunderna när bilen precis startat? Ett argument till att inte använda startgas på moderna bilar är att man kan få baktändning och förstöra luftmängdsmätaren. Har en kompis som provat...... |
|
|
Gjorde nytt startförsök igår efter att ha bort tändstiften. Men tyvärr utan någon framgång. Motorn tänder inte det minsta. Avskriver därmed teorin att motorn skulle vara sur. Vad är det för något pipande ljud som hörs i motorrummet i ca 10 s efter att man slår på tändningen? Efter ca 10 s tystnad hörs pipet i ytterligare 10 s. Samtidigt med pipet hörs även något som låter som ett relä som slår några gånger. Antar att detta är helt normalt men är det någon som vet? |
|
|
Hittat felet? 628csi |
|
|
Bilen startade till slut. Höll fullgas och körde med startmotorn i kanske 20 s innan den startade. Sen gick den hur bra som helst. Har ingen annan förklaring än att den var sur. Såg något tips senare att man skulle plocka bort säkringen till bensinpumpen och köra med startmotorn om man misstänker att den är sur. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.