AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.214

335d eller 330d - 2009

Sida 1 av 2
Jag överväger att köpa en lätt begagnad 2009 diesel (max 2000 mil) och undrar över era erfarenheter av 335d och 330d.

Stämmer det att 335d är en äldre konstruktion och att nya releaser av 5-serien till våren kommer att byggas med 330d motorn som grund?

När man läser specifikationen för både 335d och 330d så skiljer det nästan inget i prestanda men däremot skiljer det en hel del i förbrukning. Någon som har erfarenhet av båda maskinerna?

Jag har också hört att BMW ska uppgradera 335d från 286 till 300+ hästkrafter. Är det någon som känner till detta?

Bland de få bilar som finns verkar det inte vara någon större prisskillnad mellan 335d och 330d i dagsläget och detta är egentligen enda anledningen till att jag nu börjar fundera på att köpa en 335d då detta skulle kunna vara ett bättre ekonomiskt köp än 330d när jag väl ska sälja om 1-2 år eller så är det helt fel om nu 335d motorn är utgående och bara slukar soppa.
Verdi
Det skiljer ju 41 hästar och 0,05l/mil (0,67 vs 0,62 med automat). Skiljer 43 tusen på listpriset så får du en 335:a för samma pris som en 330 så är det inget att tveka på IMHO.

ps. Du vet väl att 335d inte finns med manuell låda? 330d manuell är ännu lite snålare också... (0,57)
Tack!

Jo jag tänkte faktiskt köra på automat även om jag väljer en 330d. På något sätt känns 330d "förnuftigare" medans 335d känns rätt överdriven men å andra sidan säkert en ännu roligare bil. Jag har bara körd 330d så jag vet inte hur mycket som skiljer.

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
En kamrat till mig åker "chippad" 330D och jag kan bara intyga att den bilen går riktigt fint..

Personligen skulle jag nog välja 330D´n eftersom den känns mer lagom och är väl avpassad mot den autolåda som erbjuds. Jag skulle ha svårt att motivera den extrakostnaden som 35d tillägget skulle föranleda.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Verdi
Steffi hävdar ju att prisskillnaden på begagnat är minimal, det är ju därför han frågar.

Dessutom, det är bättre att åka original 335d än chippad 330d om man inte tycker att 330d räcker till som original.

Är man besatt av prestanda så kan man ju även chippa 335d. :)
Roffa1
Steffi: Tänk på soppaförbrukningen. Om du ej har egen bensinmack, så råder jag dig starkt att välja 330d. Soppapriset lär ej heller sjunka, snarare tvärtom. Samt nya kommande straffskatter p.g.a för stora utsläpp från motorstarkare modeller.

Hoppas att jag ej trampat någon på tårna nu;-) 335 är säkert en underbar bil. Men jag tror att den totala ekonomin är mer försvarbar med en 330d.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Min förra 335d gjorde 0-100 på 5,86s helt original och 5,34s med trim. Accelerationen efter 100 km/h är klart kraftfullare i 335d. Grym bil! Men du blir säkert nöjd med en 330d.

//Stefan
Verdi
Roffa1,
Så jäkla mycket skiljer det ju inte på papperet. Det är en 335d han funderar på. Inte en 335i.
Roffa1
Jag vill ej sprätta skit på 335i eller 335 diesel, men ju fler känsliga motordelar desto mer som kan gå sönder, som tex turboaggregatet.
Har läst flera spalter om 335 ägare som fått byta både 1-2 turboaggregat. vill minnas att dessa kostade ca 15.000:-stycket exkl arbetskostnad, osv.
efter några månader var det samma visa om igen.

Dessutom är nog de allra flesta begagnade 335:or ganska hårt körda, ingen direkt pensionärsbil. Utan där testas det nog istället till yttersta gränsen dagligen;-)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
330d 245hk
335d 286hk
= 41 hk
Roffa1
Vridet är väl betydligt högre på dieseln. Detta kompenserar väl hk.
Roffa1,

har du missat evighetslänken där första inlägget bevisar att det är effekt som accelererar en bil, där vridmoment enbart är den ena komponenten.

Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jag provkörde 330d när jag skulle byta bil senast, då var 335d ny och återförsäljaren hade ingen för testkörning. Min upplevelse är att bilarna är i princip identiska vid vardagskörning, däremot känns 335d rappare när du gasar ordentligt. Det är lite mer spets i den modellen. Förbrukningsmässigt tror jag skillnaden är förumbar. När jag körde genom Tyskland senast snittade jag 0,78 och då var vi 4 personer i bilen, full last och gasglad högerfot. Ligger på cirka 0,85 i snittförbrukning för tillfället, då vid 90% stadskörning med kall motor. Ta 335d. Jag har aldrig kört en roligare vardagsbil.

/Christian
Verdi
StefanL,
Precis. 41hk. :)

Roffa1,
Vad pratar du om? Det är två dieslar vi jämför.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Om du ändå ska ha automat hade jag satsat på 335an. Hk skillnaden är stor medans viktskillnaden är minimal.

Har för mig att Stefan ovan var väldigt nöjd med sin, och funderade även på att köpa tillbaka den om jag inte minns helt fel... Det är ett ganska bra betyg..
Bensinförbrukningen skiljer inte tillräckligt mycket för att rättfärdiga 330d endast på förbrukning. Om du däremot vill ha manuell är valet enkelt.

En beggagnad 335d med lite nybilsgaranti kvar vore perfekt.
Pavel: Bensinförbrukningen är 0 för både 330d och 335d ;-)

Kunde inte låta bli :-)
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Fan åxå! Gick på en klassiker! =D
na
630
navi
BMW325xi -06
En av mina vänner har en chippad 330XD automat och han var imponerad efter att ha provkört min 335D. Det han kände skillnad på var att effekten kom mycket jämnare på 335D, samt att det fanns lite extra effekt som ändå kändes. Rent prestandamässigt var det väl ingen stor skillnad, men eftersom han bor i en by med väldigt branta och isiga backar så behöver han 4-hjulsdriften. Hans åsikt var att om 335D fanns med X-Drive hade han köpt en sådan direkt.

Om det ska vara riktigt ska man kanske jämföra den nya 330d med 245hk och inte 330d med 231hk. Vad den exakta skillnaden är mer än antalet hästkrafter vet jag inte, men den nya 245hk motorn går oerhört bra.
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Kan bara bekräfta det Chris87 säger, hämtade min nya 330d igår med automatlåda och dra ända in åt........vilken bil.

Har inte kunnat låta bli att trycka på ordentligt vid ett flertal tillfällen under de 21 mil den gått hittills och har ändå en snittförbrukning på 0,72.
Världsklass måste jag säga.

//Micke

Roffa1
Granhultarn: Visst blir man imponerad av accelerationen, man behöver knappt trycka ned gaspedalen..och den sticker iväg som ett oljat skott;-)
Inget vrål från motorn,inga höga varv..man bara känner kraften.(Härligt)

Har du provat med att vxl steptronicen manuellt? (sportläge) ännu roligare;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.